Urang Sunda Jeung Basana, Palangsiang Ngarangrangan
- Get link
- X
- Other Apps
KU : Endeh Saleh NH
(Dok.Salakanagara)
Aya nu nanyakeun, ari urang Sunda aya keneh dikieuna? Nu dimaksud,
geuning urang Sunda mah dina sagala widang kahirupan teu weleh
tinggaleun.Hirupna teh henteu onjoy jiga seke seler nu lian., conto
urang Jawa jeung Sumatra. Naha eta, urang Sunda mah dina ngigelan
kahirupanana teh jauh tina sifat kadedemes, mangpang meungpeung jeung
guminter, hirupna teu weleh ngukur ka kujur? Ku ayana karakter saperti
kitu, nepi ka dina andil ngaheuyeuk nagara oge urang Sunda mah teu
dibabawa. Dina ayana oge nu jadi pangagung sakadar kabeneran .
Lamunkitu mah mana pantes aya nu nanyakeun, ari urang Sunda aya keneh
dikieuna?
Urang jawab eta pertanyaan teh. Sabenerna urang Sunda
teh aya keneh, ngan bae jati dirina meh sirna. Kunaon meh sirna? Sabab
urang Sunda teh aya anu disebut Sunda padati jeung aya anu disebut
Sunda sajati. Harti padati, kapan ari padati mah kumaha nu ngagusur.
Ceuk paribasa sanajan ku nu ngagusurna digebruskeun kana jungkrang oge
teu walakaya. Ari Sunda sajati, nu dimaksud nyaeta urang Sunda nu
nyunda, urang Sunda nu boga sikep jeung panceg dina pamadeganana, teu
gallideur ku pangarus ti luar. Urang Sunda sarupa kitu , urang Sunda nu
boga keneh roh Sunda.
Dina taun 50-an urang Sunda kelas
intelek nepi ka kelas pepetek rempug jukung sapamadegan pada-pada
hayang ngaronjatkeun harkat darajat urang Sunda.Dina taun 50-an keneh
urang Sunda anu diluluguan ku inohong-inohong Sunda ngadegkeun
organisasi Daya Sunda tug nepi ka kiwari masih hirup. Eta organisasi
wadah masarakat Sunda teh tumuwuh subur dirojong ku sakumna
masarakat Sunda.
Dina jaman pamarentahan Soekarno, waktu
pilihan umum nu munggaran taun 1955, Daya Sunda nyieun hiji gerakan
sangkan masarakat Sunda bisa ulubiung dina pamilihan umum. Nya lahir
Gerakan Pilihan Sunda. Hasilna , masarakat Sunda boga wawakil di
Konstituante, di DPRD propinsi jeung di DPRD kota/kabupaten sa Jawa
Barat, kitu deui di Jakarta Raya (DKI). Eta wakil-wakil ti masarakat
Sunda teuneung ludeung menjuangkeun naon anu dipiharep urang ku Sunda.
Nya harita sora Sunda ngoncrang di kalangan pamarentahan.
Kaludeungteuneungan urang Sunda harita dipikagigis ku pamarentahan
harita. Antukna urang Sunda dituduh propinsialitis, sukuisme. Cindekna
mahurang Sunda dituduh rek ngaruntuhkeun NKRI. Pamustrunganana para
pamingpin urang Sunda dibungkem ulah loba nyarita jeung ulah loba
kahayang. Antukna Sunda melempem.
Ari urang Sunda dina nyanghareupan pataka jaman kiwari kumaha ?
Tong hariwang, nonoman Sunda anu nyunda loba keneh nu ajeg dina
tangtungan kasundaan. Ngan nyakitu ukur para nonoman nu icikibung dina
widang budaya (seni,basa, sastra jeung atikan). Sakitu oge lumayan teu
pareum.
Satemenna nu dipikaharep pisan ku masarakat Sunda, ayana
alpukah ti para nonoman Sunda dina nyanghareupan patakan jaman. Naha
para nonoman sanggup jadi leader masarakat Sunda dina kancah
pamarentahan?
Pikeun ngasongkeun nonoman Sunda dina
nyanghareupan pataka jaman jeung nanjeurkeun rasa kasundaanana perlu
ngadadarkeun heula watek nonoman Sunda. Di tilik tina
pasipatan-pasipatanana nu kosong (negatip) supaya jadi pangjurung
sangkan wanoh kana kapribadianana. Nu dimaksud, supaya dina pribadina
ngawujud jiwa Sunda nu sajati. Kitu deui kabeh paripatan nu kosong
diganti kusipat nu positip.
Nu kabandungan, nonoman Sunda teh
teu mibanda hasrat nanjung. Padahaleta pasipatan teh kacida perluna
dina jaman kiwari pikeun ngudag kamajuan. Ari anu dimaksud hasrat
nanjung teh nya eta karep atawa tekad sangkan jadi nomer hiji dina
sagala lapangan, sanggup nyicingan tempat nu panghareupna dimana bae,
bisa nyekel kakawasaan dina kaayaan kumaha bae, bisa jadi pamingpin
dina sagala urusan.
Geus sakuduna nonoman Sunda teh henteu
ngabogaan sipat laip diri tuna kabisa, tegesna ulah ngebrehkeun
kasuwungan rasa ajen diri. Salahna urang Sunda, ti leuleutik geus
diwarah handap asor.Sipat-sipat peupeuleukeuk, umangkeuh, sonagar
pisan, kitu peta teh dicawad da dianggap teu sopan. Budak Sunda nu daek
sumolondo , sagala hayang nyaho, ku kolotna sok di geuhgeuykeun
majarkeun teh sonagar huma.
Dina ngigelan patakan jaman,
nonoman Sunda kudu teuneung nyanghareupan bari teu leupas tina
kasundaan. Tapi sakituna deui nonoman Sunda ulah ujug-ujug ngarobah
tingkah polah nepi ka salin jinis jadi jalma peupeuleukeuk, jeung
umangkeuh kaluar tina tetekon.
Tapi sakurang-kurangna kudu sonagar
jeung pengkuh tur ngabogaan ajen diri . Kabiasaan urang Sunda sok
ngarendahkeun diri, kudu dipiceun. Pangna kudu dipiceun, supaya urang
Sunda ulah terus-terusan purah mulung muntah wungkul. Pikeun miceun
sipat rendah diri , urang Sunda kudu ngabiasakeun maneh ngahirupkeun
rasa, hayang meunang panghormat anu merenah tur wajar. Rasa ajen diri
kudu jadi tatapakan hirup.
Cilakana pisan, lamun urang Sunda
jati dirina geus leungit , pinasti kana basana sorangan geus teu malire
nu ahirna eta basa bakal sirna. Sabab dina jiwana geus euweuh rasa
nyaah, miara , ngamumule, make basana sorangan.
Panaliti basa
urang asing,Nettle jeung Romaine dina analisana nyebutkeun, yen kiwari
basa Sunda aya dina kaayaan hirup teu neut paeh teu hos, bisa oge
disebut keur sakarat. Teu rek kitu kumaha,ku urang kabandungan yen urang
Sunda ku jalan rerencepan maehan basana sorangan.Ku urang kasaksian,
meh sabagean gede urang Sunda geus embung dina nyarita make basa Sunda
sok sanajan jeung papada urang Sunda deui. Urang Sunda ,dina nyarita
jeung anu jadi anak, ti oorok keneh geus diajak nyarita ku basa
Indonesia. Urang Sunda boga anggapan yen basa Sunda teu merenah tur
teupantes dipake alat komunikasi dina ngedalkeun eusi pikiranana.
Urang Sunda sorangan , lewih resep make basa Indonesia nu dianggap
leuwih ekonomis jeung praktis. Di lembaga-lembaga pamarentahan jeung
di lingkungan umum geus teu ngagunakeun deui basa Sunda.Nu jadi indung
bapana dina nyarita jeung anakna make basa Indonesia,sok sanajan eta
kulawarga teh urang Sunda tulen , nu jebulna oge ti pilemburan.
Hal ieu teh hiji kanyataan, yen eta basa Sunda teh nyanghareupan
sakarat. Geus mag taun-taun basa Sunda teu dipalire ku urang Sunda-na
keneh. Kaayaan sarupa kitu lamun diantep , nya basa Sunda teh bakal
paeh.
Akibat urang Sunda geus leungit jati dirina ngalantarankeun
urang Sunda teu boga pamadegan nu ajeg. Urang Sunda kiwari gampang
narima sagala hal anu anyar nu sipatna ngagulubur, modern. Teu bisa
dipungkir deui, urang Sunda nu disebut intelek nepi ka nu jadi
birokrat boga anggapan make basa Sunda teh teu nasionalis.
Guru
basa Sunda di SD, lamun teu boga rasa nyaah kana basa Sunda,eta guru
bakal nolak ka kapala sakolana kudu ngajar basa Sunda. Sabab dina ha
lieu ,kolot-kolot murid teu mere pangrojong ka pihak sakola upama anakna
dibere pangajaran basa Sunda. Loba kolot murid nu boga pamanggih cenah
basa Sunda mah moal bisa dipake gaul. Ieu salah sahiji bukti yen
urang Sunda jeung basana keur nyanghareupan sakarat.
Urang
Sunda ti pilemburan nu ngalumbara ka kota-kota gede , lamun sakalieun
balik ka lemburna baceprot nyaritana ku basa Indonesia, poho kana basa
indung. Urang Sunda nu sarupa kitu nembongkeun ka urang lembur, yen
manehna geus jadi jelema terpelajar, modern jeung hayang nembongkeun
kanasionalanana. Padahal nu sabenaerna lain mibanda jiwa
kanasionalan.Eta mah sakadar hayang legeg di hareupeun urang lembur.
Rasa asa kasadaran kabangsaan sama sakali euwuh hubunganana ku
ngagunakeun basa Indonesia dilingkungan kulawarga atawa batur salembur
nu sarua papada urang Sunda. Dina ha lieu, nu nyaritana make basa
Indonesia bae can tangtu mibanda kasadaran kabangsaan nu
kandel.Sabalikna nu nyaritana make basa daerahna bae ,eta lain hartina
rasa nasionalismena ipis.
Urang Sunda kiwari kudu waspada tur
taliti kana pangaruh luar. Sabab kiwari loba jelema nu boga
pamanggih, yen jadi Indonesia teh kudu ninggalkeun kasukuan. Padahal
acara hakiki jadi urang Indonesia teh kudu bari tetep jadi seler
Sunda, Jawa, Aceh,Bugis atawa seler sejenna. Ieu nepi ka rasa
kadaerahan dianggap anti kana kanasionalan.
Urang Sunda kiwari
leuwih loba nyarita ku basa Indonesia, tegesna eta teh lain wujud
rasa nasionalisme, tapi dilantarankeun ayana anggapan yen basa
Indonesia ajenna leuwih luhur ti basa Sunda. Sedengkeun darajatna nu
leuwih luhur ti bas Indonesia ceuk maranehna nyeta basa Asing.
Nurutkeun panalungtikan, gering ngalanglayungna basa daerah teh lain
karandapan ku basa Sunda bae. Kitu deui basa Jawa oge gagaleongan.
Ngan bae basa Sunda leuwih parna, da nyaeta urang Sunda-na
leumpeuhyuni. Aya leuheungna urang Sunda mah dina ngobrol luar dines
masih make basana.
Nilik kanyataan , tetela suku-suku bangsa
nu aya di Indonesia, ngajen basa teh tina widang kapentingan ekonomina.
Contona, ku cara ngagunakeun basa Ingris jeung basa asing liana,
neangan gawe ka pausahaan-pausahaan gede teu hese tur gajihna gede.
Upama kitu,naha urang Sunda teh kudu kurung batok dina ngeunaan basa?
Tangtu bae dina ha lieu lain hartina urang Sunda kudu tinggaleun dina
ngulik atawa paham ngagunakeun basa di luar basa Sunda. Tetep urang
Sunda kudu beunghar ku pangaweruh sagala basa nepi ka sajajar jeung
seler nu lian, malar darajat Sunda makalangan di tingkat nasional
malahan di internasional. Dina ngigelan kahirupan kiwari di jaman
globalisasi, urang Sunda kudu sanggup manggung dina widang ekonomi,
teknologi jsb. Sedengkeun pikeun nimba eta elmu pangaweruh teh ayana
dina buku-buku nu di tulis basa daerah. Cindekna mah urang Sunda kudu
mahir dina sagala basa pikeun neuleuman sagala elmu pangaweruh.
Balik deui kana nasib Basa Sunda, basa Sunda teh geringna ti jaman
kamerdekaan keneh. Dina jaman kamerdekaan, hubungan murid sakola jeung
basa indung beuki pajauh. Basa indung diajarkeun di SD teh ngan wungkul
di wewengkon pasisisan. Rta oge ukur dipakena teh sakadar basa
panganteur di kelas I-III. Ti kelas opat mah basa panganteur teh ku basa
Indonesia.
Ti mimiti taun 1975, basa panganteur di kelas hiji
SD ngagunakeun basa Indonesia. Basa Sunda mah ngan ukur jadi mata
palajaran , kitu oge henteu dipake katangtuan kanaekan kelas. Kulantaran
kitu eta palajaran basa Sunda teh teu dipirosea, boh ku guru, murid
jeung ku kolot murid. Nepi ka ahirna kabeh pihak nganggap yen basa
daerah teh euweuh pisan mangpaatna.
Aya sababaraha hal ,
pangna palajaran basa daerah atawa basa indung di sakola teu dianggap
penting tur teu dijalankeun sacara intensip. Ieu kabeh alatan kurangna
guru, kirangna buku, kirangna waktu jeung euweuhna kabijakan
pamarentah dina ngalaksanakeun undang-undang nu netelakeun yen
pamarentah wajib miara daerah,kitu deui masarakat nu make eta basa.
Pamarentah pusat salila genep puluh taun teumilu merhatikeun kana
kamekaran basa daerah. Ku sabab pamarentah oge cicingeun, masarakatna
sorangan teu malire kana basa indungna. Jadi paeh- hirupna basa Sunda
ditangtukeun ku urang Sundana sorangan. Naha rek diantep kitu bae,
nepi ka sacara alon-alon basa Sunda teh paeh. Atawa urang Sundana
sorangan nyinglar paehna basa Sunda ku cara tindakan-tindakan anu
nyata. Dina ha lieu tong miharep atawa mercayakeun kaputusan politik
jeung kagumantungan ka pamarentahan bae. Sabab ku urang oge kabandungan ,
salila ieu pamarentah pusat atawa pamarentah daerah teu
ngalaksanakaeun Undang-undang atawa Perda ngeunaan basa daerah kalawan
epektip.
Parancahna supaya basa Sunda hirup deui, urang Sunda kudu mibanda jati diri Sunda sajati.cag.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.