Ngaguar Cawokah
Laporan : Mamat Sasmita
4. Tanggapan ti lalaki kacawokahanana leuwih dilegaan kana rupa-rupa aspek malah intesitasna leuwih jero.
5. Eusi komentar lamun papada geus loma leuwih wani.
6. Tema cawokah jadi tempat interaksi ekslusif (kudu boga kawani keur ngomentaran).
Tapsiran sejen.
Cawokah cek kamus LBSS mah hartina teh
jorang, porno, resep nyebut kecap-kecap nu kudu dibalibirkeun jeung
nyaritakeun sual nu matak ngahudang birahi. Jadi hartina cawokah teh teu
beda jeung jorang, sedengkeun jorang cek kamus keneh nyaeta sok resep
ngucapkeun kecap-kecap nu kotor bisana sok dibalibirkeun, upamana nyebut
rarangan.
Pangna cawokah jadi
jejer dina sawala di PSS poe Saptu tanggal 12 September 2009 teh
kulantaran teu bisa dibantah carita cawokah mindeng kapanggih dina
guguyon Sunda, komo dina carita lisan. Contona disertasi Lina Maria
Coster Weijsman (1929) nu judulna Uilespiegelverhalen in Indonesie in
het biezonder in de Soendalanden ( Carita lucu di Indonesia utamana di
Tanah Sunda). Buku Serial Heureuy Parahyangan meunang Kang Nay (1972).
Atuh ka dieunakeun mindeng kapanggih dina buku serial heureuy
Sabulangbentor karyana Taufik Faturohman. Geus puguh ari dina guguyun
lisan mah tara kaliwat carita cawokah teh. Kagambar kumaha ngehkeyna nu
ngadengekeun atawa kumaha ekspresi jeung pepetana nu cumarita, dongeng
cawokah lir hiji genre carita nu teu laas ku jaman.
Elin Samsuri (dosen manten ti UPI),
kacida tapisna ngadongeng cawokah, malah boga istilah sorangan keur
carita cawokah nyaeta dongeng kokak. Medalna istilah dongeng kokak, cek
Elin, waktu ngadengekeun dongeng di basisir kaler, mangsa pamayang
ngadagoan peuting memeh indit balayar. Ruang riung deukeut parahu, aya
bujang aya lanjang, aya randa aya duda. Ngawangkong ngaler ngidul kamana
hayuna, mimindengna bras kana carita cawokah. Bakating ku suka budak
bujang seuri seeleun, bari teu sadar netekeman budak lanjang ku jaring
heurap, atuh puguh we budak lanjang reuwas kacida, ngaoceak tibuburanjat
bari nyebut „Kokak...kokak..kokak...“ . Kitu mimitina mah, waktu
ditanya naon hartina kokak Elin teu mere katerangan ngan cenah
kajadianana waktu suka bungah ngadenge dongeng cawokah, jadi teu salah
teuing lamun cawokah teh sarua jeung dongeng kokak.
Cek
Elin dongeng kokak nyampak di unggal strata masarakat. Nu penting cara
ngadongengkeunana teu nembrak vulgar, tapi dipindingan ku metafora
estetika. Kapan dina genre kasenian ge aya nu disebut sesebred. Eusina
nya banyol nya kokak, upamana „Kaduhung maen kaleci, liang keuyeup
reregean. Kaduhung boga salaki, liang keuyeup ngagedean.“
Beda
jeung jorang, sabab dina jorang mah aya nawaetu nga-eksploitasi
perilaku seksual jeung organ vital manusa salaku bahan baku dongeng.
Jorang mah tujuanana ngahudang birahi, kalan kalan teu kasengker ku
tetekon moral atawa ajen atikan.
Aya
anggapan dongeng kokak hirup subur di masarakat kuricakan, lantaran
dipikabutuh pikeun hiburan memeh sare sore-sore. Pamanggih ieu teh cek
Elin mah salah kacida, da dongeng kokak aya dimana-mana, diunggal strata
masarakat. Malah lain di seler Sunda wungkul. Dongeng kokak leuwih
lemes dina ngadongengkeunana. Basana dipilih, dirautan dipapantes ku
silib estetika. Nu dipalar ngahudang imajinasi jeung nalar lain ngan
sakadar ngawewelan emosi seks. Dongeng kokak henteu ditembrakkeun ka
audien nu heterogen, dongeng kokak ngan bisa sukses di hiji komunitas nu
geus papada loma, dilingkungan anu sarua. Wangun dongeng kokak parondok
jiga sketsa tina kajadian kahirupan sapopoe, dongeng kokak teu loba
pangjajap tapi langsung kana inti carita.
Pamadegan Elin Samsuri nu ngabedakeun
cawokah jeung jorang diheueuhkeun ku Achmad Gibson (dosen UIN SGD
Bandung). Cek Gibson di Sunda aya dua istilah aya jorang aya cawokah.
Hartina beda. Jorang mah konotasina porno, matak muriang saawak-awak,
ari cawokah matak seuri, cawokah konotasina guguyon. Cawokah teh bagian
tina porno tapi ngagunakeun basa humor dina eusina, atawa humor nu
ngagunakeun objek porno. Eta dua kamungkinan teh sarua kuatna.
Cek
Gibson dina carita cawokah teu aya niatan ngungkab nu sifatna
pornograpi, murni we heureuy. Sigana ieu teh aya kasang tukang atawa aya
aspek kultural nu marengan, malah rada aheng lamun urang Sunda teu
resepeun cawokah, lir sapopoe teu resep kana jengkol. Dina cawokah aya
pola silib, aya pola sindir, teu satarabasna. Analisis Gibson, cawokah
teh sacara psikologis mangrupa alternatif keur ngaleungitkeun
pornograpi. Cawokah bisa ngurangan kecenderungan pornograpi. Malah bisa
jadi nu cawokah teh anti kana pornograpi. Cawokah aya kelasna, nyaeta
gumantung deuheus henteuna jeung nu diajak nyarita. Kukituna dina
cawokah aya tatakrama, teu bisa sabeledugna, biasana nu silib atawa
malibir, ngan dina malibir biasana imajinasi seksualna leuwih jero Sisi
lain, bisa jadi cawokah teh ekspresi erotik, pedah alam lingkungan Tatar
Sunda mangrupa pagunungan nu hawa tiis, keur ngahaneutan suasana brasna
kana carita cawokah.
Pamanggih Syafrina Noorman (dosen
UPI), nu nitenan saliwatan dina facebookna Godi Suwarna (GS), yen
guguyon sek jeung seksualitas (cawokah) teh dipikaresep. Tapi naha ieu
teh ngan sakadar stereotip atawa naha bener cawokah teh geus jadi ciri
(esensial) urang Sunda?. Syafrina teu mere jawaban tandes, ngan mere
data :
1.Tema cawokah leuwih loba nu ngomentaran.
2. Eusi cawokah dina facebook GS
nyebut kecap-kecap nu kudu dibalibirkeun saperti ngaran rarangan atawa
kalakuan nu katarik ku sahwat atawa ngomong jorang.
3. Tanggapan atawa komentar relatif leuwih loba ti awewe batan lalaki.4. Tanggapan ti lalaki kacawokahanana leuwih dilegaan kana rupa-rupa aspek malah intesitasna leuwih jero.
5. Eusi komentar lamun papada geus loma leuwih wani.
6. Tema cawokah jadi tempat interaksi ekslusif (kudu boga kawani keur ngomentaran).
Salian ti eta facebook dina internet
salaku budaya pop geus mere kalaluasaan keur nyoara (mere komentar atawa
nyieun status) boh keur lalaki boh keur awewe. Kulantaran teu
kawatesanan ku umur atawa status sosial (nu maca umur tur stratana
dianggap sarua) eusi status atawa komentar karasa sahinasna. Internet
husuna facebook GS mangrupa identifikasi hiji komunitas (baca :Sunda) nu
mere lolongkrang pikeun ayana tendentious joke nyaeta cawokah. Mere
lolongkrang keur ngadurenyomkeun hal nu pamali/ tabu ku cara nu leuwih
ditarima (dina kahirupan adu hareupan mah can tangtu bisa diomongkeun).
Tapsiran sejen.
Salah saurang pamilon sawala mere
komentar kana carita cawokah dumasar kana pamanggih Jakob Sumardjo tina
buku Paradok Cerita Si Kabayan (Kelir 2008).
Hiji poe Si Kabayan katitipan
pamajikan kiayi,cek kiayi „Kabayan kuring rek ka Peuteuyraket rek nagih
hutang. Kuring nitip Nyai supaya dijaga, ngan Nyai boga kabiasaan mun
sare sok kataranjangan (lain taranjang dihaja), tutupan we ku maneh“. Si
Kabayan unggut-unggutan ngarti. Ngarasa katitipan Si Kabayan ngajugjug
ka imah kiayi, kasampak teh enya we pamajikan kiayi keur sare bari
sataranjang. Gura giru Si Kabayan neangan keur nutupan. Mimiti ku
aseupan, ihh geuning teu pantes cek gerentes hatena, ku coet teu pantes,
ku kekeban „ Ah teu parigel keneh!“. Ku pangarih teu pantes. Si Kabayan
mikir bakal pantes lamun ditutupan ku awakna „tuh pan sakieu
meujeuhna“.
Barang kiati datang,
kacida ambekna pedah ningali pamajikanana ditutupan ku awak Si Kabayan.
Si Kabayan ngajawab tuda ditutup ku nu sejen mah teu pantes, geura ku
awak kiayi ge bakal pantes. Kiayi nutupan awak nyai ku dirina, cek kiayi
„Heueuh we sakieu meujeuhna jeung ngeunaheun deuih“.
Carita siga kitu saliwatan mah siga nu
jorang, cek Jakob Sumardjo pasualan rarangan eta teh ciri primordial
Austronesia nu kabawa ka Nusantara, kaasup Sunda. Ningalina carita siga
kitu ulah ngan ukur make cara eksoteris tapi kudu ku cara esoteris. Make
cara primordial Sunda.
Pangarih
pasanganana jeung dulang atawa boboko, cowet pasanganana jeung mutu,
kekeban pasangan jeung wadah paranti sayur, aseupan pasangan jeung
seeng. Kabeh ge barang nu dipake teh simbol dunya awewe. Jadi bakal teu
pantes lantaran awewe ditutupan ku “awewe”. Lain jodona. Disebut
pasangan kudu ngahiji antara eusi jeung wadah. Eusi teh awewe, wadah teh
lalaki. Keur nutupan Nyai tangtu kudu ku “Kiayi” atawa “Si Kabayan”.
Eta jodona. Pantes, ngareunah, manjing.
Paradok dina kahirupan, aya beurang
aya peuting, aya caang aya poek. Lemah nu garing simbol lalaki, hujan nu
baseuh simbol awewe, lamun ngahiji bakal ngahasilkeun harmonis dina
wangun kasuburan. Keur urang Sunda jaman baheula, nempatkeun awewe dina
harkat nu luhung, dina peran Sunan Ambu. Cara mikir cawokah urang Sunda
lir ibarat cara mikir urang Sunda purba, urang Sunda jaman baheula.
(Dimuat dina Majalah Basa Sunda Cupumanik No. 76 Nopember 2009)
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.