Kapamingpinan Di Masyarakat Sunda Dumasar Naskah (Dok,Salakanagara)
- Get link
- X
- Other Apps
Ku Ayatrohaedi *)
Fakultas ilmu Pengetahua Budaya UI
PAMUKA
Tingkahlaku para pamingpin di jaman modern ayeuna teu wudu matak
ngabingungkeun rayat. Aya gegeden nu dina unggal kasempetan ngarobah
pernyataan nu diomongkeun samemehna. Aya nu mindeng nyebut poho ngeunaan
perkara nu sakira nyedekkeun manehna. Aya deui gegeden nu silihtuding,
silhihsalahkeun, atawa silihkilungan,gumantung kanyataan situasi.
Sagigireun eta aya para pamingpin nu salawasna ngarasa bener jeung
nganggap anakbuahna nu kurang faham kana nasehat atawa parentah. Horeng
kabehnanana ngan boga hiji tujuan: Nyalametkeun diri boh sacara
kalungguhan atawa pangasilan. Tur boga sasaran nu sarua: Ngorbankeun
anakbuahna. Nu pasti moal aya nu wani ngalawan, da butuh kalungguhan
jeung pangasilan.
Jadi kudu kamana atiuh neangan
conto tuladan? Mungkin eta tuladan bisa kapanggih dina sawarnaning
warisan budaya nu geus diapilain sabab teu mere alas kana kahirupan
jeung ekonomi nu leuwih ngaronjat. Teu musatahil tuladan the bisa
kapanggih di masayarakat “primitif” atawa masyarakat nu “katinggaleun”
dibanding jeung gaya hirup sapopoe mangsa kiwari.
Naskah
Sajumlah naskah basa Sunda buhun ngandung rucita(konsep) kapamingpinan
nu bisa dijieun rujukan dina upaya neuleuman citra kapamingpinan
tradisional Sunda dumasar naskah jeung prasasti. Di antara naskah-naskah
the aya nu kawilang penting, nya eta Sanghyang Siksa Kanda ng Karesiyan
(SSKK) ti taun 1518 M (Atja,1972) jeung Suhamir (1961) disebut minangka
“ensiklopedi Sunda”. Naskah lianna nya eta Carita Parahyangan (CP) ti
taun 1580 M (Atja,1967),mangrupa “ihtisar sajarah” Tatar Sunda ti
karajaaan Galuh jeung Karajaan Sunda, nepi ka runtagna karajaan
Pajajaran (Taun 669-1579), Jeung Sewaka Dharma (SD) tanpa taun (Saleh
Danasasmita jsb, 1987). Tapi kirakira saasal tina mangsa nu sarua, ata
boa leuwih kolot (Ayatrohaedi,2001).
Ieu sababaraha cuplika tina naskah SSKK:
Ni han sinangguh dasa prebakti ngarannya anak bakti di bapa,ewe bakti
di salaki,hulun bakti di Panyandaan, sisya bakti di guru, wang tanibakti
di Wado, Wado bakti di Mantri, Mantri bakti di Nu nangganan, Nu
nangganan bakti di Mangkubumi, Mangkubumi bakti di Ratu, Ratu bakti di
Dewata, Dewata bakti di Hyang. Ya ta sianangguh dasa prebakti ngaranna
(ieu nu disebut dasa prebakti “sapuluh kabaktian”: anak bakti ka bapa,
pamajikan bakti ka salaki, abdi bakti ka dunungan,siswa bakti ka
guru,patani bakti ka wado, wado bakti ka Nu Nangganan, nu nangganan
bakti ka mantri, mantri bakti ka mangkubumi, mangkubumi bakti ka raja,
raja bakti ka dewa, dewa bakti ka hyang. Tah eta nu disebut dasaprebakti
ngaranna).
Ini twah ing janma,pigunaeun na urang reya ulah mo
turut Sanghyang siksa kanda ng karesiyan, jaga ran dek luput ing na
pancagati, sangsara mulah carut mulah sarereh,mulah nyangcarutkeun
maneh, kalingannya nyangcarutkeun maneh ma ngarannya: nu aya dipajar
hanteu nu hanteu dipajar waya, nu inya dipajar lain, nu lain dipajar
inya, nya karah edap na ma kira-kira, budi budi ngajerum mijaheutan, eta
byaktana, nyangcarutkeun maneh ngaranna,nyangcarutkeun sakalih ma
ngaranna, mipit mo amt, ngala mo menta, ngajeput mo sadu: maka nguni tu
numpu maling, ngetal,ngabegal,sing sawatek cekap carut, ya
nyangcarutkeun sakalih ngaranna ( ieu kalakuan manusa nu bakal mangpaat
keur jalma rea. Tuturkeun sanghyang siksa kanda ng karesiyan waspada
ngarah urang leupas tina pancagati (lima panyakit : sarakah,
bodo,jahat,takabur,gumede) moal sangsara. Ulah hianat, ulah curaling,
ulah ngahianat diri.nu disebut hianat diri nya eta nu aya disebut euweuh
nu euweuh diseut aya,nu salah disebut bener nu bener disebut salah.Kitu
tekadna pinuh muslihat. Pagawean mitnah, nganyerikeun batur eta
kanyataan nu disebut ngahianat diri sorangan.Nu disebut hianat ka batur
nya eta, mipit teu amit ngala teu menta nyomot teu bebeja.Nya kitu deui
ngarebut,maling, ngarampog, nodong jsb, pagawean nu ngahianat batur.
Ini ujar sang sadu,basana mahayu drebyana.ini tritangtu di bumi.Bayu
kita pinaka prebu,sabda kita pinaka rama,hedap kita pinaka resi,ya
tritangtu dio bumi ya kangken pineguhning bwana ngaranna (ieu pitutur
Sang Budiman dina ngajembarkeun pribadina,ieu tilu katangtuan di dunya,
kasantosaan kita kawas raja,ucap kita ibarat sesepuh,budi kita ibarat
resi.Eta tritangtu di bumi nu disebut pamageuh dunya).
Ini
triwarga di lamba, wisnu kangken prabu,brahma kangken rama,isora kangken
resi, nya mana tritangtu paneguh ning bwana, triwarga hurip ning
jagat.yasinanggguh tritangtu di nu reya ngaranna(ieu triwarga di lamba
‘tilu golongan dina kahirupan’ Wisnu ibarat raja, brahma ibarat sesepuh
(=rama), Isora (iswara) ibarat resi.Eta sababna tritangtu jadi pamageuh
dunya, triwarga jadi kahirupan di dunya, eta nu disebut tritangtu di
jalma rea ngaranna).
Teguhkeun pageuhkeun sahingga ning
tuhu,pepet, byakta warta mana kreta na bwana,mana hayu ikang jagat,kena
twah ning janma kapahayu (teguhkeun kukuhkeun wates-wates bener,pinuh
sikep hade dina jiwa,nepi ka dunya jadi hade tina akibat kalakuan hade).
Kitu keh sang pandita pageuh di kapanditaananana, kreta: sang wiku
pageuh di kawikuanana,kreta:sang manguyu pageuh di
kamanguyuanana,kreta:sang paliken pageuh di kapalikenanana,kreta: sang
tetega pageuh di katetegaanana,kreta: sang ameng pageuh di
kaamenganana,kreta: sang wasai pageuh di kawasianana,kreta: sang ebon
pageuh di kaebonanana,kreta: makanguni sang walka pageuh di
kawalkaanana,kreta:sang wang tani pageuh di katanianana,kreta: sang owah
pageuh di kaowahanana,kreta: sang gusti pageuh di
kagustianana,kreta:sang mantri pageuh di kamantrianana,kreta:sang masang
pageuh di kamasanganana, kreta:sang bujangga pageuh di
kabujanggaanana,kreta:sang tarahan pageuh di katarahanana,kreta:sang
disi pageuh di kadisianana,kreta:sang rama pageuh di
kareamaanana,kreta:sang resi pageuh di karesianana,kreta:sang prebu
pageuh di kaprebuanana,kreta. (Nya kitu sang pandita kukuh di
kapanditaanana,sajahtra.Sang wiku (ahli agama) kukuh dina
kawikuanana,sajahtra. Sang manguyu (ahli gamelan) kukuh dina
kamanguyuanana,sajahtra. Paliken(ahli senirupa) kukuh dina
kapalikenanana,sajahtra. Ameng (pelayan biara)kukuh dina
kaamenganana,sajahtra. Wasi (catrik,murid agama) kukuh dina
kawasianana,sajahtra. Ebon (biarawati) kukuh dina kaebonanana,sajahtra.
Tetega (biarawan) kukuh dina katetegaanana,sajahtra. Nya kitu sang walka
(pertapa make baju kulit kai) kukuh dikaalkaanana,sajahtra.patani kukuh
dina katanianana,sajahtra. Owah (nu ngajaga huma)kukuh dina
kaowahanana,sajahtra. Gusti (nu boga lahan) kukuh dina
kagustianana,sajahtra. Mantri (mentri) kukuh dina
kamantrianana,sajahtra. Sang masang (tukang miatapak sato) kukuh dina
kamasanganana,sajahtra. Bujangga (ahli agama) kukuh dina
kabujanggaananan,sajahtra. Sang tarahan (nu ngamudi parahu)kukuh dina
katarahaanana,sajahtra. Disi (ahli obat) kukuh dina
kadisinanana,sajahtra. Rama (pupuhu desa) kukuh dina
karamananan,sajahtra. Resi (utama) kukuh dina
karesianana,sjahtra.prebu(raja ) kukuh dina kaprebuanana,sajahtra.)
Nguni sang pandita kalawan sang dewaratu pageuh ngretakeun ing
bwana,nya mana kreta lor kidul kulon wetan, saka kasangga dening
pretiwi,saka kakurung dening akasa,pahi manghurip ikang sarwo janma
kabeh (kitu deui, mun apndita jeung raja enya-enya dina ngusahakeun
kasjahtraan dunya, mangka sajahtralah di di kaler,kidul,kulon,wetan,
kabeh kasangga (kacukupan) ku bumi, kabeh nu kaiuhan langit, sajahtra
hirupna sakur mahluk manusa).
Disagigireun eta, paparan naskah
Sewaka Dharma (SD),umumna ngeunaan kahirupan kaagamaan. SD jadi hiji
bukti yen di Sunda kungsi sumebar aliran Tantrayana, eta aliran mangrupa
campuran tina Siwasidanta, nu nganggap kabeh ddewa mamalihan Siwa,
jeung agama Budha Mahayana. Diantara karajaan di Tatar Sunda, nu nganut
eta aliran nya eta karajaan Talagamanggung nu ngadeg abad ka 14 mangrupa
karajaan agama Budha aliran Sthawirawada; di daerah puseur karajaan
Sunda kapanggih aya batu mandala, hiji bukti yen kungsi mekar aliran
Buda Wajrayana (Saleh Danasasmita sbb,1987:2). Campuran agama Siwa jeung
Budha nu nyampur keneh jeung agama pribumi (Sanghyang? Pan.) sabab
keukeuh aya unsur HYANG dibedakeun ( malah leuwih luhur.pan) batan
dewata, najan caricingna dewata the di kahyangan. Mun diteuleuman leuwih
jero kapanggih yen kalungguhan Hyang jeung dewata dina naskah SD
(kropak 408) rada saimbang. Sedengkeun dina SSKK (kropak 630) geus
kanyahoan aya kalimah; dewa bakti di hyang. Jadi bukti yen basa SSKK
ditulis, anasir Hindu geus kadeseh ku anasir pribumi atawa
Nusantara,sakaligus jadi putuduh yen najan tanpa angka taun, SD leuwih
kolot batan SSKK(ayatrohaedi 1978:52).
Kahirupan Masyarakat jeung Kapamingpinan
Naskah SSKK jadi salasahiji sumber penting dina raraga neuleuman
kahirupan masyarakat Sunda bihari. Utamana dina jaman samemeh asupna
pangaruh Islam.Dieuyeuban ku sawarnaning embaran dina nashkah
sejen(Carita Parahyangan,Sewaka Dharma,Ratu Pakuan,Amanat
Galungung,Bujangga Manik,Waruga jagat, Waruga Guru)bisa meunang gambaran
halihwal ngeunaan kahirupan masyrakat Sunda samemeh Islam. Perkara nu
tembong jelas ngeunaan “birokrasi”,bagian kakawasaan,lapisan
masyarakat,ksehatan,lingkungan ,jeung hubungan tata masyarakat harita.
Nurutkeun sumber Portugis, perjanjian antara Sunda jeung Protugis
lumangsung tanggal 22 Agustus taun 1522. Ti pihak Sunda nu nandatangan
nya eta Ratu Samiam, nu samemehna ngawasa di daerah Sanghyang jeung
bandar Kalapa, dikaitkeun jeung Carita Parahyangan hartina Ratu Samiam,
atawa Ratu Sanghyang, teh PRABU SURAWISESA nu ngawas salila 14 taun
(1521-1535) di karajaan Sunda. (dina carita Pantun, disebut Mundinglaya
Di Kusumah.pan). Tina sumber Carita Parahyangan,kanyahoan yen karajaan
Sunda ngadeg salila 900 taun (669-1579) eta karajaa the diwangun ku
puluhan karajaan leutik (42 karajaan? Pan)tapi tetep ngaku kana
kakawasaan karajaan Sunda.Dina dasarna karajaan Sunda mangrupa “nagara
kembar”, ajeg dina dua nagara nu mibanda lega saimbang, Sunda di kulon,
Galuh di wetan. Di dua wilayah ieu teh loba nagara jeung raja bawahan,
nu umumna masih keneh baraya raja “pusat”. Malah nagara bawahan mindeng
dipake “diklat/magang” putra mahkota samemeh jadi raja di Sunda.
Rucita Dasaprebakti dina SSKK ngagambarkeun birokrasi, yen gegeden nu
pangdeukeutna sahandapeun raja Mangkubumi (perdanamentri). Mangkubumi nu
tanggungjawab kana sagala kajadian atawa naon nu dipilampah ku
bawahanana, Nu Nangganan, tuluy mapay ka handap, aya mantri jeung wado.
Pangkat/kalungguhan Nu Nangganan oge di sebut dina naskah Carita Ratu
Pakuan:/10b.(…)tan liyan girang nangganan nu /11a/nangganan para putri
nu geulis(…) taya lian girang nangganan nu nguruskeun/ngasuh para putri
geulis (Atja,1970:35-6) jadi Nu nangganan nya eta pejabatan nu jadi
kapercayaan raja. Ku kituna struktur karajaan Sunda bisa dibinaulang: Di
tingkat pamarentah pusat, ,boga sababaraha urang Nu Nangganan. Di
sagigireun eta aya putra makuta, nu bakal ngagantui raja mun tilar
dunya, atawa ngundurkeun diri. Keur ngolah/ngurus wilayah nu sakitu
legana, raja dibantu ku raja-raja daerah. Dina ngalaksanakeun tugasna
raja-raja daerah teh bertindak sakumaha raja merdeka (otda?pan) tapi
tetep taat jeung ngaku Raja Sunda jungjunganana. Lamun raja teu boga
anak awewe, mangka nu boga hak ngagantina engke nya eta minantuna. Mun
putra makuta budak keneh can waktuna diistrenan jadi raja, mangka
Mangkubuni bisa nyuluran, nepi ka putra makuta dewasa. Ngeunaan
kahirupan ekonomi atawa buniaga, raja dibantu ku sahbandar nu bertindak
atasnama raja, di daerah bandar nu dikawasakeun ka manehna. Eta struktur
karajaan the dianggap hade/cocok keur karajaan Sunda.(Dina
carita-carita pantun umuna ngadongengkeun putra makuta nu nyamur,
ngalalana, nalukkeun raja-raja leutik. Ke dimana geus eleh, eta raja teh
dijungjung lungguh jadi raja deui, make syarat kudu taat tur ngaku yen
kakawasaan pangluhurna teh raja Pakuan Pajajaran).
Dina CP (carita Parahyangan), diembarkeun yen dina waktu sakitu
panjangna, aya sababaraha urang raja Sunda nu mawa nagara kana jaman
ka-emas-an,kajayaan, kena rampes na agama,kretayuga ‘sabab sampurna
ngamalkeun agama, kahontal kabagjaan/ kasajahtraan’(Saleh
Danasasmita 1984:43). Sacara khusus ngeunaan pamarentahan Niskala
Wastukancana, CP ngembarkeun:…. Nya mana sang rama enak amangan,sang
resi enak ngaresianana,ngawakan nu purbatisti-purbajati,sang disri enak
masini ngawakan na manusasana,ngaduman alas parialas, ku beet hamo
diukih,ku gede hamo diukih nya mana sang tarahan enak lalayaran ngawakan
manurajasasana.sanghyang apah,teja,bayu,sang bu enak-enak ngalungguh
disanghyang jagatpalaka,ngawakan sanghyang rajasasana,angadeg di
sanghyang linggawesi,brata siya puja tan palum, sang wiku enak
ngadewasasana.ngawakansanghyang watang ageung,enak mangadeg
manurajasuniya.’….Kitu Sang rama (sesepuh desa) laluasa ngabimbing
rahayat,sang resi laluasa ngalaksanakeun tugas jadi pandita ngamalkeun
ajaran,adat istiadat karuhun.Sang Disri laluasa ngatur pangbagian
wilayah,ngamalkeun hukum Manu,ngabagikeun leuweung jeung tanah
sabudeureunana (ka rayat) nu leutik boh nu gede taya nu ngaguga/ protes.nya
kitu sang tarahan laluasa,ngambah cai lalayaran ngamalkeun parentah
raja. Cai,cahaya,angin,angkasa,eter, ngarasa betah aya dina auban
papayung dunya (Wastu Kancana), nu laluasa nerapkeun undang
karajaan,ngancik di sanghyang Linggaqwesi (Astana Gede?) inyana milampah
tapa jeung puja salilana.Sang Wiku (Wastu Kancana) laluasa
ngalaksanakeun undang-undang dewa,ngamalkeun sanghyang watang ageung
(ajaran nu disusun ku Sang Kandiawan, bapa Sang Wretikandayun), kalawan
tenang milampah manurajasuniya (tapa sanggeus turun tahta).
Sakumaha geus dieceskeun dina SSKK, kapangih aya “trias politika” Sunda
mangsa bihari. Eta Padoman the disebut TRITANGTU (di bumi) nu
realitasna muncul dina TRIWARGA DILAMBA. padoman nu ngatur jeung nata
fungsi,kalungguhan,peran nu napel kanaunsur Tritangtu.Tujuanana
nyantosakeun pribadi(individu) Kudu santosa kawasraja, omongan kudu bisa
dicekel/dipercaya kawas tuah para sesepuh/rama, sedegkeun budi kudu
kawas budi resi. Tritangtu eta kitu. Dina kahirupan sapopoe ge aya tilu
hal wujud tritangtu nu dibalikeun kana simbul trimurti
(btrahma,wisnu,siwa), luyu jeung fungsina; RAJA IBARAT WISNU, PARA KETUA
IBARAT BRAHMA, RESI IBARAT ISWARA/SIWA.Tritangtu jadi pamageuh dunya,
Triwarga jadi kahirupan dunya.
Ngarah kabeh jalan sacara
hade,mangka unggal jelema luyu jeung darajat kalungguhanana, kudu kukuh,
tangoh nyekel jeung ngalaksanakaeun tugas tanggungjawab jeung
kudratnasewang-sewangan. Pandita kudu kukuh dina kapanditaan, raja kudu
kukuh dina karajaan,resi kudu kukuh dina karesian
Horeng rucita
TRITANGTU angger hirup tur lumangsung nepika mangsa jauh ka hareup,
malah aya kalimah dina basa Jawa: Guru Ratu Wong Atua karo wajib
sinembah. Loba nu nyangka eta the ti jaman Mataram nu karek 400 taunan
(Mataram Peretengahan abad ka 17), padahal ti jaman Wastukancana, saumur
jeung Majapahit.Naon bedana jeung PREBU – raja, RAMA- dua
kolot,RESI-guru nurutkeun SSKK.
Pamunah
Mangka
sakumaha kakuatan urang nyekel padoman heubeul nu masih angger ANYAR.
Mun upaya nyadarkeun kana warisan budaya (boh jasadi atawaruhani) tetep
dipilampah kawas ayeuna,boa moal kungsi lila, urang bakal poek mo bisa
ngungkulan dina nyanghareupan kakucrutan nu beuki mahabu.
Prof.Dr. Ayatrohaedi alm.Guru Besar Fak Ilmu Budaya UI, Budayawan Sunda. Pupus di Depok taun 2010.
Disundakeun tina makalah Saresehan Kebudayaan, di Bandung tgl. 29 Agustus 2002.(Asep Idjuddin).
- Get link
- X
- Other Apps
Seratan nu kalintang saéna. Nyuhunkeun widi copas pikeun catetan pribadi.
ReplyDeletehatur nuhun kang, sumangga mugia aya mangfaatna....aamiin...
ReplyDelete