SASAKALA Kai Kaboa (Dok.Salakanagara)
- Get link
- X
- Other Apps
KABOA
kaasup kai langka nu can tangtu kapanggih di sambarangtempat salian di
Leuweung Sancang. Malahan tangkal kaboa ngarupakeun kaunikan keur
Leuweung Sancang mah. Tangkal kaboa jadi ciri jati diri Leuweung Sancang
nu hese dipisahkeun lir ibarat gula jeung amisna. Ari leuweung Sancang
teh perenahna deukeut kebon karet Mira Mare ka bawah ka Desa Maroko
Kacamatan Cibalong Garut. Mun dijugjug ti garut mah aya kana 118
kilometer. Eta leuweung legana 2.175 hektar. Lian ti loba rupa
tatangkalan Leuweung Sancang jadi panonoban sato nu geus jarang langka
kapanggih, samodel merak, julang, banteng, maung, jeung mencek. Dina
taun 1978 ku Menteri Kehutanan dijadikeun cagar alam jeung suaka
margasatwa.
Loba dongengna teh nyebar kamamana. Pangpangna
dongeng ngeunaan maung kajjajaden jelmaan ra’yat Prabu Siliwangi ti
karajaan hindu Pajajaran anu kakaburan lantaran embung arasup Islam.
Lian ti eta tangkal kaboa aya dongengna deuih. Cenah lamunurang
asruk-asrukan di Leuweung Sancang tur embung diganggu ku maung kajajaden
tea bekel bae kai kaboa. Kumaha cenah dongengna kai kaboa teh ?.
Kacaturkeun
Ceuk ujaring sajarah dina munggaran abad ka 16 M di tatar Sunda aya
hiji Karajaan Hindu anu katelahna Karajaan Sunda pajajaran. Ari puser
dayeuh Karajaan teh ayana di wewngkon Bogor ayeun.ieu karajaan kacida
mashurna nalika dinarpatian kua salah sahiji raja linuhung jenengannana
Prabu Siliwangi, nelah nepi ka kiwari. Eta raja kamashur ka awun-awun,
kakoncara ka janapria, arif tur wijaksana, peguh tur tukuh kana
purbatisti purbajati, nyaeta talari paranti jeung kayakinan luluhur.
Munasabah kaayaan karajaan mangsa dina kakawasaan anjeuna gemah ripah
lohjinawi, repeh rapih, rea ketan rea katon. Patanina marukti apadagang
sarenang. Kapribadian jeung pasifatan Prabu Siliwangi anu luhur mirip
sareng pribadi jeung sifat eyangna, Prabu Niskala Wastukancana nu
katelah Prabu Wangi. Prabu Wangi kantos nganarpatian karajaan Sunda
Galuh30 nu ngahiyang di Nusa larang.
Prabu Siliwangi sateuacan
nganarpatian di karajaan Sunda – Pajajaran., kantos jadi raja di
Karajaan Sindang Kasih,31 bagean ti karajaan Sunda – Galuh. Harita mah
nami anjeuna teh Prabu Jayadewata atawa pamanah rasa anu nikah ka Nyi
Mas Ambetkasih putri Ki Gedeng Sindang Kasih.
Waktu harita
karajaan sunda di bagi dua bagean, nyaeta belah wetaneun wahangan
Citarum kaereh ka wewengkon karajaan Galuh nu dinarpatian ku Prabu
Dewaniskala, rama Prabu Siliwangi. Ari kuloneun wahangan Citarum kereh
ka wewengkon karajaan Sunda, dinarpatian ku Prabu Susuktunggal paman
Prabu Siliwangi. Eta dua karaan teh dihijikeun ku Prabu Siliwangi jadi
karajaan Sunda – Pajajaran nepi ka burakna dina panungtungan abad ka –
16, ku Prabu Siliwangi pisan puseur dayeuh karajaan dipindahkeun ka
wewengkon kota Bogor teh.
Laki rabina sareng putri Ambet Kasih,
Prabu Siliwangi teu ngagaduhan katurunan hiji-hiji acan. Numawi teras
anjeuna nikah deui ka hiji istri terah pesantren di wewengkon Karawang,
jenengannana Nyi Mas Subang Larang. Nya ti Nyi Subang Larang anjeuna
kagungan putra tilu, nyaeta nu cikal (lalaki) jenengannana Raden
Walangsungsang, panengah (istri) jenengannana Nyi Mas Rara Santang. Ari
putra anu ka tilu (lalaki), bungsu jenengannana Raden Sagara alias Keyan
Santang.
Putra tiluannana eta benten kapercayaan sareng rama.
Putra-putrana mah ngagem agama Islam sami sareng tuang Ibu, ari ramana
tetep pengkuh ngagem agama luluhurna Sunda Wiwitan. Pabentar paham
kayakinan sareng rama eta nu nyabalukarkeun Raden Walangsungsang katut
rai-raina lunta ti karaton karajaan. Pamustungannana Raden Walasungsang
sareng raina tigin ngantunkeun ibu rama di karaton karajaan Sindang
Kasih demi nanjeurkeun syareat Islam di tatar Sunda.
Kean Santang
Putra katilu Prabu Siliwangi ti Nyi Subang Larang teh Keyan Santang.
Julukan Keyan nandakeun anjeuna Putra raja. Keyan teh kocap pendek tina
rakeyan nu hartosan putra mahkota. Nalika raka-rakana ngantunkeun
karaton Keyan Santang mah masih dina jero patuangan ibuna. Numawi waktos
anjeuna dibabarkeun Raden Walangsungsang sareng Nyi Mas Rara Santang
tos teu aya di karato karajaan.
Benten sareng raka-rakana Keyan
Santang mah leuwih caket ka ramana batan ka Ibu malihan ku ramana
dijantenkeun Putra Mahkota nu gaduh hak janten raja ngagentos rama.
Numawi atikan-atikan nu nyerep tur ngancik ka diri Keyan Santang
langkung seueur ti rama batan ibu nu mislimah. Atikan-atikan eta
diantarana ngeunaan hal-hal kakuatan fisik salaku putra mahkota calon
raja engkena. Numawi ti aalit di latih kana kagagahan jeung kadugalan ku
ramana.
Kacaritakeun Keyan Santang keur meujeuhna rumaja puta,
kasep ngalempereng koneng, awak sambada belekesenteng, pait kulit
pahang tulang. Hanjakal anjeuna boga sikap sombong, takabur, asa aing
uyah kidul. Hiji mangsa barang parantos sawawa anjeuna pernah ngemut’
Ceuk emutannana.
“Aing ayeuna geus tamat diajar rupa-rupa elmu. Elmu kagagahan geus
kacekel kabeh. Aing henteu teurak ku pakarang tarah raheut-raheut acan.
Nepi ka ayeuna aing mah can nenjo getih sorangan. Tapi naha enya ari
diajar elmu aya tamatna? Naha enya aing teh panggagahna? Ah, aing
panasaran. Aing rek ngalalana, rek nyiar elmu, sugan bae aya keneh elmu
anu aing acan nyaho.”
Teras bae Keyan Santang ngalalana.
Ngalalana ka mana mendi, wewengkon di pulau jawa kabeh geus kasungsi.
Tapi weleh teu manggih hiji jalma nu sanggup nandingan elmu Keyan
Santang. Lamparna ngalalana Keyan Santang nya meuntas lautan ka Mekah.
Di dinya anjeuna ngadangu, cenah anu luhur elmuna jeung gagah teh
Bagenda Ali alias Sayyidina Ali. Anjeuna seja nepangan.
Ari keur angkat tepang jeung hiji sepuh ku eta sepuh Keyan Santang ditaros kamana nya tujuan.
Keyan Santang ngawaler.
“Abdi teh bade nepangan Bagenda Ali. Maksad bade ngadu kagagahan.”
“euh, ari kitu mah hayu atuh dijajapkeun ku Mama, “saeur sepuh teh.
Teras bae Keyan Santang ngiring ka eta sepuh. Sajongjongan barang geus angkat, pok sepuh teh sasauran.
“Aeh, iteuk Mama tinggaleun. Tuh geningan nanceb. Punten pangnyandakeun!”
Enggal Keyan Santang mulih deui, maksada bade bade nyandak teteken
kagungan eta sepuh.barang dugi iteuk teh dijewang ku Keyan Santang, tapi
pageuh. Tuluy di cabut ditanagaan, bet teu uget-uget acan. Keyan
Santang satekah polah nyabut iteuk, nepi ka rey bijil kesang badag
kesang lembut.
Sepuh teh nyaketan, bari pok sasauran.
“naha nyandak ieuk teh lami-lami teuing?”
“Aduh Mama, abdi teu tiasa nyandak ieu iteuk.”
Keyan Santang ngaraos salirana kokoprot ku kesang, barang disidik-sidik
manahoreng salirana teh rembes ku getih. Gening getih teh beureum,
kawas getih nu sejen.
“Majar palay ngadu kagagahan sareng Bagenda Ali, geuning nyabut iteukna oge henteu kaduga!” saur sepuh teh
Manahoreng eta sepuh teh Bagenda Ali alias Sayyidina Ali. Keyan Santang
sapada harita nyuuh kana sampean Sayyidina Ali. Tetela jalma mah taya
nu sakti, loba keneh elmu nu kudu di ulik. Singket carita, teras be
Keyan Santang lebet Islam sarta ngulik rupi-rupi elmu di Mekah.
Kocapkeun tos mang taun-taun Keyan Santang ngulik elmu bag-bagan agama
di Mekah, anjeuna dipiwarang mulih ka lemah caina margi parantos
dianggap mampu, sareng waktosna nyebarkeun Islam di Pulau Jawa, khususna
tatar Sunda.
Pok guruna sasauran
“Keyan Santang! Mama aya picaritaeun ka hidep”.
“Sumangga Mama, bade aya picarioseun naon?” waler Keyan Santang bari enggal ngaketan, gek calik mendeko payuneun guruna.
“Kieu…………., ayeun geu waktuna hidep mulih ka Pulau Jawa pikeun
nyebarkeun agama anyar nyaeta Islam tea?” saur guruna bari neuteup ka
Keyan Santang
“tapi samemeh hidep mulih, mama rek ngawaris ngaran
kaislaman. Harita hidep geus resmi sabage panganut Islam sajati nu wajib
namlegkeunanan kanu sejen. Tah ti semet ayeuna ngaran hidep teh Rohmat
Suci.”
Kitu kasauran guruna, ti harita Keyan Satang gentos nami janten Rohmat Suci.
Teu kacatur di jalanna.
Kocapkeun Keyan Santang nu tos gaduh nami anyar Rohmat Suci warisan
guruna, parantos dui di Pulo Jawa, persisna di tatar Sunda. Mimiti
anjeunna ngawanohkeun Agama Islam teh ka masyarakat nu harita masih
ngagem Agama Hindu jeung Budha. Ayana hidayah Allah Ta’ala nu Maha Suci,
seueur warga masyarakat di wewengkon sabudeureun Banten, Karawang jeung
wewengkon belah kaler tatar Sunda nu lebet Islam sarta jadi pangiring
Keyan Santang.
Kajadian seueurna rakyat Pajajaran nu biluk ka Keyan
Santang, kadangu oge ku rajana Prabu Siliwangi. Hal eta matak
ngahariwangkeun manah Parbu Siliwangi, sanaos eta teh dilampahkeun ku
putrana.
Hiji mangsa, Keyang Santang alias Rohmat Suci nyumpingan
ramana di karaton maksad bade ngabujuk supados lebet Islam tapi ditolak
ku ramana yen hal eta teh pamohalan cadu keur Prabu Siliwangi lesot tina
Purbatisti-Purbajati, ninggalkeun agama luluhur.
Teras Prabu Siliwangi mapagahan putrana.
“Rakeyan Santang, putra Ama. Lamun hidep rek keukeuh nyebarkeun agama
anyar eta, prak! Eta hak hidep. Tapi poma ulah dibarengan ku maksa
sakarep insun kasasaha oge. Iwal, lamun maranehna ikhlas ku kasadaran
sorangan. Lamun hidep ngalampahkeun ku paksaan, hartina geus ngarampas
hak nu dengen.”
Tapi sanaos saparantos dipapatahan kitu ku Ramana
Keyan Santang tetep bae kana pamadegannana yen eta teh bener. Numawi,
aya kana tilu kalina anjeunna ngabujuk ramana supados lebet Islam,
namung tetep ditolak pangajak putrana teh.
Lalakon Panungtungan
Hiji poe Prabu Siliwangi ngayakeun sinewaka jeung Papatih nu jenengan
Terongpeot, katut para mantri oge para ponggawa di lebet pandopo maksad
bade nyawalakeun kumaha tarekah pikeun nyanghareupan putrana Keyan
Santang.
Pok Sang Prabu sasauran.
“Paman Patih, oge para Mantri
katut Ponggawa! Numawi diangkir linggih ka Pandopo danget ieu taya sanes
bade nyuhunkeun bongbolongan ka sadayana kumaha peta nyanghareupan pun
anak nu sakitu maksa mirusa ka kaula kudu lebet Islam.”
Cedok Terongpeot nyembah bari ngageser ka payun.
“Kaula nun, Sang Prabu sembaheun sim abdi sadayana! Ampun paralun nu
kasuhun, tei pisan-pisan kedah mayunan atanapi ngaluhuran. Nyanggakeun
sadaya-sadaya, timbang taraju aya di pangersa Sang Prabu.”
Ngadangu cariosan Patih Terongpeot kitu, Sang Prabu ngamafhum tur surti, teras anjeunna sasauran.
“Lamun puguh kitu mah, danget ieu ulah rek mutuskeun mugi sing
disaluyuan ku sadayana nu hadir taya jalan pikeun kula mayunan Keyan
Santang iwal ku kudu ninggalkeun ieu karaton ayeuna keneh. Kumaha, Paman
Patih ?”
“Kairing, kaulanun!”
Waler Patih Terongpeot sareng para Mantri, oge ponggawa anu saratia saur manuk ka Sang Prabu.
Hasil sawala sapakat yen Prabu Siliwangi katut Para Mantri, ponggawa,
Patih oge masyarakat rek ngantunkeun karaton karajaan samemeh Keyan
Santang jeung Wadyabalad datang deui ka eta tempat.teras karaton jeung
tempat sabudeureunnana ku Prabu Siliwangi dijadikeun leuweung ganggong
simagonggong nu eusina maung jeung meong .
Enggeus kiti titis
tulis tu nu Maha Suci, naon nu dipihariwang ku Prabu Siliwangi
tinekanan. Beja ne ka Sang Prabu yen rakyat Pajajaran leuwih satengahna
geus biluk ka Keyan Santang. Sang Prabu jeung pangiringna nu ukur
sababaraha puluh jelema nyempetkeun heula ninggalkeun karaton samemeh
Keyan Santang datang, ngajugjug ka beulah Wetan, nu mana waktu harita
pangaruh Islam di wewengkon eta mah tacan tumerap pisan.
Nalika
Keyan Santang sumping ka karaton Karajaan Sunda Pajajaran anjeunna
ngaraos kaget kaliwat saking, margi eta tempat nu kasungsi teh bet
leuweung galonggongan. Keyan Santang sawatara ngahuleng ngaragameneng
kalayan ngamafhum yen sang Prabu ramana, nu sakti manraguna, parantos
ngagunakeun ajian halimunan, karaton jadi leuweung gerotan. Teu lami
Keyan Santang teras mutuskeun angkat ka beulah wetan, margi numutkeun
mata batinna ramana teh lunta ka beulah dinya.
Cag! Heula lakon
Keyan Santang nu nuju angkat ka palih wetan wewengkon Bogor. Ayeuna
urang nyarioskeun lalampahan Prabu Siliwangi anu nuju lunta tea maksad
nebihan Banjar Karang pamidangan puseur dayeuh Karajaan-Pajajaran di
daerah Bogor.
Poe ganti poe, minggu ganti minggu. Kocap sang
Prabu katut para pangiringna anjog ka hiji wewengkon nu tiis tingtrim
endah pamandangannana nu dipinding ku gunung-gunung tur asri palataranna
sanajan luhur padataranna. Lian ti kitu eta wewengkon teh sugih ku cai
nu curcor di mana mendi margi kasorang ku hiji wahangan gede tur panjang
nyaeta wahangan Cimanuk munasabah matak pikabetaheun nu nganjrek anyar
pinanggih.
Pok sang Prabu ngadawuh di payuneun para pangiringna.
“Sok tah! Merenah di dieu, urang nyanding heula.”
Cenah ti basa harita ayana ngaran tempat Sanding teh, nu kiwari jadi kalurahan Muara Sanding kaereh ka Kacamatan Garut Kota.
Kumargi para pangiring sang Prabu nuju raos ngareureukeun kacape di eta
tempat ampir kapopohokeun yen satemenna maranehna keur aya dina
pamuruan Keyan Santang. Dupi sang Prabu hiji Raja pinuja nu boga wiwaha
tur komara, sumping pirasat awon ka anjeunna, enggal ngaluarkeun ajian
halimunan. Atuh sapada harita les bae sang Prabu katut para pangiringna
ngaleungit. Leungit tanpa lebih ilang tanpa karana. Duka kamana jigna
eta nu ngaleungit.
Ngan sawatara ti harita nalika Keyan Santang
nepi ka eta tempat nu kasampak kari urutna. Keyan Santang kacida
ngaraos hanjeluna nu dibuburu mang minggu-minggu teu katimu ngaraoskeun
kacape teras anjeunna miwarang wadyabaladna nu mangrewu-rewu teh supaya
reureuh heula di wewengkon nu kacida betah tur tumaninah. Dayeh Garut nu
padataranna luhur teh di pinding ku gunung-gunung, belah wetan aya
gunung Talaga Bodas jeung Karacak beulah kaler Gunung Sadakeling, beulah
kulon Gunung Guntur, beulah kidul Gunung Papandayan jeung Cikuray
munasabah jadi pangirutan matak moho nu nenjo.
Keun urang tunda di hanjuan siang
Geusan alaeun
Urang simpen di handeuleum sieum
Geusan sampeureun.
Lalampahan Keyan Santang anu reureuh
Ngailangkeun kacapena
Kocapkeun Prabu Siliwangi katut para pangiringna saparantos laleungit
muncul ting parentul di hiji wewengkon di beulah kidul ti Sanding eta
wewengkon teh katelah Munjul32 kaereh ka Kacamatan Cilawu.
Ti
wewengkon eta sang Prabu teu kantos lami nganjrekna, anjeunna teras
angkat ka beuh kidul. Parantos sababaraha meter luntana, di hiji tempat
para pangiringna kacapean. Awak-awakna laleuleus taya tangan pangawasa
ma’lum parantos mangminggu-minggu maranehna lunta ti karaton Karajaan
Sunda-Pajajaran. Ninggali kaayaan kitu sang Prabu surti. Teras anjeunna
miwarang ka para pangiringna sapada harita supados reureuh heula
kabeneran di eta tempat kaayanna lalinduh ku tatangkalan nu baradag atuh
genah tumaninah keur anu reureuh ngailangkeun kacape mah.
Tapi
orokaya tumibana ku ngarasa cape kabina-bina para pangiring prabu
Siliwangi bet kamalinaan. Teu katohyan ku Sang Prabu pangiringna loba nu
leleson kapulesan barang sang Prabu ninggal enggal sang Prabu sasauran
bari semu ambek.
“Aeh aeh,…. Naha kalah ka pada kerek!” nguping
soanten sang Prabu satengah ambek maranehna geuwat harudang, sarta teras
nyiapkaeun deui lalampahannana angkat ngidul ti kajadian harita eta
tempat teh disebut Padarek.
Sawatara ti harita nalika rombongan
Prabu Siliwangi nuluykeun lalampahannana laju ngidul ngadadak sababaraha
urang pangiringna ting galoler kapiuhan kacida reuwasna Prabu Siliwangi
nyaksian kajadian kitu, pangiringna siga-siga kasurupan.
“Palangsiang boa-boa ieu tempat teh sanget tur angker, aya anu ngageugeuh rek deleka ngaganggu lalampahan kaula.”
Kitu gerentes manah sang Prabu teras bae anjeunna ngamatkeun ajian
panyinglar bari nyabut duhung pusaka luluhurna semu alon. Duhung pusaka
dihembatkeun ka payuneunna bari semu diacungkeun. Sakedapan nu
ngagaloler kapiuhan teh tingkorejat saladar ti geus kajadian harita eta
tempat disebut Goler.
Lalampahan Prabu Siliwangi teu saukur
nepi kadinya. Sang Prabu neruskeun tujuannana, ngantunkeun eta tempat
nyimpang ka beulah kenca ngajugjug lamping Gunung Cikuray.
Reg, sang Prabu ngarandeg sakedapan. Teras anjeunna ngareretan pangiringna bari pok nyarios.
“Waspada……..waspada……waspada…! ”
“Musuh bakal ngabongohan datangna!”
Sasauran kitu margi ku anjeunna tos kajudi Keyan Santang moal lami
bakal nyungsi ka tempat eta. Ti kajadian harita eta tempat katelah
waspada, malah tug nepi ka kiwari jadi ngaran kampung di suku Gunung
Cikuray masih kabawa ka wewengkon Kacamatan Bayongbong36.
Kumargi
ngaraoskeun kirang aman sang Prabu mutuskeun deui ngantunkeun eta
patempatan lungsur ti lamping muru ngidul. Kira-kira geus kaliwat tilu
kilometer anjog ka hiji wewengkon nu rada suni tur matak pibetaheun
pikeun ngareureuhkeun kacape. Tapi jauh tina panyangka Sang Prabu leuwih
waspada anjeunna gaduh pamadegan yen eta wewengkon parantos remen
dianggo lalar liwat ku jalmi-jalmi nu ngadon ka lamping Gunung Cikuray.
Pok sang Prabu sasauran
“Poma, montong rek cicing di wewengkon nu bakal katembong ku musuh!”
Katelah nepikeun ka ayeuna wewengkon eta teh Panembong37
Nalika ngantunkeun eta tempat tos sababaraha kilometer mapay jalan
pangangonan nuju ngidul, reg sang Prabu ngarandeg bari pok ngadawuh.
“Paman patih, para mantri, ponggawa katut pangiring sadayana nu masih
satia. Sigana mah ayeuna urang geus nepi ka tempat suci, nyaeta
kabuyutan. Nam, urang nganjrek heula di dinya eta kabuyutan teh
titinggal luluhur kaula.”
Kitu dawuh Prabu Siliwangi bari neuteup ka
hiji jalan leutik nu nuju ka lamping Gunung Cikuray beulah kidul.
Sakedapan para pangiring Sang Prabu teu lemek teu nyarek estu tumamprak
sadaya-daya kana kaputusan rajana. Awahing maranehna geus lila pisan
kalunta-lunta bagja taya dikieuna pikeun maranehna nalika sang Prabu
mutuskeun nganjrek di eta kabuyutan.
“Din, jigana mah ayeuna waktuna
urang reureuh laluasa teh.” Ceuk hiji pangiring ka baturna nu ngaran
Udin bari leumpang noyod nuturkeun.
“Enya, kawasna mah. Bieu pan, sang Prabu sidik sasauran nya, Par!” jawab udin ka Gopar baturna nu nyarita tadi.
“Lain Din! Katenjona sang Prabu ti kamari jiga nu ngungun bae nya?”
“Puguh oge, kuring bogaan sangkaan kitu teh. Palangsiang sang Prabu
jadi peunggas hareupan nyanghareupan Keyan Santang,” jawab Udin bari
leumpang beuki lalaunan.
Sabot dua jalma eta gunem catur, teu kanyahoan ari gantawang teh ti beh tonggoh aya nu ngagorowok semu ambek.
“Hei ! Gofar, Udin! Mandeurikeun maneh lalempang noyod kitu naon maksudna?”
Rencag Gopar jeung Udin gancang laleumpangna nyusul baturna nu geus tiheula. Nalika geus nepi ka patih, pok Gopar nyarita.
“Sadaya-daya Kanjeng Patih, sim abdi sareng pun Udin sanes bade
mandeurikaun tunu sejen. Nembe teh eta aya gangguan pun Udin nyalingit
patuangan. Milarian pacilingan weleh teu aya.
Gopar ngabohong ka
Patih nu ngarasa sieun atuh puguh weh Udin ngarasa teu genah oge hayang
seuri pajar nyalingit nyeri bauteung padahal mah teu sing.
“Ngadahar
naon atuh maneh, Udin! Jeung deui dimana aya pacilingan tempatna oge
hara-hareun da lain pilemburan ieu mah.” Ceuk patih Terongpeot bari
mencrong ka Udin.
Ari pun Udin ngan pati ngabetem weh bari tungkul,
da puguh teu ngarti pasoalanna jig-jig kana nyeri beuteung. Patih
Terongpeot malikkeun awakna teu ngadago jawaban Udin bari ngalengkahkeun
duan sukuna ngaburu sang Prabu nu tos tebih angkatna. Dituturkeun ku
para mantri, ponggawa katut para pangiring.
Singketna
Jog, bae
rombongan sang Prabu anjog ka hiji tempat di suku Gunung Cikuray.
Perenahna eta tempat rada lengkob, caraneom, tur lalinduh ku tatangkalan
baradag sarupaning tangkal Kiara, caringin jeung lame, oge loba dapuran
awi gombong jeung awi tali, eta pisan nu disebu kabuyutan teh.
Rombongan Prabu Siliwangi pating kurumuy anjog ka eta kabuyutan.
Saenggeus pangiring-pangiringna daratang Prabu sasauran ka Patihna
“Paman Patih, ayeuna mah prak damelkeun heula di dieu bumi patamon
sareng bumi padaleman. Bumi patamon pikeun urang nganjrek sareng tempat
tatamu. Ari bumi padaleman keur nyimpen barang-barang pusaka luluhur
kaula.
Teras Prabu Siliwangi mere ngaran eta kabuyutan Ciburuy,
dingaranan ciburuy patali loba buruy dina solokan nu ngaliwat eta
kabuyutan. Tug, nepi ka aeuna solokan eta masih aya tur buruyna ge sok
rajeun. Sababaraha poe sanggeus rengse ngawangun bumi patamon jeung
padaleman malahan ditambahahan dua wangunan nu rada leutik ti dua
wangunan nu tiheula nyaeta leuit jeung saung lisung.
Datang
ilapat goreng dina impenan sang Prabu, dina impenanna, netelakeun yen
Keyan Santang bakal ngarurug eta kabuyutan. Ku hal eta sang Prabu teras
mutuskeun rek ninggalkeun kabuyutan Ciburuy lantaran Keyan Santang bakal
datang moal lila deui. Sateuacana lunta ti tempat eta, sang Prabu
sasauran ka Patih Terongpeot.
“Paman Patih parentahkeun ka
sakumna para pangiring nu masih satia ka kaula geura saringsing pageuh
kancing saringset pageuh iket pada-pada iatna yen waktuna ninggalkeun
ieu kabuyutan ngajugjug tempat pamungkas hiji leuweung ganggong
simagonggong di wewengkon pakidulan Garut, nyaeta leuweung Sancang.”
Kitu cenah ceuk ujaring carita Prabu Siliwangi katut rakyatna nu ngan
puluhan jelema lunta ti kabuyutan Ciburuy ngajugjug leuweung Sancang.
Lalampahannana ka Leuweung Sancang ngarupakeun tujuan pamungkas lalakon
sang Prabu di alam manusa. samemeh sang Prabu lunta ninggalkeun
kabuyutan Ciburuy diparentahkeun ka Patih, para ponggawa katut para
pangiring yen pakakas pusaka sarupaning kujang, tombak, trisula,
keris-keris, badi, bedog, gobang, peso pangot jeung barang-barang pusaka
sejenna kudu ditunda di kabuyutan. Maksud sang prabu disimpen di
kabuyutan cenah mah ambeh teu musna tur bakal dikawanoh ku anak incu tur
turunannana engkena.
Kocapna Prabu Siliwangi parantos lunta ti
kabuyutan Ciburuy wanci manjing ka subuh ngabujeng Leuweung Sancang di
sisi laut kidul.
Pindah heula carita
Kocapkeun Keyan
Santang jeung wadyabaladna geus nepi ka kabuyutan Ciburu. Najan kasusud
eta tempat tapi anjeuna henteu manggihan Prabu Siliwangi nu tos lunta.
Nu kasungsi ukur titinggal sang Prabu di eta kabuyutan teh. Keyan
Santang mutuskeun reureuh di kabuyutan. Bumi Patamon dieusian diangge
panganjrekan. Teras Keyan Santang ngadamel tempat sholat tina batu-batu
ipis diamparkeun. Dina amparan batu ipis eta anjeunna sering tafakur tur
ngadua ka Allah SWT nyuhunkeun dilungsurkeun taofik tur hidayah ka
ramana.
Salian ti eta Keyan Santang gaduh pirasat yen ramana
parantos aya di hiji leuweung gerotan Leuweung Sancang tea. Saparantos
kengeng pituduh sang Prabu dimana ayana, Keyan Santang katut
wadyabaladna angkat ti kabuyutan Ciburuy ngabujeng Leuweung Sancang.
Dupi Prabu Siliwang sareng pangiringna nalika parantos dugi ka Leuweung
Sancang, leuweung geledegan pinuh ku rupa-rupa sasatoan, tur
tatangkalan baradag, pok anjeunna sasauran.
“hey, sakabeh rahayat
kaula! Lamun aranjeun masih tetep saratia. Tumutkeun pitutur kaula.
Ayeuna pisan waktuna urang salin rupa. Poma ulah rek malik, nempo ka
tukang ti semet ieu.”
Cenah lamun maraneh malik ka tukang moal
panggih jeung rajana, tegesna Prabu Siliwangi. Samemeh salin rupa sang
Prabu nyieun kalimah dina hiji tangkal kai diturih ku peso pangot make
aksara Sunda buhun, nu unina kieu.
“Kaboa panggih, kaboa mola
Tapak lacak kaula ku anak incu.
Rengse nyieun kalimah eta Prabu Siliwangi salin rupa jadi maung loreng
gede pisan para pangiringna sami kabehanna salin rupa jadi maung
ngeusian Leuwueng Sancang.
Kocap carita.
Nalika Keyan
Santang nepi ka Leuweung Sancang teu aya nu kasampak iwal hiji tangkal
kai nu geus ditulisan kalimah ku Prabu Siliwangi tea. Atuh kacida
hanjelu tur handeueulna manah Keyan Santang. Sakedapan ngahuleng
ngaragameneng bari ngagerentes dina manahna.
“Ehm…. Rama Prabu. Naha
nepi ka milih tilem jadi siluman batan kersa lebet Islam. Agama nu
nyalametkeun dunya jeung akheratna. Hapunten Ama! Putra sanes maksa
mirusa namung ieu mah demi Al-Haq.”
Kitu cenah gerentes hate
Keyan Santang nu nuju ngungun paturay jeung Rama dina mangsa pabentar
paham saterasna, Keyan Santang mulang deui kalayan nganjrek di hiji
tempat suku Gunung Karacak, kalebet wewengkon Kacamatan Karangpawitan
dugi ka pupusna kiwari nelah makamna nu disebat makam Sunan Godog Suci.
Kacaritakeun di jaman ka ayeunakeun aya sababaraha urang jelema ngadon
moro di Leuweung Sancang. Di Leuweung eta maranehna manggih hiji tangkal
kai. Dina eta tanggal kai teh aya kalimah ku aksara Sunda Buhun nu
tutulisannana geus ruksak ngan aya hiji kecap nu masih ka baca dina
mimiti kalimah nyaeta, kaboa.malahan nelah nepi ka kiwari di leuweung
Sancang loba tangkal Kaboa. (Dicutat tina : smanlingga82)
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.