SAKALI DEUI NGEUNAAN Ki SUNDA
- Get link
- X
- Other Apps
ku : Rachmat MA
(dok.Salakanagara)
BUBUKA
Dina saban pasamoan para inohong Sunda anu alhamdulillah geus rada
mindeng diayakeun, meh salawasna muncul pertanyaan, saha jeung kumaha
sabenerna Ki Sunda anu baheula pikareueuseun, anu ayeuna saperti taya
anu wawuh deui ka inyana. Dalah urang Sunda sorangan.
Para
pejuang Sunda anu hayang ngaronjatkeun martabat Ki Sunda, teu
eureun-eureun tumanya, kumaha saenyana sifat urang Sunda anu mere pulas
kana perjuanganana ? Naha kudu sarua jeung suku-bangsa sejen anu
ngeusian Indonesia ayeuna ? Lamun kitu naon untungna da batur ge geuning
teu leuwih hade batan urang Sunda, komo diukur ku udunanana kana
kajayaan Indonesia mah. Sabalikna lamun kudu beda, palebah mana kudu
leuwih punjulna, kapan cenah, urang Sunda teh boga kaleuwihan anu beda
ti anu sejen.
Malah dina hiji pasamoan kungsi aya inohong anom anu nyarita kieu :
"Wakca bae, sim kuring mah enya ge urang Sunda kakara ayeuna engeuh
jeung aya kahayang milu ngaronjatkeun martabat Sunda teh. Tapi teu
terang kumaha prakna Maksudna, naon jeung kumaha falsafat Sunda anu kudu
jadi rohna perjuangan Sunda, boh dina widang politik, ekonomi, sosial
jeung budaya, da ari tanpa ta mah, perjuangan the bakal hapa. Kapan
hebatna perjuanga hiji bangsa teh sabagean gede gumantung kana sakumaha
kuatna kayakinan jeung kataatan bangsa eta kana falsafatna. Tah falsafat
eta anu kuring tacan terang tepi ka kiwari the, sanajan ari sacara
naluriah mah kareueus jadi Sunda teh tos nyampak."
Bawirasa, inohong anom anu kitu the sigana henteu nyorangan. Bisa jadi aya jutana. Anu kitu, penting pisan dijawab.
Tulisan ieu, sacara sederhana pisan seja nyoba nyoba ngajawab pertanyaan :
Saha jeung kumaha ari Ki Sunda ?
Muga-muga aya pupurieunana.
KI SUNDA
Saha Jeung Kumaha ?
Moal salah deui anu disebut urang Sunda teh suku bangsa asli pangeusi
tatar Sunda anu umurna geus rebuan taun, anu geus ngalaman rupa-rupa
parobahan, naek turun nurutkeun kabudayaan jeung filosofi hirupna.
Dina waktu ieu, jumlah urang Sunda geus meh 40 juta urang, nomer dua panglobana di Indonesia sabada suku bangsa Jawa.
Anu pon tanahna, ku para ahli sadunya katotol tanah endah tur subur
ma’mur, beunghar ku rupa-rupa kakayaan alam, kasebut tanah
pangbeungharna jeung pangendahna saalam Indonesia. Malah aya anu yakin
pengendahna jeung pangbeungharna saalam dunya. Subhanallah!!!
Kanyataanana, urang Sunda the hiji kaum anu jumlahna loba pisan, leubih
loba batan rakyat sababaraha nagara sejen boh Eropa boh di Asia.
Tatarna, kasohor subur, beunghar jeung endah. Cek paribasana, iteuk
ditanclebkeun pasti akaran. Ngali tanah dimana bae, baris manggihan
barang mangpaat keur kahiruupan, ka mana bae tetenjoan di kencar taya
anu katembong jaba ti kaendahan. Cindekna, Sunda teh loba jumlahna,
endah jeung beunghar tatarna.
Lobana suku Sunda, beungharna
tatar Sunda lain jadi ku maneh. Tapi istuning ngahaja diciptakeun ku
Allah SWT. Mungguhing dadamelan Allah tea taya anu kabeneran, sagala ge
dihaja dicipta ku AnjeunNa, bari pasti mawa maksud jeung mangpaat. Nya
kitu deui urang Sunda jeung tanahna, diciptakeun kalawan aya maksud
khsus anu kudu kapanggih ku urang Sunda sorangan. Nyakitu deui
mangpaatna memeh ku sasaha the kudu karasa ku urang Sunda heula.
Bangsa Sunda diciptakeun loba jeung beunghar. Teu beda ti hiji manusa
biasa anu diciptakeun ku Allah pinter jeung beunghar, urang Sunda oge
kudu jadi bangsa anu pinter, rancage, kakayaanana kudu mawa darajat
jeung martabat anu mulya ka dirina sorangan, jembarna kudu mawa mangpaat
jeung kahadean ka sakurilingeunana, jeung akhirna kudu wanoh ka anu
Nyiptakeunana. Jadi, lamun ditanya saha ari Sunda, jawabna :
sukubangsa anu mimiti pisan ngeusian tatar Sunda, anu diisaratan tur
dibekelan ku Anu Nyiptakeunana kudu jeung bisa jadi sukubangsa anu
rancage hatena, beunghar dunyana, nyongcolang martabatna jeung mere loba
mangpaat ka sasama banga Indonesia khususna ka bangsa sadunya umumna.
KUMAHA ARI KI SUNDA ?
Nanya kitu hakekatna nanyakeun kumaha ari jatidiri urang Sunda ? Atawa
kumaha ari sipat utama urang Sunda, atawa kumaha ari karekteristik urang
Sunda umumna anu nangtukeun pulas jeung wanda diriina. Tepi ka kiwari,
anu rek ngajawab pertanyaan ieu sok ngaralieuk kana paribasa jeung
ungkara Sunda, terus ngayakinkeun yen eta pisa jati diri Sunda teh.
Upamana, Diana kayaan frustasi loba inohong Sunda boga pamanggih pajah
urang Sunda mah sok kumeok memeh macok, teu bias diandelkeun dina diadu,
nu matak sagala anu alus jeung anu ngeunah anu aya di Indonesia direbut
batur. Atawa teu mandiri cenah lantaran pageuh teuing nyekel papatah
kolot bongkok ngaroyok bengkung ngariung anu nyababkeun urang Sunda tara
daek ngumbara.
Atawa tukuh kana piwuruk teu langkung anu
dibendo tepi ka tara boga kahayang sorangan, atawa dina zaman sagala
kudu ku duit jeung loba panipuan masih keneh bae nganggap mulya lamu
boga sikep ulah pupulur memeh mantun. Malah teu euleum-euleum aya anu
boga pamadegan kieu, eta paribasa herang caina beunang laukna geus teu
pantes dikeukeuweuk dina jaman ayeuna mah. Kiwari mah leuwih merenah tur
leuwih produktif lamun boga sikep keduk bae balongna kadek laukna.
Jeung masih keneh loba deui. Cindekna mah, loba pamanggih anu ngajak
urang ninggalkeun atawa ngarobah harti paribasa jeung ungkara basa Sunda
lantaran dianggap geus lain jamana deui.
Ngajawab pertanyaan
kumaha ari jatidiri Sunda kiwari ku cara kitu ngandung rupa-rupa
kasalahan bari teu aya benerna hiji-hiji acan. Kahiji, lamun sakabeh
paribasa dipake ciri jatidiri, meureun urang Sunda teh rimbil ku
rupa-rupa jatidiri. Komo lamun anu dipake teh paribasa saperti kumeok
memeh dipacok, rimbilna the ku anu garoreng wungkul. Sedeng lamun urang
nyarita perkara jatidiri, maksudna sipat atawa karakter anu utama ti
bangsa eta anu punjulna. Lamun jalma atawa hiji bangsa rimbil ku
jatidiri, hakekatna sarua jeung teu boga jatidiri.
Kadua,
paribasa sagala bangsa ngagambarkeun filsafat bangsa eta waktu paribasa
eta diciptakeun. Aya anu langgeng sipatna, oge aya pikeun sawatara waktu
bae, gumantung kumaha nilai-nilai anu dikandung ku filsafat eta. Jadi
lamun urang rek nangtukeun jatidir Sunda ku salah sahiji paribasa nu
saenyana mahi keur sagala jaman tapi disangka geus teu meujeuhna deui
dina jaman kiwari, pasti urang salah. Saperti, herang caina beunang
laukna, eta teh paribasa nu ngajar digawe ati-ati, lantip, bijaksana,
hentu ngaruksak lingkungan. Cindekna mah, salawasna nincak dina jalan
anu bener. Ari nurutkeun basa agama kapan kawijaksanaan atawa jalan anu
bener teh, enas-enasna mah shirothol mustaqim. Kumaha filsafat kitu bias
rek disebut teu mahi keur sagala jaman ? Atawa, ulah pupulur memeh
mantun. Ku filsafat ieu urang Sunda dipentes ulah sok ngabiasakeun
ngaheulakeun hak memmeh kawajiban, sabab eta teh henteu hade. Bukti anu
nembresna mah kaayaan kiwari. Ruksakna nagara teh lantaran loba teuing
urang Indonesia, pangpangna kalangan elitna anu sok resep ngaheulakeun
hak batan kawajiban. Nyakitu deui bongkok ngaronyok bengkung ngariung,
dihartikeun teu aya alusna ngumbara ninggalkeun lembur. Leuwih hade
ngariung jeung dulur dina kaayaan kumaha bae oge. Padahal harti anu
sabenerna tacan tangtu kitu lamun urang eungeuh aya paribasa ulah kurung
batok, anu hartina patonggong-tonggong pisan jeung anu ti heula. Terus,
tina tara ngumbara dipastikeun yen urang Sunda henteu mandiri. Jauh
pisan tina bener sabab mandiri mah lain ditangtukeun ku resep jeung teu
resep ngumbara. Mandiri mah sikep mental anu timbul lantaran aya
kapercayaan anu kuat ka anu aya dina diri. Bisa kabeungharan, bias elmu,
bias lantaran boga dulur anu bias dijieun gunung pananggeuhan, bias
oge, jeung ieu pang alusna, lantaran aya kayakinan ka Allah SWT. Jaba ti
eta kumaha rek disebut urang Sunda teu resep ngumbara padahal di
mana-mana moal susah-susah teuing manggihan urang Garut, urang Tasik,
urang Ciamis, urang Sumedang anu geus aya taunna ngumbara bari marawa
kaahlian khas daerahna.
Katilu, paribasa Sunda ( kaasup
paribasa deungeun ) bisa henteu ngagambarkeun jatidiri jaman kiwari.
Tapi ngagambarkeun jatidiri karuhun anu nyieunna. Jatidiri Sunda kiwari
moal bisa kagambarkeun ku pating rarengkolna paribasa Sunda ayeuna anu
aya di mana-mana, tapi ku falsafat naon anu dipake padoman hirup. Jadi
jatidiri Sunda kiwari ditangtukeun ku falsafat naon anu dipake padoman
hirup ku urang Sunda kiwari. Lamun urang hayang terang jatidiri Sunda
ayeuna, baca, tengetan, lenyepan masarakat Sunda ayeuna umumna. Lamun
nyugemakeun, jatidirina pikareueuseun. Lamun ngerakeun, hartina
jatidirina oge ngerakeun. Nilik kana paribasa-paribasa Sunda anu umumna
islami, hartina ngabogaan nilai-nilai anu langgeng, kuring yakin pisan
kaayaan Sunda ayeuna anu henteu matak reueus teh lantaran urang Sunda
geus lila teuing ninggalkeun falsafat adiluhung anu dikandung ku
paribasa-paribasana. Sama sakali lain kulantaran pageuh teuing
ngeukeuweuk paribasa-paribasa titinggal karuhun. Kulantaran jatidiri
Sunda teh bisa turun naek bareng jeung turun naekna kaayaan bangsa Sunda
dina hiji waktu, tangtu bae pikeun urang leuwih utama lamun urang wawuh
jeung jatidiri Sunda pangunggulna, hartina jatidiri Sunda anu kungsi
nganteurkeun urang Sunda kana kajayaan anu pangnyongcolangna dina
sajarahna. Nurutkeun sajarah, bangsa Sunda kungsi ngalaman puncak
kajayaan waktu dirajaan ku Prabu Siliwangi anu kamashur. Dina waktu eta,
dina wangunan nagara karajaan Pajajaran, masarakat Sunda kungsi
ngahontal kajayaan anu pangpuncakna. Hartina rakyatna raharja lahir
jeung batin. Dina lahir jeung batin anu raharja sagala rupa kahadean
tumuwuh kalawan subur. Cindekna, di nagara anu rakyatna bias ngarasakeun
nikmatna raharja lahir batin, sagala urusan poleksosbud oge milu jaya.
Kaayaan kieu kungsi kappanggih ku rakyat Sunda, dina jaman Karajaan
Pajajaran, dirajaan ku Prabu Siliwangi anu kamashur tea.
Bangsa
Sunda bisa tepi kana martabat kitu lantaran jatidirina ngajak jeung
nganteur ka dinya. Jatidirina nyumponan bisa ngajadikeun Sunda kitu.
Sedeng jatidiri hiji bangsa, lamun lain identik oge pasti dipangaruhan
ku jatidiri anu jadi pamingpinna, anu jadi rajana. Lantaran kitu lamun
urang hayang terang jatidiri Sunda harita urang kudu maluruh jeung
nangtukeun jatidiri Prabu Siliwangi heula.
Saha jeung kumaha ari Prabu Siliwangi ?
Prabu Siliwangi teh raja anu adil, pinter, wijaksana, jujur jeung
kagungan dangiang atawa komara. Sipat sipat ieu pasti aya di ajeunna,
sabab, lamun teu kitu pamohalan bisa mimpin karajaan anu rakyatna
raharja lahir jeung batin. Bisa jadi bae hiji raja ngabogaan sipat
pinter ngolah nagara, tapi teu dibarengan jujur jeung adil da moal matak
raharja lahir batin ka rakyatna. Paling paling ukur mere kamakmuran
materi. Sipat sipat adil, pinter, wijaksana, kagungan dangiang jeung
komara, mangrupa sipat sipat luhung anu aya di jelema, mangrupa
kekecretan tina tina sipat sipat Allah anu mulya. Hartina, moal aya
jalma anu ngabogaan sipat mulya kitu lamun lain meunang kekecretan tina
sabagean sipat Allah Anu Maha Mulya. Jeun moal aya jalma meunang
kekecretan sipat mulya lamun lain jalma anu dimulyakeun ku Allah SWT.
Sedeng jalma anu dimulyakeun ku Allah teh jalma anu yakin jeung taat ka
MantenNa. Cek agama Islam mah, jalma anu takwa. Kasimpulanana, Prabu
Siliwangi teh jalma, raja anu yakin jeung taat ka Allah sarta masrahkeun
jiwana ka Anu Maha Tunggal tur Maha Kawasa. Cek agama Islam mah jalma
jeun raja anu tauhid.
Muncul pananya, naha bisa Prabu Siliwangi
kaasup jalma tauhid padahal henteu kungsi ngagem agama Islam ? Samemeh
Kangjeng Nabi Muhammad saw digelarkeun nyebarkeun agama Islam, geus loba
pisan jalma-jalma anu kaasup jalma tauhid. Anu pasti bae para Nabi
saheulaeun anjeuna. Malah nembrak pisan ku al Quran para Nabi samemeh
Nabi Muhammad disebat muslimin, jalma-jalma anu ngagem agama Islam, anu
yakin yen Allah teh aya tur Tunggal, terus taat sarta masrahkeun
jiwa-ragana ka MantenNa. Sanajan ngaran agama jeung sareatna beda-beda
tapi sakabehna disebut Islam lantaran ngandung unsur percaya, taat jeung
masrahkeun jiwa-raga ka Anu Tunggal, saperti anu diajarkeun ku Kangjeng
Nabi Ibrahim as. Sakabeh agama anu sawarna jeung sajalan jeung agama
Nabi Ibrahim disebut agama anu lempeng, cikal-bakalna sagala agama
langit, kaasup agama Islam anu dicandak ku Nabi Muhammad saw.
Agama
Sunda, anu wallahu alam saha nabina ( tapi pasti aya lantaran seueur
Nabi di luar anu 25 anu dikenal ku manusa jeung nabi eta pasti kaasup
anu disebut muslim ku Quran ), anu geus nyampak samemeh aya Islam candak
Nabi Muhammad saw, agama anu monoteistis, nyembah Dzat Anu Tunggal tur
Maha Kawasa, kaasup kana golongan agama anu dicandak Nabi Ibrahim, agama
anu hanif atawa agama anu lempeng identik jeung Islam.
Jalma
anu taat kana agama langit, kaasup agama Sunda, ngandung harti jalma anu
percaya jeung taat ka Allah SWT. Sedeng pikeun jalma anu taat ka Allah
SWT aya jangji Allah anu diembarkeun ku Nabi Muhammad saw dina salah
sahiji hadits Qudsyi :
"Hey abdi-abdi KAMI, pek geura taat ka
KAMI. KAMI jangji baris maparin sabagian tina sipat-sipat KAMI. Jeung
lamun maraneh aya kahayang, cukup sebutkeun kun fayaa kun."
Prabu
Siliwangi ngagem agama Sunda pasti kalawan kafah, paham kana lahiriahna
katut batiniahna. Lamun hentu kitu mustahil kagolongkeun ka anu
dimulyakeun ku Allah. Jadi asup akal pisan lamun Prabu Siliwangi, sabagi
Raja anu taat ka Allah dipaparinan kekecretan tina sipat-sipat Allah
anu nyukupan pikeun ngaheuyeuk dayeuh ngolah nagara, nyaeta adil,
pinter, wijak sarta kagungan dangiang. Jalma badag pantaran Prabu
Siliwangi biasa pisan ngajarkeun elmu jeung falsafah hirupna ka balarea.
Aya anu ku cara nembrak, aya anu disilokakeun. Sabagaean gede ajaran
Prabu Siliwangi disilokakeun. Anu pangutamana, minangka anu jadi babonna
disilokakeun dina pakarang Sunda, Kujang. Sesana, anu aya ratusna,
pating rarengkol dina paribasa-paribasa Sunda.
Tina Kujang anu
dua pangadekna anu nyilokakeun dua rupa elmu mangrupa pakarang hirup,
urang bias terang yen Prabu Siliwangi kagungan falsafat yen hirup teh
lumangsung di dua alam. Lantaran kitu manusa kudu ngabogaan dua pakarang
anu sawadina manunggal dina hiji diri manusa, nyaeta elmu kadunyaan
pikeun ngahontal kabagjaan dunya jeung elmu kaaheratan pikeun
meunangkeun kabagjaan aherat. Bisa oge disebut pikeun meunangkeun
karaharjaan lahir jeung batin. Luyu pisan jeung udagan ajaran agama
Islam anu dicandak ku Nabi Muhammad saw anu kasohor disebut kasaean
dunya jeung kasaean aherat. Lamun urang nengetan paribasa-paribasa Sunda
baris karasa pisan yen sabagean gede ngandung falsafat-falsafat anu
Islami. Sabab kitu ajenna bisa dimangpaatkeun saban jaman. Contona,
herang caina beunang laukna, ngajar ati-ati dina digawe, bati-bati hasil
maksud oge ulah bari ngaruksak lingkungan atawa ngarugikeun nu lian,
hartina kudu wijaksana.
Atawa, ulah kurung batok. Maksudna kudu daek
ngalegaan wawasan jeung kanyaho, lamun perlu kaluar ti lembur sorangan.
Naon bedana ajaran ieu jeung `uthlubul `ilma wa lao bisysyin geura
teangan elmu sanajan ka nagri Cina. Nya jauh, katurug-turug waktu hadits
eta disaurkeun Cina the tacan kaasupan Islam. Aya paribasa Sunda anu
ayeuna sering pisan dicutat dina pidato atawa tulisan, malah sering
disebut puncakna falsafat Sunda anu unina silih asih, silih asuh, silih
asah, anu hartina silih pikanyaah kalayan lillahi ta'ala, silih ayunkeun
atawa silih salametkeun jeung silih simbeuh ku pangarti. Lamunn ku
urang ditengetan kalawan leleb, dirarasakeun kalawan anteb, da moal
henteu, pasti tepi kana kasimpulan naon bedana ajaran anu aya dijerona
teh jeung ajaran Islam rahmatan lil `aalamiin, mawa kahadean,
kasalametan jeung rahmat kasakuliah alam. Loba urang Sunda anu reueus ku
rarasaan Sunda teh Islam. Islam teh Sunda. Teu salah-salah teuing da
puguh samemeh Islam datang oge Sunda mah geus Islam.
Tina
katerangan di luhur anu sanajan samporet muga-muga urang henteu kaliru
lamun nyindekkeun jadi diri Prabu Siliwangi jeung jatidiri Sunda jaman
harita. Jatidiri Prabu Siliwangi teh, nyakitu deui jatidiri sabagean
gede rakyat Sunda harita, Taat ka Allah, ngawasa dua rupa elmu,
nyebarkeun kahadean jeung kasalametan ka mana-mana. Sunda jaman ayeuna
oge lamun hayang luhur martabatna kudu ngabogaan jatidiri kitu. Teu bisa
henteu, urang Sunda anu ngabogaan jatidiri kitu, ku basa buhun mah mun
anu ngarora disebut pandita sinatria. Cek basa Sunda pawayangan lalaki
langit lalanang jagat. Cek basa Sunda modern, patriot-patriot anu
religius. Pertanyaan Kumaha Ari Ki Sunda ? jawabna : Ki Sunda baheulla
teh satria pinandita jeung pinandita sinatria. Sunda jaman ayeuna kudu
jaradi lalaki langit lalanang jagat.
Nyambung ti Saha jeung kumaha ari Prabu Siliwangi ?......
Saha ari seke-seler Ki Sunda ?
Lamun urang nyebut Sunda, anu dimaksud bangsa Sunda umumna. Tapi lamun
geus nyebut Ki Sunda, anu dimaksud leuwih ngariut, khusus urang Sunda
anu istimewa, anu ngabogaan sipat khusus, anu pantesna ngabogaan jati
diri Sunda. Jadi lamun ditanya saha seke seler KiSunda, maksudna urang
Sunda anu ngabogaan jatidiri urang Sunda baheula, nyaeta para satria
pinandita atawa pinandita sinatria atawa lalaki lalanang jagat tea.
Ssaha eta teh ?
Sateuacan ngahiang Prabu Siliwangi kantos
ngariungkeun baladna sarta ngembarkeun yen lalakon Pajajaran ngan tepi
ka poe harita. Kulantaran anjeunna teue kersaeun nyandak rakyat
balangsak, anjeunna maparin opat pilihan. Masing-masing bebas milih
nurutkeun kahayangna.
Pilihan kahiji, anu rek tetep satia ka anjeunna supaya misah di beulah kidul.
Pilihan kadua, anu rek baralik deui ka nagara anu arek ditinggalkeun supaya ngariung di beulah kaler.
Pilihan katilu, anu rek kumawula ka anu keur jaya, supaya ngumpul dibeulah wetan.
Pilihan kaopat, anu moal milu ka saha-saha supaya ngumpul di beulah kulon.
Anu milih kadua, katilu jeung kaopat ku anjeunna ditorah. Saurna, anu
nyokot pilihan kadua, anu ngumpul di beulah kaler, bakal jaradi somah.
Lamun aya oge anu luhur pangkat moal boga kakawasaan. Bakal kaseundeuhan
ku batur anu sarusah jeung anu nyusahkeun. Golongan ieu, kitu ge anu
hade laku lampahna tur butuheun, sawaktu-waktu baris dilanglang ku
anjeunna dibantuan ngungkulan kasusahna.
Anu nyokot pilihan katilu,
anu misahkeun maneh di beulah wetan, saur anjeunna, bakal milu jaya
jeung anu kawasa, bakal marentah dulur sorangan jeung ka batur jeung
bakal kamalinaan. Antukna bakal narima wawalesna. Sedeng anu milih anu
kaopat, anu ngariung di beulah kulon, anu moal milu kasasaha,
diparentahkeun sangkan jaradi ahli sajarah, nyukcruk galur mapay laratan
urang Sunda nyingraykeun tapak-lacak Ki Santang, terus jadi juru geuing
ka batur salembur, dulur sauyunan, ka sakabeh anu rancage dina hatena.
Anu milih tetep satia ka anjeunna mah henteu disabit-sabit.
Nilik
kana sipat pilihan jeung ramalan anjeunna, sigana anu milih kawetan mah,
anu rek biluk ka anu kawasa moal bisa disebut Ki Sunda da sidik geun
ninggalkeun jati diri Sunda. Anu milih ka beulah kaler najan masih bisa
disebut seke seler Sunda, tapi kaasup golongan anu lemah an henteu boga
kakawasaan, anu baris sarusah hirupna. Kaayaanana jauh tina implengan
ajeunna, tepi ka perlu dilanglang ku kanyaah anjeunna jeung baris
dibantuan. Kitu ge ukur anu hade laku lampahna.
Anu milih ka lebah
kulon, diparentahkeun jeung diramalkeun bakal jadi kaum terpelajar urang
Sunda, khususna dipentes jadi ahli sajarah kasundaan anu boga kawajiban
ngelingan dulur jeung batur batur salembur jeung batur anu kungsi
sauyunan, ka sakabeh anu rancage dina hatena. Anu dina hatena aya rasa
hormat, reueus, nineung jeung nyaah ka anjeunna, aya keneh kadaek najan
bari hese beleke ngajalankeun ajaranana. Golongan ieu jeung turunanana
bisa disebut seke-seler Ki Sunda.
Nu milih tetep satia mah, anu
misahkeun maneh di beulah kidul, henteu disabit-sabit. Tapi ku urang
bisa kabaca yen satiana the lahir batin tanpa pamrih. Teu keueung ku
kabalangsakan anu digambarkeun ku anjeunna. Jumlahna pasti saeutik pisan
dibandingkeun jeung anu sejenna. Malah dijumlahkeun jeung anu milih ka
kulon oge tetep jauh leuwih saeutik batan anu kakaler jeung ka wetan
dihijikeun. Jumlah anu saeutik, tur bisa dianggap ngawakilan balarea,
jaman ayeuna mah disebut kaum elit. Jadi. Ki Sunda teh elitna urang
Sunda. Seke seler Ki Sunda elitna urang Sunda kiwari anu kudu ngabogaab
jatidir Sunda seperti anu dicontoan tur diajarkeun ku Prabu Siliwangi :
satria pinandita, pandita sinatria atawa lalaki langit lalanang jagat.
Lamun para elit Sunda ngabogaan jatidir ieu, teu mustahil Sunda geus
luhung martabatna ti beh ditu keneh, moal kokosodan bari rumahuh kawas
ayeuna
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.