PANGJEJER RUPA-RUPA ADAT SUNDA DINA ACARA PERNIKAHAN
- Get link
- X
- Other Apps
Ku: Hj Titien Gilang MS
Purwana sim kuring kumawantun medar pangalaman saperkawis janten
panganteur acara pernikahan, hobby anu janten padamelan ngandung
kabungah tur ngahasilkeun. Isin taya papadana diwartosan kitu teh,siga
anu komersial,ngadagangkeun budaya warisan luluhur urang,anu wajib di
mumule,diwaris harti kudu tukuh kana jangji, supados tiasa ngawariskeun
ka anak incu, ti generasi ka generasi,sangkan henteu luntur ku jaman .
Budaya Sunda anu pinuh ku harti,luhung pangaweruh,kiwari sasatna
parantos kaluli luli,Atuh minangka ayeuna eta hobby teh tiasa nambih
nambih.kanggo jajan sareng midang,moal disapirakeun,ditampi pisan
kalayan muji syukur ka Dzat Maha Kawasa Allah anu Maha Welas Asih anu
parantos maparin talenta,mugi mugi ucap paripolah tiasa nambih nambih
ibadah.
Ngajejeran atanapi ngaluluguan acara,utamina anu aya
patula patalina sareng upacara,kedah anu uninga,supados henteu
nguciwakeun ka nu sami sami nyaksian,kumargi kiwari anu disebat ahlina
teh parantos teu kinten kirangna,atuh dina tepangna oge teu acan tangtos
tiasa dipuntangan ma`lum seueur kasibukan,sesah waktos,seueur acara anu
bantrok,manawi sim kuring seja medar rupi rupi upacara adat
sunda,hususna kanggo pernikahan,malah mandar sasieureun sabeunyeureun
aya mangpaatna,kalayan nyutat tina rupi rupi buku perkawis
pernikahan,sapertos MODANA anu parantos kawentar,sareng rupi rupi buku
anu tiasa nambih pangarti.
Dina ngalampahkeun pangjejer
acara,numutkeun piwuruk ti para sepuh,unggelna,ulah asa-asa,kawajiban
urang salaku umat Islam ngadugikeun amanat sanaos nembe terang saayat..
lajeng seueur pamundut malar upacara adat ulah ngarempak papagon
agama.Tumali sareng eta paneda sim kuring ka Nu Maha Kawasa mugi mugi
ieu seratan sing aya mangpaatna jadi amal soleh kanggo sim kuring sareng
anu maraosna. Amin
Sadayana oge parantos teu bireuk,seuseurna
upacara adat Sunda dikawitan ku acara ngalamar, seserahan atanapi
mawakeun, nebakan, ngeningan, nge uyeuk seureuh, ngaras, nyawer, bantayan , huap lingkung sste
Geura mangga urang pedar ,
Upacara samemeh Pernikahan.,dikawitan ku acara Nanyaan,
Ngalamar,Nyeureuhan.. anu nembe kasebat teh mungguh ngandung hartos anu
sami,nyaeta neundeun omong ka sepuhna atanapi ibu ramana murangkalih
istri supados ditikahkeun ka putrana. Tah dina neundeun omong atanapi
neundeun saur poma sing hade tata hade basa,silih walonan boh ku polah
atawa basa bakal nangtoskeun kalancaran kapayunna.Manawi aremut keneh
kana dongeng sepuh urang kapungkur,ari neundeun omong teh cekap ku
angen-angen lalamunan sepuh pada sepuh wungkul,biasana katalian ku
sosobatan anu raket,bari heureuy-heureuy acan nepikeun kalayan
gogonjakan,tapi teu burung aya nu nepi ka tepung jodo,margi mindeng
paamprok boh jadi batur sakola,atawa batur ulin pada pada neundeun hate
kadua leutik,silih pikabogoh,silih pikaresep.Dina mangsa baleg tampele
kieu mah tara aya anu wani wakca,wanina ukur ti kaanggangan. Mun lalaki
disebutna galak si nongnong,,ukur nyirian,teu acan jadi
kabogoh,disebatna kikindeuwan..Upami pikir ti pihak istri sareng pameget
oge sami,lajeng sering sasarengan,disebatna kabogoh.Numawi benten pisan
sareng barudak jaman ayeuna,langsung wakca ,boh istri boh pameget
langsung “nembak”teras “jadian”..
Tahapan tina janten kabogoh
tea,biasana,babakuna ti pihak istri,teu euweuheun ti pihak pameget
oge,sok teras dipundut kadariaannana,supados enggal-emggal
nyeureuhan.ngajak jangji pasini,pasang subaya.sepuhna ngawanti wanti
baris masangkeun jodo. Unggel unggelan dina ,neundeun saur sok janten
buah numawi sing atos atos..Ceuk baheula dibasakeunnana,hasil neundeun
saur,matak gampil nu ngalamar margi nete taraje nincak hambalan.
Ngalamar jeung neundeun omong,ngandung harti meh sarua,ngan dina
ngalamar mah,nyeta menta budak awewe ka kolotna supaya dikawinkeun ka
anakna..Ngalamar asalna tina kecap ngalemar lemesna tina
nyeupah.,baheula mah nanyaan teh nurutkeun kana adat tatali paranti,kudu
bae mawa seupaheun atawa lemareun,minangka kagegelan kanu rek di
unggahan. Engke dimana paneja geus laksana,nanyaan geus ditampa tuluy
disareupah ku sakur anu aya dina ete riungan,ngariung bareng.Baheula mah
nyeupah teh jadi karesep boh istri boh pameget,siga udud jaman ayeuna…
Ari anu nyaritana biasana sok diwakilkeun ka kokolot anu jadi wawakil
kulawarga.,dina pok pokannana,make tamada heula,sasadu sanduk sanduk
sagala rupa,titih rintih tara nyarita nu teu merenah.,balubar balibir
malapah gedang,
Pangjejer acara kacida ageung pangaruhna pikeun
nganteur biantara para wawakil kulawarga anu dipercanten pikeun jadi
duta dina ngadugikeun pamaksadan oge ngawaler .sakumaha parantos
disebatkeun tipayun,rehna ngalamar meh taya bentenna sareng neundeun
omong, mung ari ngalamar mah ngandung harti haying buru buru puguh bari
jeung pageuh,jadi anu henteu neundeun omong heula,kaetang ngalangkah
sapakan.henteu lalamunan hula cek cohagna,ngalamar mah biasana sok
leuwih gancang kana prung na kawin.
Mun geus beres ngalamar duanana
calon panganten disebutna geus papacangan,tangtuna oge geus
kacangcang,aya kawajiban ngawatesan,henteu bisa sagawayah,teu meunang
narima deui lamaran,kawantu geus paboga boga.
Pangalaman sim kuring dina acara Ngalamar,kinten-kinten kieu anu didugikeun ku tatamu,sareng pangwaler ti pribumi.
Dimimitian ku pangbagea anu didugikeun ku pangjejer acara,biasa wae
uluk salam,diteraskeun ngahaturanan pribumi pikeun ngabageakeun,tur
ngadugikeun patarosan naon anu janten pamaksadan para tatamu . sabadana
salam pangbagea ti pribumi,teras pangjejer acara ngahaturanan tatamu
ngadugikeun pamaksadan.
Samemeh ditandeskeun ku pribumi hal ihwal
panglamar ditarima henteuna,biasana sok disaur mojang anu ditarosan
teh,tah dina palebah ieu sok dibarung ku gogonjakan,mojang the cidekna
ngawaler ku inyana nampi lamaran,ngangken suka taya paksaan,eces
ngawaler bari muguhkeun teu aya deui jajaka anu janten panutan atina
iwal ti jajaka anu ngadugikeun lamaran.
Kiwari ngindung ka
waktu.ngabapa ka jaman,jangji pasini tah tos tara diseureuhan ku
ngalemar tea (pedaran diluhur) nanging ieu pasini dipatri ku masangkeun
ali (lelepen) sangkan ulah incah balilahan.
Dina
masangkeunnana,kanggo mojang ku ibuna jajaka,ari kanggo jajaka ku ibuna
mojang.,dikawitan ku ngaos Bismillahirrohmaanirrohiim,Kal ayan
jenenganGusti n sifat Rohman Rohim,mugi-mugi ieu ali jadi ciri
pamatri,pamageuh kadeudeuh,panyangcang sukma ti dunya tug dumugi ka
aherat.
Lamina papacangan tara dugi ka milang taun,margi dina acara
ngalamar oge parantos aya isyarat nangtoskeun waktos anu disatujuan ku
antawis dua kulawarga pikeun nangtoskeun pernikahan katut walimahna.
Nincak kana waktu nu mustari nepi kana mangsa pernikahan.Rupa rupa
upacara samemeh akad nikah,diayakeun kalayan tartib,utamina di kulawarga
calon panganten istri.nyaeta,pangaosan tawis
sukuran,ngaras,ngebakan,ngenin gan,ngeuyeuk
seureuh jeung seserahan. Dina prak-prakannana ayeuna geus loba
raehan,rupa rupa pernak pernik jadi pangeuyeub rupa rupa acara
,gumantung kana kacukupan waragad.malihan mah aya anu sok nganggo
nyadiakeun sasajen anu disebat parawanten. Ieu mah kumaha pamundut anu
gaduh hajat sareng kabiasaan tukang rias panganten,sacarana sacarana.
Runtuyan acara ieu ilaharna diayakeun piisukaneun akad nikah.tapi acara
seserahan kalolobaannana dilaksanakeun samemeh akad nikah dina poean anu
sami.utamana upama teu nganggo acara ngeuyeuk seureuh. Ma`lum barudak
ayeuna mah parantos surti kana prak prakan upacara ngeuyeuk anu ngandung
harti pendidikan gunem catur ihwal campursari mekelan elmu oleng
panganten,upama kirang wijaksana dina nganteur acara ngeuyeuk seureuh
seringjanten cawokah,garihal kadanguna.ku margi kitu pangeuyeuk kedah ku
istri atanapi pameget anu parantos rada sepuh tiasa nyulam carita
dibarung ku wejangan karukunan elmuning pernikahan numutkeun ugeran
Agama Islam..
AKAD NIKAH.
Anu kedah diperhatoskeun dina
ngajejeran acara akad nikah,nyeta sagedna ti dua pihakan,boh panganten
pameget pon kitu deui panganten istri katut kulawargana. Dangdosna
panganten pameget satiasa tiasa kedah di bumina ku anjeun,atanapi bumi
nu sanes nu biasa disebat bumi sinoman.kinten-kinten tos cunduk kana
waktos anu tos dibadamikeun.saanu menit deui,utusan kulawarga panganten
istri mapag kabumina kulawarga panganten pameget,teras ngdu`a sasarengan
pikeun ngabralkeun miangna calon panganten. Dialeutkeun ku ibu ramana
katut para pangaping .
Sanepina ka bumi kulawarga calon panganten
istri,biasana dipapag ku payung agung,diteruskeun ku pangbagea ti ibu
ramana,minangka tawis suka bungah ngabageakeun sok diistrenan ku
ngongkoyangkeun mangle malati ku ibu calon pangantan istri,atuh ramana
masangkeun keris, ieu mah saukur conto,utamana mah bageakeun para tatamu
kalayan budi anu marahmay.
Lantaran acara akad nikah ngarupakeun
hiji acara anu kacida sakralna ,protocol atawa MC sabisa bisa kudu
daria,ulah aya sora sora nu ngagandengan,tatabeuhan dieurenkeun,mun bisa
mah sora jarum murag oge ulah kakuping.
Sayagian korsi atanapi
calik dina amparan alketip posisina diatur,panganten pameget ngarendeng
sareng panganten istri. Payuneunnana kanggo wali,padamel urusan
nikah,sedeng di kenca katuhueunnana kanggo linggih para saksi utama.ibu
rama panganten pameget,ibuna panganten istri ngalingkung dina rohangan
akad nikah.
Saleresna sarat sah na nikah nyaeta hadirna panganten
istri pameget,Wali,Saksi sareng ijab Kabul. Anu kagungan hak nikahkeun
nyaeta wali,upami teu sanggem tiasa diwakilkeun ku sarat anu
ditangtoskeun henteu ngalanggar papagon Agama Islam,kalawan ijab Kabul
heula.
Bada akad nikah panganten munjungan ka ibu ramana,tawis
syukur diteraskeun ka para saksi,ka eyangna oge ka para sepuh anu
ditangtoskeun,sedengkeun anu sanesna mah biasa wae mapari salam
pangwilujeng sabadana upacara adat sunda nyaeta Nyawer jst.
Sabada
dirapalan anu diteruskeun kana marunjungan,panganten dituyun ka
panyaweran ,baris disawer,dicalikkeun kana korsi,bari dipayungan ki
payung agung anu dicekel ku nonoman anu sembada.
SAWER
Upacara sawer nyaeta upacara maparin nasehat-nasehat pernikahan anu
tempatna di panyaweran..Kunaon tempatna di panyaweran ? lantaran jaman
baheula mah meh mutlak ngalaksanakeun upacara Akad Nikah teh
lumangsungna di Masjid anu katelah KAUM. Sabadana akad nikah terus
marulang ka patempatan panganten istri. Samemeh asup,nya sok disawer
heula dina panyaweran.tempatna the antara buruan jeung imah dina palebah
tempat cai ragrag anu awer-awer tina hateup. Panganten diuk dina korsi
anu geus disadiakeun bari dipayungan diriung ku para tatamu jeung
dulur-dulur sepuh murangkalih. Terus dimimitian upacara nyawer anu
dikawihan ku juru sawer make lagu-lagu husus paranti nyawer, kitu deui
guguritannana husus make syair paranti nyawer. Babakuna nu sok dipake
the pupuh anu parondok saperti kinanti jeung asmarandana. Dina
ngawurkeun eusi bokor, kabiasaan ayeuna mah diawurkeunnana satutasna ki
Juru Sawer nembangkeun kidung. Sabada sanduk-sanduk amitan arek nyelang
nyawer kanu ngarumpul hadean diterangkan kanu araya, yen saliwatan mah
siga rek ngawur-ngawur beas, duit jeung sajabana eusi bokor teh, lain
ngamonyah-monyah rejeki teu puguh saenyana mah nyaeta:
1) ngingetan ka panganten, engke dimana geus kurnan harta banda kudu disiar sing nepi ka menang loba
2) Sakan ulah poho mere maweh ka nu butuh, Kasipating dulur jeung baraya, boh pihak sorangan boh pihak salaki atawa pamajikan.
3) Eusi guguritan ngaduakeun sangkan panganten duanana menang rahmat
illahi, bagja dunya aherat, lulus banglus hidup rukun nepi ka pakotrek
iteuk kalawan tuhu sapanjangna kana tetekon agama jeung darigama.
Bahan pikeun nyawer biasana geus disadiakeun ti memehna,upama diayakeun
ngeuyeuk seureuh,ny sok sakalian disadiakeun sapuratina.diantarana:
1) Payung Gede
2) Bokor eusina:
- Duit receh
- Beas jeung koneng disiksikan.
- Peremen
- Tektek/lepit (3,5 atawa 7)
3) Endog hayam 1
4) Elekan (awi tamiang)
5) Tunjangan/barera (papan ukuran 30x20x2 cm)
Elekan jeung papan tunjangan nyaeta bagian tina pakara alat paranti ninun.
6) Kendi leutik eusi cai
7) Lawon bodas pikeun bungkus tunjangan
8) Palita atwa lilin jeung korek api
9) Harupat
10) Anduk leutik
MEULEUM HARUPAT JEUNG NINCAK ENDOG
Satutasna nyawer diteraskeun kana upacara meuleum harupat,jeung nincak
endog. Panganten saklih ngadeg papayun payun, diaping ku juru sawer.
Endog ditempatkeun dina cowet dihijikeun jeung elekan,ditumpangan ku
tunjangan anu tos dobungkus ku lawon bodas, harupat dicepeng ku
panganten pameget, teras disundut ku panganten istri nganggo palita.tis
ngagedur,enggal enggal diceos ,anclomkeun kana cai dina kendi.teras
harupatna dipotongkeun ku panganten pameget, dialingkeun sing tebih.
Acara diteraskeun kana nincak endog, prak-prakannana ,[anganten pameget
nincak endog anu ditumpangkeun jeung elekan luhureun cowet,disakalikeun
sing tarik,ngarah peupeus endogna katut elekan jeung cowet sakaligus.
Teras panganten istri tapak deku ngumbah dampal sampean panganten
pameget,teras digaringkeun nganggo andik.
Dina waktos panganten
istri tapak deku,mastaka panganten isrti di cepeng palebah
embun-embunanana.. tos rengse ngumbah sampean teras kendina di
peupeuskeun ku duaan.dugi ka remuk.
Upacara ieu ngandung
siloka,supados amarah nu janten salaki tiasa dipepes ku pamajikannana.
Istri kedah tiasa jadi panglipur,ulah getas harupateun,barbarian
amarah,numawi teras diceos,dipotongkeun jeung dibalangkeun sing tebih..
atuh ngumbah sampean caroge, ieu oge siloka,sangkan istri gumati atanapi
hormat bakti.ka caroge.disilokakeun ku peupeusna endog,hartosna
masrahkeun waruga, suka kajeun dirusak pakara,asal ipis pikir.pamisah di
taweuran..caroge sumping ka bumi moal nyandak hate rungsing.
UPACARA BUKA PINTU
Dina taweuran keneh upacara diteraskeun kana upacara buka
pintu..ngawitan panganten pameget keketrok kana panto,diwaler ku
panganten istri ti lebet,bari ditaros saha eta anu kumawani keterak
ketrok. Teras wae silih tempas ku guguritan anu ngandung pantun ku juru
kawih. Anu akhirna mah leah satutasna maca dua kalimah Syahadat anu jadi
katangtuan pamenta atanapi pamundut panganten istri. Teras panto
dibukakeun. Pipindingna mah sok ku samping wae,pan ari hajat mah panto
oge sok dilaan.
Upacara buka pintu ngandung siloka,yen caroge kedah
tartib tatakrama numutkeun papagon agama Islam. Macakeun dua kalimah
Syahadat henteu mutlak, cekap ku keketrok jeung uluk salam,ieu oge tos
mangrupi adab dina atusran sopan santun,tatakrama rumah tangga silih
hormat silih pikanyaah ku sikep nu hade.
UPACARA HUAP LINGKUNG
Ngalaksanakeun ieu acara dibagi dua tahap.kahiji silih huapan.tempatna
dina puade. Panganten caralik dina amparan, alketip atawa ayeuna mah
ilaharna dina korsi.dipit ku sepuhna nyaeta ibu ramana panganten,diriung
ku para tatamu .
Payuneunnana tos nyampak sangu punar, bakakak
hayam.piring leutik jeung gelas di eusian cai herang,dua
pasang.,serbet,kobokan keur wawasuh/ngumbah leungeun.
Juru rias nyadiakeun sangu punar anu di buleud-buleud laleutik.dina dua piring,aspiring eusi 8 siki,aspiring deui eusi 7.
Anu ngawitan ngahuapan nyaeta sepuh panganten istri (ibuna) ka putra
istri sareng mantuna,ditema ku ibu panganten pameget ka putra sareng
mantu. Diteraskeun ku ramana panganten istri sareng pameget . ageungna
keupeulan kedah sami,silokana mah kanyaah sepuh the sami walatra henteu
diwilah-wilah. Ieu mangrupi simbul ngahuapan nu pamungkas, sangkan anak
anu tos mentas rumah tangga tiasa hirup macakal mandiri,henteu gumantung
ka sepuh/indung bapa.
Saterasna panganten silih huapan tina piring
leutik/pisin anu eusi 7,ieu teh sok jadi pintonan gogonjakan,resep
ningali panganten eelengehan. Silih teuteup pada geugeut.. carana
ngawitan ku pakaleng-kaleng,pananganna ngalingkung,numawi disebat huap
lingkung. Maksadna mah ngarah panganten jadi wanoh,apan jamanbaheula mah
tara papacangan ataw bobogohan model jaman ayeuna. Tampolana mah tacan
pacekel-cekel leungeun acan,numawai ngarah akrab henteu ragab deui,nya
diraketkeun sina pakaleng-kaleng.
Anu saterasna silih huapan bari
silih teuteup nu anteb,a ri katilu kalina mah .sesa hiji keupeulan tah
diparebutkeun,paheula-heula moro. Tuluy dibagi dua. Silokana mah sangkan
getol nyiar rejeki,terus beubeunangannana jadi nafkah babarengan.
Diteraskeun kana silih inuman,calik papayun-payun.ngarah layeut.silih kanyahokeun mun kaparengkeun hanaang.
Bagian kaduana nyaeta pabeto-betot bakakak, ku panata calagara atawa
MC heg sina ngawahan dibere aba-aba,sina nyarekel pingping hayam. Terus
dibenyeng,pada ngabobotohan,ngarah pagede-gede. Hasilna nu meunang
panggedena yerus digegel ku duaan,panganten dipapatahan sing
layeut,silih asih silih asah silih asuh. Rejeki sakumaha gedena kudu
dijadikeun pameungkeut asih dipinuhan ku rasa syukur ka Alloh Robbul
Alamin. anu parantos ngaping ngajaring maparinan rejeki taya pilih kasih
sugrining anu kumelip di ieu alam.
Sabadana
upacara-upacara, panganten katut ibu ramana teras ngaradeg nampi salam
pangwilujeng ti para sepuh,kulawarga,katut para ondangan sanesna.
Diteraskeun tuang bari nyaksian rupa-rupa pintonan kasenian tawis
ngareuah-reuah acara..
Para wargi Salaka anu merhatoskeun kalayan
maksad ngamumule adat budaya Sunda, dugi kadieu heula,pedaran pangjejer
upacara pernikahan, dina edisi nu bakal medal,urang teraskeun kana
rupa-rupa acara satutasna pernikahan, sapertos Upacara Numbas, Ngunduh
Mantu. Upacara Ngarunghal.jeung rupa-rupa conto pidato dina basa
sunda.kritik oge saran teu kinten diantos-antosna. kanggo nambihan
kabeungharan peperenian adat sunda khususna dina bag-bagan pernikahan.
Sumber:
- MODANA .Dikempelkeun sarta disusun ku R.H UTON MUHTAR & KI UMBARAKaluaran PT MANGLE PANGLIPUR.Bandung.
- buku tat arias Pengantin Sunda Puteri Sunda Siger dan Sukapura.diterbitkan Yayasan Insani’
- Kiat Sukses Menyelenggarakan Pesta Perkawinann Adat Sunda.oleh Artati Agus.Penerbit Gramedia Pustaka Utama Jakarta 2003
- PANGALAMAN NGANTEUR ASIH NGAWELAH RUMAH TANGGA. KU;HJ TITIEN GILANG MS.
- Catetan pribadi , PENGALAMAN SEBAGAI MC ACARA PERNIKAHAN S EJAK TAHUN 1985.HINGGA SEKARANG.
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.