SAHA KIANSANTANG ? – Dok.Salakanagara
- Get link
- X
- Other Apps
Ku: Anis Djatisunda
CEUK pangot guratan carita, Raden Santang Aria Cakra Buana Prabu Anom
Pajajaran, ahirna ngababakan di “Lemah Bodas” tea,
ngarundaykeunn”Rawayan” (turunan) nu ngarunday ngantay nepi ka sakur
turunanana nu kiwari, mawa ngaran Batara Cikal, nyaeta di wilayah daerah
Kanekes (Baduy) jeung aya oge nu di wilayah Kacamatan Bayah. Anu ceuk
“Uga Lebak Cawene” mah pibarisaeun ka hareupna teh, cenah:
“Nya laju
rame di Lebak Cawene, rapang damar teu minyakan, nyaangan ka jaman nu
bakal datang, sorangeun sakabeh anak-incu rundayan ti Hiyang Santang.”
***
GULUYUR waktu lalampahan Kian Santang kitu teh, ceuk sendang catur
Pantun Gunung Kendeng, nyaeta mangrupa “Pantun Gede” (Pantun Sakral)
haneuleuman Aki Uyut Baju Rambeng, simpenan Rakean Minda Kalangan, nu
kiwari jadi taratasan Sunda nu panasaran. Tegesna aya dina lalakon
“Ngahiyangna Pajajaran Madia Nagara”, nu ngebrehkeun mimiti Pakuan
Pajajaran digempur ku Banten nepi ka wargana paburencay nu lajuna
ngalahirkeun episode-episode lalakon Rundayan Pajajaran nu kiwari can
katalungtik sacara daria.
Nu maca aya oge anu teu percayaeun,
aya nu ngarasa ragu-ragu. Malah nu ngaranggap salah ge kana guluyur
lalampahan kitu teh teu saeutik. Ari sababna, lantaran dongeng sajarah
Kian Santang nu sumebar jeung geus nemah di lingkungan Sunda balarea
mah, nyaeta Kian Santang nu boga gelar “Sunan Rohmat”, “Gagak Lumayung”,
“Walang Sungsang”, jeung gelar-gelar naon deui boa. Nu ceuk eta carita,
cenah Kian Santang teh kungsi ngamukim di Tanah Arab, malah geus jadi
muridna Bagenda Ali tur geus jadi “Haji” ongkoh, nu kiwri makamna aya di
Godog (Garut). Malah, mun teu salah mah di daerah Pandeglang oge aya
makamna, ngan kabeneran kuring rada poho deui di mana lebah-lebahna.
Dina mangsa Haji Sunan Rohmat tea geus aya di Pajajaran, lajuna teh
cenah ngabeberik Prabu Siliwangi, ramana, sejana deuk dipaksa
disundatan,diislamkeun. Tah, ceuk ramena dongeng mah, kitu lalampahan
Kian Santang alias Sunan Rohmat nu geus jadi haji teh.
Sacara
demokrasina mah, rupa-rupa pamanggih teh, teu jadi masalah, sabab
mangrupa hak azasina sewang-sewangan. Ngan anu perelu ku urang kauji teh
dina lebah nyarung henteuna nu pikahartieun, boh lebah waktu atawa
jamanna, jujutan lalampahanana oge lebah nagara Pajajaran anu
dicicinganana.
Mun diukur ku waktu, Kian Santang putra Prabu
Siliwangi cenah kungsi tepung jeung Sayidina Ali, diajar bagbagan agama
Islam di tanah Arab. Eta kajadian teh kaasup hal anu cukup pamohalan.
Sabab deuk kumaha bisa tepungna sacara fisik Kian Santang anu hirupna
jaman Pajajaran Prabu Siliwangi (1482-1521) dina abad 16, jeung Sayidina
Ali nu hirupna jaman Nabi Muhammad dina abad 7? Lantaran mun diitung
mah gesehna waktu teh aya kana ampir samileniumeun, nyaeta kurang leuwih
900 taun.
Tah, kajadian kieu geus teu pikahartieun mun dijujut ku
talungtikankasajarahan sacara material mah. Kitu deui ngeunaan jujutan
lalampahanana. Kian Santang teh mangrupa Prabu Anom alias putra mahkota
nu tugasna jadi wawakil raja, atawa mangrupa pirajaeun nu baris ngaganti
ramana, Prabu Siliwangi. Nilik kana pagawean jeung kalungguhanana
sarupa kitu, kawas jajauheunmun tea mah make bisa ngabeberik ramana
sagala, nu maksudna maksa-maksa ganti agama tina agama “Sunda” kana
agama Islam.
Komo deui mun diloyogkeun kana kana nagara
ancik-ancikanana. Kian Santang teh apanan Prabu Anom di nagara Pajajaran
Tengah (wilayah Bogor kiwari). Kumaha bisana pangna cenah makamna aya
di Godog (Garut). Sabab apanan Garut jaman harita mah meureun kaasup
wilayah Pajajaran Girang, pada-pada Nagara Pajajaran nu boga kadaulatan
jeung otonomi sacara mandiri. Teu beda Pandeglang anu harita teh kaasup
Pajajaran Bantar Sagara, lain bagian ti wilayah Pajajaran Tengah.
Malah dina lebah netelakeun sacara pasti makam Kian Santang ge, masih
kaasup picangcayaeun. Lantaran ku cara kumaha bisana mastikeun eta makam
Kian Santang. Alesanana, kapan cenah ceuk dina Wangsit Siliwangi mah,
urang Pajajaran mah “moal nunda kuburan”, nu hartina moal nunda lacak
patilasan. Bisa jadi ari kuburan mah meureun aya, kuburan urang
Pajajaran (kaasup kuburan Kian Santang) tapi lebah ciri-cirina bisa bae
dilaleungitkeun.
Kitu tea mah adat kabiasaan kitu teh, tug nepi
ka kiwari ge masih keneh aya dina pranata budaya religiunitas komunitas
Sunda, nyaeta di lingkungan masarakat “Urang Rawayan” (Baduy). Arinyana
mah aya kabiasaan tara miara kuburan. Dina ngurusanan nu maot teh,
ngubur mayit oge cukup di tengah leuweung, jauh ka lembur. Dina
ngurusna, tina mangsa dikurebkeun teh ngan tepika 40 poena (matang
puluh). Geus kitu mah taneuhna teh sok laju diratakeun dipelakan tangkal
hanjuang, cul bae teu diteang-teang deui nepika jadi leuweung deui.
Ku cara kitu teh sacara teu langsung netelakeun, urang Rawayan (Baduy)
mah jiwana masih keneh jiwa Pajajaran nu napak dina akidah Agama Sunda
Wiwitan, luyu jeung sakumaha cara dina Wangsit Siliwangi tea, di
antarana henteu nunda jeung miara kuburan.
Sejen ti kitu, di
Pajajaran ceuk catur pantun mah, aya kabiasaan mulasara nu maot teh ku
cara “ngawereng geni” (diduruk). Kayu geusan ngadurukna boh ceuk
pantunboh ceuk prasasti sajarah, nyaeta nu disebut Kayu Samida tea. Tah,
mun enya kitu, geus pasti sakur urang Pajajaran moal baris kapanggih
kuburanana.
Matakna dina konteks nu patali jeung ‘makam Kian
Santang” teh jigana mah kacida pereluna dilaksanakeun panalungtikan
sacara ilmiah. Maksudna supaya bener-bener tinemu jeung beja anu
bener-bener otentik, ulah ngan ukur dipapantes atawa aya tujuan-tujuan
politisasi ti pihak-pihak nu baroga kapentingan nu tangtu. Sabab
rekayasa jiga kitu teh sarua jeung murilit-murilitkeun kabeungharan
sajarah jeung banda Ki Sunda sorangan.
Ngalengkepan beja geusan
dijadikeun saksi sejenna ngeunaan maka Kian Santang teh aya nu ditulis
ku AD El Marzdedek dina buku saku anu judulna “Mithos Kian Santang”.
Dina bagian panutup eta buku-saku (kaca 19) Marzdedek netelakeun, unina:
“cenah eta aya kuburan Kian Santang di Godog, eta mah biasa bae anu
nyieun kuburan palsu. Cara urang Jawa Tengah nyieun kuburan Semiaji
tokoh hayal dina carita Mahabharata anu dikarangna 600 taun saemeh Nabi
Isa. Anu nyaritakeun kaayaan di India disajamankeun jeung Wali Sanga.
Nepika disebutkeun Semiaji teh panggih jeung Wali Sanga nepika cenah
asup Islam.Tah, dongeng anu wadul kieu teh pikeun jalma nu kurang akal
mah gancang bae ditarima dijieun kapercayaan ...”
Nitenan tulisan
AD El Marzdedek kitu, hiji ciri inyana ge teu yakineun kana ayana
kuburan Kian Santang di Godog teh. Sakumaha pamanggihna, nu kieu teh
mindeng kajadian alatan aya hiji tujuan nu tangtu, bisa bae jelema
nyieun tipuan, nu penting tujuanana kahontal tur hasil bari nu
kataripuna teu ngarasa katipu. Komo mun eta tipuan teh geus ngaliwatan
sababaraha generasi atawa rundayan mah, lila-lila jadi dianaggap bener.
Contona cara jadi ayana mitos “Nyai Roro Kidul” di Palabuhanratu, Situs
Pajajaran Rancamaya (Bogor). Nu kiwari dirarobah ku suasana “Islami”,
atawa ayana kuburan-kuburan anyar handapeun Batu Kendit di Sukawayana
Palabuhanratu Sukabumi jeung rea-rea deui.
Teu mustahil mun
kajadian kitu teh aya tujuan-tujuan pulitis tea, dina jaman harita,
nyaeta geusan nyebarkeun syiar Islam jaman harita, nu boa mah karasa
kurang lancar. Ku ngaliwatan taktik Kian Santang dilandi jadi Sunan
Rohmat tur diangap geus jadi haji bari dipajarkeun pajaratanana aya di
Godog. Meureun geus pasti masarakat sakurlingna jaman harita baris
ngaranggap “wong suci” nu salajuna diaragung-agung diugung-ugung laju
daraek asup Islam.
Komo mun samemehna diuar-uar heula Jago
Pajajaran Tengah (Kian Santang) disebutkeun geus jadi haji kalawanjadi
murid nu katelah “Macan Allah” Baginda Asli (Jawara Arab) mah. Laju
disebutkeun oge geus wani nguber-nguber ramana, Prabu Siliwangi, taktik
tipuan ngelehkeun Pajajaran nu tujuanana supaya wargana asup Islam teh
meureun bakal leuwih gancang kahontal hasilna. Tegesna, strategi politis
kitu teh.
Yen kungsi aya urang Pajajaran anu ngamukim di Arab
memang dina Pantun Bogor Gunung Kendeng ge disebut. Inyana teh urut
Mantri Majeti Pajajaran Tengah. Anu ngaranna Jaya Antea. Inyana lunta ka
tanah Arab, gara-gara jabatan Mantri Majeti dicopot ku raja. Sakalaian
dileungitkeun hak kawarga-nagaraan Pajajaranana. Nya inya laju dibarawa
ku sobat-sobat inyana, padagang bangsa Arab. Ari dicaritakeun panggih
jeung Bagainda Ali mah Jaya Antea ge henteu. Ngan ukur dicaritakeun
diajar bagbagan agama Islam wungkul. Ku saha manehna diajar agama, teu
kacaritakeun deuih.
Geusan ngebrehkeun kumaha lalampahan Jaya
Antea nu ceuk Uyut Baju Rambeng mah disebut “Kian Santang Palsu”,
kacaturkeun saguluyur dina lalakon Pantun Bogor “Kalang Sunda
Makalangan”.
Tangtu bakal panasaran, sarerea hayang ngabandungan
lalakon Ki Jaya Antea anu ku Ki Baju Rambeng dituduh “Kian Santang
Palsu”. Tapi, cag heula carita urang eureunkeun heula. Keun ka hareupna
urang laju deui neruskeun carita lalampahan Ki Jaya Antea. ***
Dimuat dina Majalah Sasakala Sunda Ujung Galuh No.6
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.