Kitab Karatuan ti Sunda Ngalahirkeun Pamingpin Nusantara
HENTEU kabéh nyaho, kaasup sabagéan gedé
kalangan sejarahwan, yén di tanah Sunda kungsi lahir kitab-kitab
istiméwa anu ngalantarankeun raja-raja Jawa Dwipa nyongcolang jeung
kakoncara sa Asia Tenggara. Salah sahijina nyaéta Kitab Pustaka Ratuning
Bala Sariwu, kitab anu eusina taktik tempur kamilitéran.
RADÉN
SANJAYA téh raja munggaran anu sanggup ngahijikeun Nusantara. Inyana
ngabogaan stratégi perang jeung tata-nagara. Nampa jujuluk Sang Taraju
Jawa Dwipa anu kumawasa di tilu karajaan badag di Pulo Jawa jeung
kakoncara di Asia Tenggara. Jaman harita, saban raja kudu boga
pasaratan. Boga kaséhatan jasmani jeung rohani anu dieuyeuban ku
kamampuh nu sipatna “tuhu” (kuat dina kasatiaan), “tuah” ( kuat lahir
batin) jeung “tulah” (kuat atawa sanggup dina ngahukum deungeun). Raden
Sanjaya, Radén Wijaya jeung Prabu Siliwangi boga éta tilu kakuatan,
sabab ditunjang ku pangabisa dina ngajalankeun élmu anu aya dina Kitab
Karatuan, nyaéta Kitab Sanghyang Sasanakerta jeung Kitab Pustaka
Ratuning Bala Sariwu.
Radén Sanjaya ngawasa eusi dua Kitab
ajaran. Kahiji ajaran ngeunaan cara-cara ngasejahterakeun nagara,
manusa jeung dunya. Ieu ajaran aya dina Kitab Sanghyang Sasanakerta.
Kadua, ngeunaan Kapamingpinan jeung élmu perang “Yuddhenipuna mwah
Baladhika ning Wadyabala”, atawa di Karajaan Sunda leuwih kajojo ku
ngaran Pustaka Ratuning Bala Sariwu. Éta dua Kitab téh sumberna hiji,
nyaéta nyokot tina Kitab Sanghyang Watangageung, hasil cipta karya
Resiguru Kendan ti Karajaan Tarumanagara, ladang diparéntah ku Raja
Tarumanagara ke 10, nyaéta Suryawarman anu kajojo sabdana nu unina:
“…ini sabda kalandara rakyan juru pangambat i kawihaji panyca pasagi
marsa ndesha barpulihkan haji sunda.”
Saterusna, tina
hasil nyutat éta kitab, lahir Kitab Sanghyang Sasanakerta hasil cipta
karya Raja Kendan ka-6 nyaéta Kandiawan Déwaraja nu saterusna
diwariskeun ka Wretikandayun pendiri jeung Raja Karajaan Galuh. Ari
Kitab Pustaka Ratuning Bala Sariwu hasil cipta karya Raja Tarumanagara
ke 11, nyaéta Prabu Suraliman, diwariskeun ka Prabu Linggawarman,
saterusna ka Prabu Tarusbawa pendiri jeung raja munggaran Karajaan Sunda
taun 669 Maséhi.
Radén Sanjaya téh turunan
Wretikandayun, ti Mandiminyak. Bapana, katelahna Bratasenawa jadi Putra
Mahkota Galuh, dibekelan élmu pangaweruh anu sumberna tina Kitab
Sanghyang Sasanakerta bogana Wretikandayun, anu sacara turun-tumurun
diwariskeun.
Radén Sanjaya jadi Raja Sunda ku sabab
pernikahanna jeung incu sakaligus anak pulung Prabu Tarusbawa nyaéta
Putri Téja Kancana. Radén Sanjaya dibekelan Kitab Pustaka Ratuning Bala
Sariwu, nu harita éta Kitab dititipkeun ka Resiguru Rabuyut Sawal di
Gunung Sawal Ciamis. Kitab Pustaka Ratuning Bala Sariwu diwariskeun
minangka pangrojong Tarusbawa ka Radén Sanjaya ku sabab teu bisa mantuan
niat Radén Sanjaya, anu hayang merangan Purbasora, nu harita ngarajaan
Galuh. Harita Radén Sanjaya hayang males pati alatan nu jadi bapana,
nyaéta Bratasenawa kakawasaanana direbut ku Purbasora.. Ari Tarusbawa
pan harita keur meumeujeuhna nyobat jeung Wretikandayun, malah nyieun
perjangjian moal eudeuk ngayakeun peperangan antara Karajaan Sunda jeung
Karajaan Galuh. Malah kapan jauh saméméhna nikahkeun Radén Sanjaya
jeung Téja Kancana gé pikeun ngaraketkeun tatali wargi antara Sunda
jeung Galuh. Kitu sababna, Radén Sanjaya diwaris jeung diwarah sina
metu ngagunakeun ajaran-ajaran nu aya dina Kitab Pustaka Ratuning Bala
Sariwu, nu harita dititipkeun ka Resiguru Rabuyut Sawal di Gunung Sawal,
(ku masarakat mumunggang Gunung Sawal mah, ieu resi téh disebutna Resi
Séda Sakti atawa Séda Suci). Radén Sanjaya ditugaskeun ku Tarusbawa
mraktekeun élmu Kitab Pustaka Ratuning Bala Sariwu dina numpas kaum
karaman (rampog) di wilayah Karajaan Sunda, tur hasil alukkeun karaman.
Ngan saterusna, sanggeus paham pisan dina ngagunakeun taktik tempur
Ratuning Bala Sariwu, saterusna Radén Sanjaya gé ngagempur Karajaan
Galuh, ngaliwatan titik panginditan ti Gunung Sawal, atawa kurang-leuwih
7 km ka tebéh wétan nujul ka Karajaan Galuh Karangkamulyaan.
Prabu
Tarusbawa jadi raja di Karajaan Sunda, leuwih lila dibandingkeun jeung
Wretikandayun, sabab ajegna Sunda jeung Galuh téh waktuna bareng.
Bédana, umur Tarusbawa waktu dibenum raja di Sunda téh masih ngora kénéh
pisan. Ari Wretikandayun mah basa jadi raja di Galuh téh umurna geus
74 taun. Tarusbawa bisa jadi saksi sagala rupa kajadian penting nu
kaalaman ku Karajaan Galuh sanggeus Wretikandayun tilar. Ngan baé ari
sawaktu Radén Sanjaya jadi raja di Karajaan Galuh mah, Tarusbawa teu
nyaksian da baasa Radén Sanjaya keur tatahar eudeuk ngajorag Galuh gé,
Tarusbawa mah kaburu tilar deuih. Ti satilarna Tarusbawa, Radén Sanjaya
dibenum jadi Raja di Karajaan Sunda. Sawaktu ngajorag Galuh. Sanjaya
ngarasa lébér wawanén sabab ngarasa geus boga taktik tempur anu hébat nu
taya babandinganana, nyaéta ladang nyuprih tina Kitab Pustaka Ratunng
Bala Sariwu. Raden Sanjaya ngajorag puseur dayeuh Karajaan Galuh di
Karangkamulyan, dibantuan ku militér Karajaan Sunda anu tapis
ngagunakeun rupa-rupa élmu tempur tina Kitab Ratuning Bala Sariwu.
Purbasora katut sakumna balatentarana (nu padahal dibantuan ku Karajaan
Indraprahasta ti Cirebon) binasa.. Henteu kapalang, Indraprahasta ogé
sarua digempur.
“kaampuhan Pustaka Ratuning Bala Sariwu na
yudhakala rebut kreta Galuh Pakuan na kadatwan wus dumadi ranasabha
ingga purbasora pinenjahan dening Sanjaya yudhakala.” Maksudna,
kaampuhan Kitab Pustaka Ratyuning Bala Sariwu geus sanggup meruhkeun
Galuh katut ngabinasakeun Purbasora.
Ngarasa boga
jangjang, saterusna Radén Sanjaya jadi sakama-kama. Saterusna, inyana
mingpin pasukan piukeun ngagempur karajaan-karajaan leutik anu saméméhna
kapanggih biluk ka Purbasora. Malah sababaraha karajaan anu aya di Jawa
Tengah jeung Jawa Timur ogé sarua diperangan sangkan biluk ka manéhna.
Radén Sanjaya urang Sunda anu béda, sabab manéhna mah resep pisan
ngayakeun peperangan. Malah merangan karajaan-karajaan nu aya di Asia
Tenggara sagala rupa dina tarékah hayang ngalegaan kakawasaanana. Ku
sabab mindeng unclang-anclong hayang nalukkeun nagara deungeun, Radén
Sanjaya nyérénkeun Karaton Galuh Karangkamulyan ka Premanadikusuma
turunan Galuh, dibarengan ku Tamperan turunan Sunda Pakuan. Maranéhna
diaku salaku raja bawahan Radén Sanjaya. Ti taun 723 tepika 732 Maséhi
Radén Sanjaya téh kumawasa di tilu karajaan. Karajaan Sunda, Karajaan
Galuh jeung Karajaan Mataram Kalingga. Malah saterusna, Radén Sanjaya
mah milih cicing di Mataram baé ( ti taun 754).
Karajaan
Galuh disérénkeun ka Radén Manarah (Ciung Wanara) turunan murni
Wretikandayun, ti aki Prabu Jantaka jeung bapana Premana Dikusumah.
Radén Sanjaya gé nyérénkeun Karajaan Sunda ka Banga, turunan Tamperan,
asli turunan Karajaan Sunda.keluarga keraton Sunda Pakuan. Dina
saterusna, ieu dua karajaan (Sunda jeung Galuh), diwariskeun ka
Jayadéwata tur ka hareupna kakoncara salaku Sri Baduga Maharaja (Prabu
Siliwangi), ngagabungkeun deui Sunda jeung Galuh jiga saméméhna tur
ngajengléng jadi Pajajaran.
Sanggeus Radén Sanjaya
bumén-bumén di bumi Mataram, Kitab Pustaka Ratuning Bala Sariwu dan
Kitab Sanghyang Sasanakerta teu jelas diwariskeun ka saha. Ngan ku urang
bisa katiténan, karajaan-karajaan nu aya di Jawa Tengah jeung Jawa
Timur tarapis pisan dina tata-cara ngagedékeun komara nagara, boh
tatanagara boh kamilitéran. Boh raja Jawa Tegah boh raja-raja Jawa
Timur, sanggup ngayakeun ekspansi militér ka pulo-pulo séjén di luar
Jawadwipa. Saperti ka Nusa Tenggara Barat, (di ditu tug ka kiwari aya
Kota Mataram.) Kahadiran Wangsa Sanjaya, boga peranan penting tur satata
gawé babarengan ngamajukeun Jawadwipa, bareng jeung wangsa séjénna
saperti jeung wangsa Wangsa Syailéndra jeung Wangsa Iswara, di Jawa
Tengah jeung Jawa Timur. Radén Sanjaya téh Gurhyang Duta Laksana
(Panembahan Patriot Sunda).
Dicutat tina: Majalah Sasakala Sunda Ujung Galuh
http://www.kalangsunda.net/apps/forums/topics/show/8775265-kitab-karatuan-ti-sunda-ngalahirkeun-pamingpin-nusantara
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.