ASAL – USUL JEUNG PRA SEJARAH KI SUNDA (Dok.Salakanagara)
- Get link
 - X
 - Other Apps
 
Ku, Prof. Dr. R. P. Koesoemadinata
 Guru Besar  Emeritus Geologi
 Fakultas Ilmu dan Teknologi Kebumian
 Institut Teknologi Bandung
 
 Disundakeun ku Sundamaya
 
 Saripati/Abstraks
 
 Ngahaeub Perang Dunya kadua loba pisan situs artefak (lolobana 
talawengkar obsidian) nu kapanggih di pasir-pasir sabudeureun cekungan  
Bandung. Ieu situs jeung artefak-artefak teh  geus dibahas ku 
Koenigswald (1935) jeung Rothpletz (1951). Ieu artefak-artefak teh ngan 
kapanggih lebah puncak-puncak pasir nu jangkungna leuwih ti 725 m 
saluhureun beungeut laut, ieu fakta nu bisa dijieun bukti yen kungsi 
ayana talaga bihari/purba (talaga Bandung). Nu ceuk dongeng rayat Sunda 
mah “Sasakala Sangkuriang” artefak nu kapanggih di wetankidul Bandung, 
lolobana cewiran batu obsidian, mindeng sagede  tungtung jamparing, 
peso, pesoraut, jeung jara: parabot tina batu teh, aya nu winangun halu 
leutik, kampak, batu dua muka tina batu kalsedon, geulang, tina batu 
atawa cewiranana. Aya oge sesemperan barabadan, atawa winangun batu 
pangecoran parunggu atawa beusi. Beh dituna  situs-situs teh  ngungkab 
ayana keramik impor Hindu/Cina ti abad ka 18. Ieu situs teh jadi 
kayakinan yen tuluy-tumuluy diancikan ti jaman neolitikum, ngaliwatan 
jaman parunggu Dong son, nepi ka kurang ti300 taun kaliwat. Karuhun Ki 
Sunda di wewengkon Bandung geus ngagawean industri logam jeung buniaga 
parabot (batu),
 
 Panalungtikan geologi ku van Bemmelen (1934) 
ngakurkeun ayana talaga purba nu jadina pedah kapendetna walungan 
Citarum purba/bihari. Tina kocoran lebu gunung-api masal, akibat hebatna
 bitu gunung Tangkuban Parahu nu di mimitian ku runtuhna gunung Sunda 
bihari/purba kulonkalereun Bandung, tur winangun kaldera nu ditengahna 
Tangkuban Parahu mucunghul. Erupsina plinian nu geus nutup padumukan 
kalerkuloneun Bandung. Sabab taya artefak nu kapanggih lebah dieu. 
Kaimplengna yen karuhun Sunda kungsi nyaksian ieu kajadian hebat, matak 
nepi ka aya legenda Sasakala Sangkuriang. Kulantaran harita can aya 
metoda modern nakhrihkeun radiometric, ieu kajadianteh ukur di-kira-kira
 kajadian dina sabudeureun 6000 taun Saemeh Masehi, dumasar kana artefak
 zaman Neolitikum.
 
 Panalungtikan geologi anyar-anyar ieu, 
nuduhkeun yen leutak tamperan talaga  bihari/purba geus ditangtukeun 
umurna 125 rebu taun, sedengkeun erupsi plinian kajadian dina umur150 
jeung 55-50 rebu taun. Asal mula talaga bihari, talaga Bandung 
disababkeun ku bitu plinian, naja kocoran lebu mimiti bisa  wae  bisa 
ngantebkeun kapastian talaga bihari. Pungkasan talaga bihari teh 
ditangtukeun dina 16 rebu taun kaliwat. Ieu fakta nandakeun yen mustahil
 karuhun Sunda nyaksian kabendungna Citarum jeung mucunghulna Gn. 
Tangkuban Parahu., sabab munculna manusa modern (homo sapien) di Afrika 
Kidul kira-kira 120 nepi ka 100 rebu taun kaiwat. Leuwih asup akal mun 
karuhun Sunda kungsi nyaksian bitu plinian kadua, nu geus nerebkeun 
padumukan di kuloneun Cikapundung, (Beulah kaler jeung kulonkidul 
Bandung) dina periode  55-50 rebu taun kaliwat, sabab homo sapien kahot 
nu kapanggih di Australia kidul, umurna 62 rebu taun kaliwat, jeung di 
pulo Jawa munculna manusa Wajak (wajakkensis) dina 50 rebu taun kaliwat.
 Spekulasi sejenna  ngan homo erectus wungkul nu kungsi nyaksian 
kabendungna talaga Bandung jeung munculna Gn.Tangkuban Parahu. Hadirna 
ieu mahluk di Jawa kira-kira 1,7 juta taun kaliwat tur geus ngalaman 
budaya obsidian (obsidian culture). Najan kumaha oge konci  dina 
ngarengsekeun kapanasaran, ku cara milampah panalungtikan situs-situs 
artefak ti Bandung nu kawilang beunghar, make teknik 
nahrikhkeun/nyindekkeun  nu modern.
                                                                                  
 PANGANTEUR
 
  Maksud ieu tulisan keur nalaah pra sajarah dataran Bandung ditempo 
tina jihad data-data geologi mutahir. Sakumaha anu kanyahoan yen di 
sabudeureun  dataran tnggi Bandung, nu dina istilah geologi disebut 
cekungan Bandung, geus kapanggih situs-situs artefak nu nuduhkeun yen 
wewengkon Bandung geus dieusi padumuk/manusa,ti rebuan malah puluhan 
rebu taun kaliwat. Ieu situs-situs teh meh teu kaperhatkeun ku para 
arkeolog ti sanggeus pngukasan perang dunya kadua. Padahal panalungtikan
  ieu teh bisa ngungkab karuhun Ki Sunda jeung kabudayaanana.
  
 
 Nu nulis hayang nyuguhkeun hasil panalungtikan geologi mutahir sabudeur
 wewengkon Bandung, pangaruhna kana panahkrihan/panangtuan kana ti iraha
 Ki Sunda dumuk di wewengkon Bandung. Sakumaha nu kanyahoan yen 
panalungtikan geologi geus nuduhkeun kungsi ayana talaga Bandung dina 
Sasakala Sangkuriang, bisa disebut hiji kanyataan.
 
 HASIL PANALUNGTIKAN SABUDEUR PERANG DUNYA KADUA
  
  Ka-aya-an/eksistensi artefak di budeureun Bandung mimiti kaboker ku 
para ahli partambangan Hindia Walanda nu boga kantor pusat di Bandung, 
di antarana; Dr.A.C. de Jongh, pupuhu dines Partambangan, dina taun 
1920-30. Nu manggihkeun situs sesemplekan obisidiandi pasir Dago-Pakar 
sohor disebut Tugu Triangulasi KQ 380 (Ayeuna disebut Pasir Kordon), 
Kaayaan ieu artefak the diteruskeun ku panalungtikan sabudeureun Bandung
 ku Dr.G.R.von Koenigswald saurang ahli paleoantropologi moyan nu 
manggihkeun manusa purba di Jawa. Hasil panalungtikan Koenigswald 
dipublikasikeun taun 1935, di antarana kapanggih kampak batu nu geus 
dipoles, tapi lain tina batu obsidian, tina batu sejen saperti calchedon
 jeung kwarsit. Malah artefak obsidian ge lain mangrupa sesemplekan 
(spliter, chips),tapi loba nu geus ngabentuk kawas tungtung 
jamparing,peso,pangraut ,mata bor, jsb. Umumna umumna teu dipoles jeung 
laleutk, nepika disebut istilah budaya mikrolit (microlith 
culture),artefak tina batu calchedon, jaba ti kampak batu nu geus 
dipoles kapanggih deui mutu.batu asahan,geulang, Ceuk Koenigswald (1935)
 ieu artefak titinggal zaman Neolithicum. Perlu apal yen batuan kawas 
obsidian,  kalsedon, jeung kwartsit asalna lain ti wewengkon lebah mana 
kapanggihna situs, teu mustahil dina eta jaman geus aya buniaga batuan, 
ku jalan tukeur. Petan tina asal eta batuan tina puncak pasir nu 
jangkungna  leuwih ti 725 meter tina beungeut laut. Ieu bedana jeung 
budaya kiwari , yen padumukan biasana ngadeukeutan sumber cai, di 
lengkob, sisi walungan atawa deukeut seke. Tembong tina ngaran kampong 
loba nu make kecap CI atawa Seke, kalawan make jangkung minimum ieu 
situs, Koemigswald nafsirkeun yen kaayaan talaga badag purba, luhurna 
725 m tina beungeut  laut, mun eta gurat kontur ditarik lempeng, mangka 
bakal ngawangun buleudan nangkub, kajaba di wewengkon Sanghyang Tikoro, 
kuloneun Rajamandala ayeuna, nepika walungan Citarum meulah pagunungan 
kapur. Panalungtikan geologi beunang van Bemmelen (1934) dina waktu nu 
sarua nandeskeun pangrojong kana ayana talaga Bandung Purba. Malah inyan
 rengse nulis sajarah geologi. Dumasar paniten ungkaban batuan jeung 
wangun morpologi tina gunung-gunung api sabudeur Bandung. Cindekna 
sajarah geologi Bandung dimimitian ti jaman Miosen (kira 20 juta taun 
kaliwat) harita wewengkon bandung kaler mangrupa laut, dibuktikeun ku 
lobana fosil koral winangung terumbu karang sapanjang umpakan pasir 
Rajamandala, nu ayeuna jadi gunung kapur jeung pangalian marmer nu 
polana tina fauna purba. Pasir gunungan seuneu diyakinkeun aya keneg di 
Jawa Kidul. Dina 14 nepi ka 2 juta taun kaliwat, beungeut laut disurung 
sacara tektonik jadi wewengkon pagunungan, tuluy t i4 juta taun kaliwat 
kasered ku aktifitas gunung seuneu nu ngakibatkeun mucunghulna 
pasir-pasir nu nunjang  kaler ngidul, antara Bandung jeung Cimahi, di 
antarana, Pasir Selacau, hasil gunung seuneu the jadi batuan beku, nu 
bisa dikali(diala,ditambang), Gunung Lagadar (antara Leuwi 
Gajah-Ciwidey). Dina 2 juta taun kaliwat aktifitas gunung seuneu the 
ngeser ka kaler, nepi ka ngawujud gunung seuneu purba, nya eta Gunung 
Sunda, nu jangkungna kira 3000 meter tina beungeut laut. Sesa Gunung 
Sunda the ayeuna jadi tonggong pasir Situ Lembang (salsahiji puncakna 
ayeuna disebut Gunung Sunda), Gunung Burangrang diyakinkeun jadi 
salasahiji punclutna gunung Sunda,sesa liana nyampak di kalereun Bandung
 nepi ka Gunung Manglayang nu ku van Bemmelen (1934,1949) disebut 
Pulusari Schol (Blok Pulusari). Tah di padataran ieu loba kapanggih ieu 
situs-situs artefak the. Nu dituluykeun ditalungtik ku Rothpletz dina 
jaman Jepang jeung mangsa jajahan Walanda ngahaeub perang kamerdekaan. 
Sesa sejenna tina Gunung Sunda teh nya eta Gunung Putri di wetaneun 
Lembang. Gunung Sunda Purba teh runtuh nimbulkeun kaldera (kawah) gede 
ukuran  5 x 10 Km, ti tengahna mucunghul gunung Tangkuban Parahu, nu  
disebutna tina hasil erupsi A ti Cisarua-Lembang- Gn.Manglayang. Tur 
misahkeun dataran luhur Lembang jeung dataran luhur Bandung.
 
  
Ieu kajadian kiraan van Bemmelen (1949) dina 11.000 taun kaliwat hiji 
erupsi catacliysmic kadua lumangsung 6000 taun kaliwat mangrupa caah 
lebu panas nu neumbang Bandung kaler (Sisi Gunung Sunda Purba) kuloneun 
Cikapundung, nepi ka Padalarang lebah Citarum purba ngocor ka luar 
Bandung,caah lebu vulkanik ieu nu ngabendung Citarum purba, mangka jadi 
talaga purba Bandung. Kalawan nimbang legenda sasakala Sangkuriang, 
harita sabudeureun Bandung geus aya jalma, nu nyaksian bituna Tangkuban 
Parahu purba jeung kapendetna Citarum dina sapeuting. Erupsi 
Gn.Tangkuban Parahu nu pipindahan ti kulon ka wetan nimbulkeun datar 
puncak eta gunung kawas parahu tibalik. Koenigswald (1935) nafsirkeun 
suwungna data-data artefak di kuloneun Cikapundung sabab kabulen ku lebu
 vulkanik nu kandel nu nib aka eta lelemah. Gerakan potongna Sesar 
Lembang kajadian deui, nepi ka tomggomg pasir Lembang (lebah 
Observatorium Boscha), nyingkabkeun jeung ngungkab deui  kocoran bekuan 
lava ti Gn.Sunda Purba, nu ayeuna disebut Batugantung. Erupsi badag 
kajadian deui (Erupsi C) nu geus ngocorkeun lava ka Cikapundung nepi ka 
Walungan Cimahi, ngawujudna  curug Dago jeung curug Panganten. Ngeunaan 
Talaga Purba Bandung, lalaunan ngeureut jajaran pasir kapur nu hipu, nu 
disebut Sanghyang Tikoro. Van Bemmelen (1934) jeung ahli geologi liana 
nyualkeun  asal talawengkar obisidian nu digunakeun bahan artefak. Ngan 2
 tempat nu kapanggih nu aya batu obisidian sacara alamiah, nya eta 
kocoran lava kentel nu kaya ku silica, deukeut Nagreg, jeung wewengkon 
Nagrak deukeut geotrmal Darajat kuloneun Garut. Hartina ngeunaan 
industry jeung buniaga batuan obisidian dipilampah meuntas talaga Purba 
Bandung.
 
  Rothpletz (1951) nuluykeun pagawean Koenigswald 
museurkeun panalungtikan di wetan-kulon Bandung nu disebut  Pulusari 
Schol. Di sababaraa tempat kapanggih jaba ti bahan tina batu obisidian, 
oge aya kampak batu malah barabadan, jeung tempat citakan pangecoran 
parunggu jeung beusi, sarta sesa leburan beusi (iron slags), malah 
kapanggih aya barabadan jeung manik-manik nu asalna ti India jeung China
 dina abad ka 9 nepi ka abad 18. Rothpletz (1951) nyindekeun yen 
situs-situs  teh mangrupa padumukan nu dieusi tuluy-tumuluy rebuan taun 
ti zaman microlithikum/mesolithicum, zaman parunggu Dong-son nepi ka 
zaman Hindu.
 
  Malah Dago pakar nu dipastikeun tempat industry 
logam nyieunan alat-alat perang kawas seuseukeut tumbak jeung liana. 
Rothpletz ge di Wetaneun Dago Pakar manggih kuburan nu dipastikeun 
kuburan pra-Islam, tur nafsirkeun ayana padumukan purba nu dilengkepan 
ku solokan pertahanan. Tapi ieu padumukan the kawsna ditinggalkeun dina 
awal abad ka 19, din abukuna ditulis yen kalereun Bandung aya leuweung 
nu tara kasaba ku jalma sabab loba maung nu liar. Tapi dina abad ka 20 
Bandung kaler khusuna wetaneun walungan Cikapundung geus jadi huma, 
kebon tur loba deui padumuk, sakumaha nu ditepikeun ku Koenigswald 
(1935) jeung Rothpletz (1951). Tina panalungtikan samemeh perang dunya 
ka II diyakinkeun yen kabudayaan geus mekar di wewengkon Bandung kaler 
sacara turun-tumurun,dicaritakeun sacara legenda, kawas Sasakala 
Sangkuriang.
 
 PANALUNGTIKAN GEOLOGI MAPAG AHiR ABAD KA 20
 
  Mapag ahir abad ka 20, kira taun 90-an panalungtikan geologi 
ngaronjat, utamana dina raraga mikabutuh cai Bandung, jeung 
kapentinganlianna nu ngawujudkeun thesis jeung disertasi  magister jeung
 doctor.
(Kintunan : Drs.Asep Idjuddin)
- Get link
 - X
 - Other Apps
 
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.