Pawayagahan (carita aheng) KAUSAP KOROD
- Get link
- X
- Other Apps
Kintunan : Kang asep idjuddin
Kasangtukang
Di Bandung aya ngaran jalan Dipati Ukur, nu can kapanggih di kota-kota
sejen di Tatar Sunda, boa ngan hiji-hijina sadunya. Saha atuh Dipati
Ukur teh? Bureng bin poek, matak ngahudang kapanasaran. Inget-inget
poho, keur kuring di SD kelas 4 (1959), kungsi pun biang ngadongeng Rd.
Dipati Ukur, cenah makamna di Kabuyutan, deukeut sasak kareta api,
antara Soreang-Ciwidey. Nincak ka kelas 6 (1961), kuring kungsi maca
buku kandel “Carita Dipati Ukur”, nu ngagoler dina meja tulis di kamar
pun bapa. Les we poho deui. Ka behdieunakeun, basa kuring jadi wartawan
majalah PIP Jakarta. Kungsi ngadenge dongeng Dipati Ukur, ti Pa Letkol
(purn) RH Lily Sumantri (Bupati Bandung manten), cenah Dipati Ukur teh
perang jeung Mataram, katewak di gunung Rakutak (tempat katewakna
pamingpin DI/TII, Kartosuwiryo, 1962) deukeut Pangalengan. Makamna di
Baleendah, da cenah Baleendah (Pabuntelan?) teh urut puseur ayeuh
kabupaten Bandung, wewengkon Dayeuhkolot.
Ngadenge deui dongeng Pa
Atja,suargi, memeh kuliah di rohang K Fasa-Unpad, 1979. Akur jeung
dongeng Kang Saleh Danasasmita, suargi, di rohang redaksi Mangle, 1980.
Cenah Dipati Ukur teh, bentrok jeung Mataram, katewak di gunung Lumbung,
deukeut Cililin, dibabandan ka Mataram (Jogja), ditunggel jangga di
alun-alun Mataram. Tangtu dikuburna ge di Mataram. Kungsi ngadenge
dongeng Pa Endan Wirasasmita, suargi, di bumi Pa Yuyun Wirasasmita
(Rektor Unpad manten), di Setrasari, cenah Dipati Ukur teh jenengan
aslina Wongsonoto, salahsaurang panglima Mataram, nu nikah ka Nyi Gedeng
Ukur (dalem Bandung) dina raraga eksvansi. Lieur. Tapi beuki kataji,
sabab karasa aya nu disumputkeun. Nyaritakeun figure pamingpin Sunda, nu
luhur elmu gede wawanen limpas pangabisa, punjul lingga papak, tangoh
nyekel bebeneran lir karang curi laut kidul, nu sayaga dibabad galura,
bet disimbutan.
Ka dieunakeun, maca desertasi Edi S. Ekadjati,
suargi, “Carita Dipati Ukur Karya Sastra Sejarah Sunda” (1979),
desertasi Emuch Herman Sumantri “Sejarah Sukapura, Sebuah Telaah
Filologis” (1979). “Nagara Kerta Bumi I.5” (Disebut naskah Pangeran
Wangsakerta(1980) hasil panalungtikan Pa Atja, Kang Saleh Danasasmita,
jeung Kang Ayatrohaedi (tiluanana parantos tilar dunya). Pareng ka
pabukon Geologi Bandung taun 1981, manggih TBG (Tijdscrhift Voor
Indische Taal-land-en Volkenkunde. Uit Gegeven door het koninlijk
Bataviaasch Genootchap Van Kunsten en Wetenschappen), aya pedaran tina
catetan VOC ngeunaan Dipati Ukur. Taun 2002 manggih buku ipis”Mengenal
Dalem Kawasen”, tulisan Drs. Djenal Abidin (2001), nembrakeun naon
sababna Dipati Ukur ngabaruntak ka Mataram.
Kakara rada lengkep
tah kaweruh ngeunaan Dipati Ukur teh, tapi angger can buled, masih loba
keneh kapanasaran, ngan kaharti naon sababna kolot-kolot nyaritakeun
Dipati Ukur teu sageplakna (kawasna sieun ku kalangkang Sultan Agung di
puseurdayeuh nagara?). Alusna sajarah mah ulah disumput-sumput, keun we
da peristiwana dipandang kalawan rasional tur dewasa,bari sadar kana
ugeran NKRI.
Sumebarna Islam jeung Pangaruh Mataram ka Tatar sUNDA.
Karajaan Galuh, nu diadegkeun taun 612 ku Wretikandayun, dina auban
karajaan Tarumanagara , tahun 1528 ditalukkeun ku karajaan Islam
Cirebon. Samemehna, kira taun 1524, datang Fadhilah Khan (letah Portugis
nyebutna Faletehan) ka Cirebon. Inyana putra sultan Huda ti Samudra
Pasai. Sabada diangkat jadi panglima prajurit Demak, ku sultan
Trenggono, Faletehan dibere pancen nyebarkeun Islam di wewengkon
Pajajaran, mantuan Syarief Hidayatullah. Cirebon.
Gabungan prajurit
Demak,Cirebon, bisa ngawasa Banten dina taun 1526. Nyakitu deui
Sundakalapa, palabuan Pajajaran dikawasa dina taun 1527.Karajaan Hindu
Talaga, ditalukkeun taun 1529, pamanggul juritna (panglima
Islam)Pangeran Walangsungsang (putra Prabu Siliwangi ti Nyi
Subanglarang). Malah puseur dayeuh karajaan Sunda di Pakuan, runtag taun
1579 ku gabungan prajurit Demak, Cirebon jeung Banten (Sabada Prabu
Siliwangi pupus/tilem, taun 1521 M.). Tah ku bisa hasilna nalukkeun
sababaraha karajaan, nepi ka arasup Islam, bray we muka, lawang pikeun
Mataram ngawasa Tatar Sunda.
Tanggal 30 Mei 1619, VOC datang
ngalindih Jakarta. VOC nu mangrupa kongsi dagang, kacida pisan gancang
majuna, campur sarakah, nepi ka sababaraha wewengkon Mataram di Sunda,
dijieun wewengkon monopoli. Tangtu we ieu perkara teh mendet tataniaga
Mataram. Sultan Agung nu keur ngawasa (1613-1645), ngarasa dirugikeun ku
polah VOC. Nya dina taun 1628 Mataram ngajorag VOC di Batavia. Gagal.
Dipati Ukur Ngabaruntak
Tanggal 12 Juli 1628, datang utusan Mataram ka Timbanganten (Tatar
Ukur). Mawa surat tugas ti Sultan Agung, sangkan Adipati Wangsanata
disebut oge Wangsataruna alias Dipati Ukur, mingpin pasukan (panglima)
nu kudu ngajorag VOC di Batavia. Bulan Oktober katompernakeun taun 1628,
Pasukan Sunda miang ka medan perang. Aya perjangjian, yen pasukan Sunda
kudu ngadagoan pasukan Jawa di Karawang. Kulantaran geus saminggu
pasukan Jawa teu embol-embol, Dipati Ukur hariwang bisi pasukan Jawa
lila keneh datangna. Pasukan Jawa dianggap jalir jangji udar tina
subaya.Kumaha mun saminggu deui pasukan Jawa teu datang, tangtu bakal
mangaruhan kana sumanget tempur prajurit Sunda, di sagigireun bekel
(logistik) kaburu ngipisan.Nya mutuskeun yen pasukan Sunda indit tiheula
ka Batavia, ngagempur VOC, bari ngadagoan pasukan Jawa. Kakara dua poe
pasukan Sunda ngagempur VOC, pasukan Jawa datang ka Karawang. Nempo
pasukan Sunda euweuh, Bahureksa kasigeung asa teu dihargaan. Nimbulkeun
gesekan nepika patelak antara pasukan Sunda jeung Jawa. Padahal harita
pasukan Sunda keur unggul perang ngalawan VOC. Pasukan Sunda jadi
nyanghareupan dua lawan, nya eta pasukan VOC jeung pasukan Jawa. Keur
paciweuh kitu, ti dayeuh ukur, aya nu datang, mawa surat ti Enden
Saribanon (istri Dipati Ukur). Yen mojang-mojang rahayat, istri-istri
para panganggung, malah dirina oge digadabah ku panglima utusan Mataram
sabaladna, nu nepika poe eta (sabada nganteurkeun surat ti Sultan Agung)
can marulang ka Jawa, alesanana istirahat heula. Katerangan liana
datang ti nu mawa iber, yen lain ukur mojang jeung para istri, tapi
harta banda rahayat jeung pangangung tatar Ukur, dirampas. Taya nu wani
ngalawan ka para utusan Mataram teh, sabab keur nyekel pancen penting ti
Sultan Agung. Musibah gede.
Ku dua perkara eta (patelak jeung
Bahureksa, jeung musibah di kabupaten akibat kalakuan para utusan
Mataram), Dipati Ukur sabaladna mulang ka Pabuntelan (puseurdayeuh Tatar
Ukur, di wewengkon Baleendah-Dayeuhkolot, ayeuna). Dipati Ukur nu bendu
ngagugudug, ngarasa dihina ku utusan Mataram, sadatangna ka Pabuntelan.
Langsung mere hukuman pati ka para utusan Mataram nu milampah nirca.
Aya saurang nu ngalolos.
Geus kasawang, laporan nu nepi ka
Sultan Agung, boh ti Bahureksa, atawa ti utusan nu lolos tina hukuman
Dipati Ukur, pasti ngagogoreng jeung nyalahkeun Dipati Ukur.
Dina
Nagara Kerta Bumi, disebutkeun yen salahsahiji watek (karakter) Sultan
Agung, mun mere pancen ka bawahan, eta pancen teu meunang gagal. Mun
gagal, resikona pasti di hukum pati. Bahureksa panglima Mataram,boga
kasempetan pikeun ngabeladiri,nepakeun jurig pateuh, sagala kasalahan nu
ngakibatkeun gagalna pertempuran ngalawan VOC, diteumbleuhkeun ka
Dipati Ukur. Jadi Bahureksa salamet tina hukuman.
Ku mundurna Dipati Ukur, jadi karugian gede keur Mataram, sabab;
1. Leungitna kakuatan pasukan,
2. Taya ahli siasat perang (Abidin,2001:30)
Sultan Agung nyahoeun Dipati Ukur ahli stretegi perang,buktina tanpa
pasukan Jawa, Pasukan Sunda meh bisa ngelehkeun VOC. Pasukan Sunda
mundur teh, ngakibatkeun gagalna Mataram ngarebut Batavia. Sultan Agung
nganggap Dipati Ukur jadi sabab elehna Mataram ku VOC. Matak Dipati Ukur
dicap baha, ngabaruntak ka Mataram. Jadi kudu dihukum, mun perlu kudu
dihukum pati.
Dina kaayaan kitu, Dipati Ukur sadar, yen inyana
kudu nyanghareupan Mataram. Nya sakur bupati bawahanana (Dipati Ukur
panglima perang), kayaning bupati Karawang, Ciasem, Sagalaherang Taraju,
Sumedang, Pamanukan,Limbangan, Malangbong, Batulayang, Medangsasigar,
Jaba ti bupati aya sababaraha umbul nu diajak: Ki Mananggel umbul
Cianjur, Ujang Sara umbul Indihiang, Demang (Camat) Sawunggata,jeung
Ngabehi Yudakerta ti Taraju, diajak ngabebaskeun diri ti Mataram, jadi
kabupaten nu mandiri. Eta ajakan nimbulkeun pro jeung kontra. Nu teu
satuju kana maksud Dipati Ukur, di antarana; Ki Somahita ti
Sindangkasih, Ujang Sara ti Indihiang, Ki Astamanggala ti Cihaurbeuti,
jeung Ki Wirawangsa ti Sukakerta. Kapikir ku Dipati Ukur, jaba ti
nyanghareupan Mataram teh, kudu nyangharepan papada urang Sunda. Ahirna
Sultan Agung mere pancen ka Cirebon, jeung kabupaten/umbul nu teu
satujueun ka Dipati Ukur, sangkan newak Dipati Ukur, dipingpin ku
Tumenggung Narapaksa ti Mataram. Sabada rempugan, saurang ge taya nu
sanggup nyanghareupan Dipati Ukur teh, nya menta tulung ka Bagus
Sutapura, hiji nonoman nu luhur elmu tur gede wawanen, putra bupati
Kawasen, wewengkon Galuh.
Sanggeus Dipati Ukur kabandan, dibawa
ka Cirebon, ti dinya dijogrogkeunkeun ka Mataram. Dihukum pati di
alun-alun Mataram. Teu kasawang, ku teknologi patalimarga jaman harita,
jeung kumaha sieunna rahayat Sunda ku Sultan Agung,moal aya nu wani
nyokot layon Dipati Ukur ,pikeun dikubur di tanah Sunda.
Kakawasaan Mataram di Sunda beuki jero napakna. Utamana di basisir
kaler, loba pasukan Mataram nu teu baralik deui, tapi bumen-bumen,
karawin ka urang dinya. Pikeun kahirupan, sesa prajurit Mataram teh,
nyarieun sawah di Karawang. Padahal umumna di tatar Sunda mah harita
ngahuma. Gorehel weh katangen, kacatet dina sajarah, aya tilu manusa
Sunda Linuhung, nu wani ngorbankeun dirina demi kayakinan jeung ajen
diri; Prabu Maharaja Linggabuana (aki buyutna Prabu Siliwangi) gugur di
Bubat, Dipati Ukur, jeung R Otto Iskandar Di Nata (Si Jalakharupat).
Kawas nu kajiwaan sumpah Bubat, nu unina: Nihan ta wuwusna rudiarana
iking Bubat shaba, namung ksatriya Sunda tan atemahan ring nagara
padajaya mami. (Najan banjir getih bedah di palagan Bubat, cadu ajen
diri ksatrya Sunda ,ruksak di lemah cai sorangan.). Cag.
Daftar Bacaan:
1. Atja,Drs.jeung Ayatrohaedi,Dr. Nagara Krtabhumi ,Sundanologi,1986,Bandung
2. Djenal,Abidin,Drs.,Mengenal Kadaleman Kawasen,YPI Al Hidayah,2001,Ciamis.
3. Ekadjati,Suhardi,E,Dr.Carita Dipati Ukur Karyasastra Sejarah Sunda,Desertasi,UI,1979,Jakart a.
4. ———-,dkk.Sejarah Revolusi Kemerdekan Daerah Jawa Barat, Proyek
Inventarisasi dan Dokumentasi Kebudayaan Daerah,1980/81,Bandung.
5. Hermansumantri,Emuch,Dr,Sejara h Sukapura Sebuah Telaah Filologis,Desertasi, UI,1979,Jakarta.
nu nulis, wartawan,sastrawan,budayawan Sunda
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.