KITAB SUNDA (Dok.Salakanagara)
- Get link
- X
- Other Apps
Ku : Aan Merdeka Permana
Dua Kitab Karatuan ti Sunda Ngalahirkeun Pamingpin Nusantara
HENTEU kabéh nyaho, kaasup sabagéan gedé kalangan sejarahwan, yén di
tanah Sunda kungsi lahir kitab-kitab istiméwa anu ngalantarankeun
raja-raja Jawa Dwipa nyongcolang jeung kakoncara sa Asia Tenggara. Salah
sahijina nyaéta Kitab Pustaka Ratuning Bala Sariwu, kitab anu eusina
taktik tempur kamilitéran.
RADÉN SANJAYA téh raja munggaran
anu sanggup ngahijikeun Nusantara. Inyana ngabogaan stratégi perang
jeung tata-nagara. Nampa jujuluk Sang Taraju Jawa Dwipa anu kumawasa di
tilu karajaan badag di Pulo Jawa jeung kakoncara di Asia Tenggara. Jaman
harita, saban raja kudu boga pasaratan. Boga kaséhatan jasmani jeung
rohani anu dieuyeuban ku kamampuh nu sipatna “tuhu” (kuat dina
kasatiaan), “tuah” ( kuat lahir batin) jeung “tulah” (kuat atawa
sanggup dina ngahukum deungeun). Raden Sanjaya, Radén Wijaya jeung Prabu
Siliwangi boga éta tilu kakuatan, sabab ditunjang ku pangabisa dina
ngajalankeun élmu anu aya dina Kitab Karatuan, nyaéta Kitab Sanghyang
Sasanakerta jeung Kitab Pustaka Ratuning Bala Sariwu.
Radén
Sanjaya ngawasa eusi dua Kitab ajaran. Kahiji ajaran ngeunaan cara-cara
ngasejahterakeun nagara, manusa jeung dunya. Ieu ajaran aya dina Kitab
Sanghyang Sasanakerta. Kadua, ngeunaan Kapamingpinan jeung élmu perang
“Yuddhenipuna mwah Baladhika ning Wadyabala”, atawa di Karajaan Sunda
leuwih kajojo ku ngaran Pustaka Ratuning Bala Sariwu. Éta dua Kitab téh
sumberna hiji, nyaéta nyokot tina Kitab Sanghyang Watangageung, hasil
cipta karya Resiguru Kendan ti Karajaan Tarumanagara, ladang diparéntah
ku Raja Tarumanagara ke 10, nyaéta Suryawarman anu kajojo sabdana nu
unina: “…ini sabda kalandara rakyan juru pangambat i kawihaji panyca
pasagi marsa ndesha barpulihkan haji sunda.”
Saterusna, tina hasil
nyutat éta kitab, lahir Kitab Sanghyang Sasanakerta hasil cipta karya
Raja Kendan ka-6 nyaéta Kandiawan Déwaraja nu saterusna diwariskeun ka
Wretikandayun pendiri jeung Raja Karajaan Galuh. Ari Kitab Pustaka
Ratuning Bala Sariwu hasil cipta karya Raja Tarumanagara ke 11, nyaéta
Prabu Suraliman, diwariskeun ka Prabu Linggawarman, saterusna ka Prabu
Tarusbawa pendiri jeung raja munggaran Karajaan Sunda taun 669 Maséhi.
Radén Sanjaya téh turunan Wretikandayun, ti Mandiminyak. Bapana,
katelahna Bratasenawa jadi Putra Mahkota Galuh, dibekelan élmu
pangaweruh anu sumberna tina Kitab Sanghyang Sasanakerta bogana
Wretikandayun, anu sacara turun-tumurun diwariskeun.
Radén Sanjaya
jadi Raja Sunda ku sabab pernikahanna jeung incu sakaligus anak pulung
Prabu Tarusbawa nyaéta Putri Téja Kancana. Radén Sanjaya dibekelan Kitab
Pustaka Ratuning Bala Sariwu, nu harita éta Kitab dititipkeun ka
Resiguru Rabuyut Sawal di Gunung Sawal Ciamis. Kitab Pustaka Ratuning
Bala Sariwu diwariskeun minangka pangrojong Tarusbawa ka Radén Sanjaya
ku sabab teu bisa mantuan niat Radén Sanjaya, anu hayang merangan
Purbasora, nu harita ngarajaan Galuh. Harita Radén Sanjaya hayang males
pati alatan nu jadi bapana, nyaéta Bratasenawa kakawasaanana direbut ku
Purbasora.. Ari Tarusbawa pan harita keur meumeujeuhna nyobat jeung
Wretikandayun, malah nyieun perjangjian moal eudeuk ngayakeun peperangan
antara Karajaan Sunda jeung Karajaan Galuh. Malah kapan jauh saméméhna
nikahkeun Radén Sanjaya jeung Téja Kancana gé pikeun ngaraketkeun tatali
wargi antara Sunda jeung Galuh. Kitu sababna, Radén Sanjaya diwaris
jeung diwarah sina metu ngagunakeun ajaran-ajaran nu aya dina Kitab
Pustaka Ratuning Bala Sariwu, nu harita dititipkeun ka Resiguru Rabuyut
Sawal di Gunung Sawal, (ku masarakat mumunggang Gunung Sawal mah, ieu
resi téh disebutna Resi Séda Sakti atawa Séda Suci). Radén Sanjaya
ditugaskeun ku Tarusbawa mraktekeun élmu Kitab Pustaka Ratuning Bala
Sariwu dina numpas kaum karaman (rampog) di wilayah Karajaan Sunda, tur
hasil alukkeun karaman. Ngan saterusna, sanggeus paham pisan dina
ngagunakeun taktik tempur Ratuning Bala Sariwu, saterusna Radén Sanjaya
gé ngagempur Karajaan Galuh, ngaliwatan titik panginditan ti Gunung
Sawal, atawa kurang-leuwih 7 km ka tebéh wétan nujul ka Karajaan Galuh
Karangkamulyaan.
Prabu Tarusbawa jadi raja di Karajaan Sunda,
leuwih lila dibandingkeun jeung Wretikandayun, sabab ajegna Sunda jeung
Galuh téh waktuna bareng. Bédana, umur Tarusbawa waktu dibenum raja di
Sunda téh masih ngora kénéh pisan. Ari Wretikandayun mah basa jadi raja
di Galuh téh umurna geus 74 taun. Tarusbawa bisa jadi saksi sagala
rupa kajadian penting nu kaalaman ku Karajaan Galuh sanggeus
Wretikandayun tilar. Ngan baé ari sawaktu Radén Sanjaya jadi raja di
Karajaan Galuh mah, Tarusbawa teu nyaksian da baasa Radén Sanjaya keur
tatahar eudeuk ngajorag Galuh gé, Tarusbawa mah kaburu tilar deuih. Ti
satilarna Tarusbawa, Radén Sanjaya dibenum jadi Raja di Karajaan Sunda.
Sawaktu ngajorag Galuh. Sanjaya ngarasa lébér wawanén sabab ngarasa geus
boga taktik tempur anu hébat nu taya babandinganana, nyaéta ladang
nyuprih tina Kitab Pustaka Ratunng Bala Sariwu. Raden Sanjaya ngajorag
puseur dayeuh Karajaan Galuh di Karangkamulyan, dibantuan ku militér
Karajaan Sunda anu tapis ngagunakeun rupa-rupa élmu tempur tina Kitab
Ratuning Bala Sariwu. Purbasora katut sakumna balatentarana (nu padahal
dibantuan ku Karajaan Indraprahasta ti Cirebon) binasa.. Henteu
kapalang, Indraprahasta ogé sarua digempur.
“kaampuhan
Pustaka Ratuning Bala Sariwu na yudhakala rebut kreta Galuh Pakuan na
kadatwan wus dumadi ranasabha ingga purbasora pinenjahan dening Sanjaya
yudhakala.” Maksudna, kaampuhan Kitab Pustaka Ratyuning Bala Sariwu geus
sanggup meruhkeun Galuh katut ngabinasakeun Purbasora.
Ngarasa boga jangjang, saterusna Radén Sanjaya jadi sakama-kama.
Saterusna, inyana mingpin pasukan piukeun ngagempur karajaan-karajaan
leutik anu saméméhna kapanggih biluk ka Purbasora. Malah sababaraha
karajaan anu aya di Jawa Tengah jeung Jawa Timur ogé sarua diperangan
sangkan biluk ka manéhna. Radén Sanjaya urang Sunda anu béda, sabab
manéhna mah resep pisan ngayakeun peperangan. Malah merangan
karajaan-karajaan nu aya di Asia Tenggara sagala rupa dina tarékah
hayang ngalegaan kakawasaanana. Ku sabab mindeng unclang-anclong hayang
nalukkeun nagara deungeun, Radén Sanjaya nyérénkeun Karaton Galuh
Karangkamulyan ka Premanadikusuma turunan Galuh, dibarengan ku Tamperan
turunan Sunda Pakuan. Maranéhna diaku salaku raja bawahan Radén
Sanjaya. Ti taun 723 tepika 732 Maséhi Radén Sanjaya téh kumawasa di
tilu karajaan. Karajaan Sunda, Karajaan Galuh jeung Karajaan Mataram
Kalingga.
Malah saterusna, Radén Sanjaya mah milih cicing di Mataram
baé ( ti taun 754). Karajaan Galuh disérénkeun ka Radén Manarah (Ciung
Wanara) turunan murni Wretikandayun, ti aki Prabu Jantakaj eung bapana
Premana Dikusumah. Radén Sanjaya gé nyérénkeun Karajaan Sunda ka Banga,
turunan Tamperan, asli turunan Karajaan Sunda.keluarga keraton Sunda
Pakuan. Dina saterusna, ieu dua karajaan (Sunda jeung Galuh),
diwariskeun ka Jayadéwata tur ka hareupna kakoncara salaku Sri Baduga
Maharaja (Prabu Siliwangi), ngagabungkeun deui Sunda jeung Galuh jiga
saméméhna tur ngajengléng jadi Pajajaran.
Sanggeus Radén
Sanjaya bumén-bumén di bumi Mataram, Kitab Pustaka Ratuning Bala Sariwu
dan Kitab Sanghyang Sasanakerta teu jelas diwariskeun ka saha. Ngan ba{
ku urang bisa katiténan, karajaan-karajaan nu aya di Jawa Tengah jeung
Jawa Timur tarapis pisan dina tata-cara ngagedékeun komara nagara, boh
tata-nagara boh kamilitéran. Boh raja Jawa Tegah boh raja-raja Jawa
Timur, sanggup ngayakeun ekspansi militér ka pulo-pulo séjén di luar
Jawadwipa. Saperti ka Nusa Tenggara Barat, (di ditu tug ka kiwari aya
Kota Mataram.) Kahadiran Wangsa Sanjaya, boga peranan penting tur satata
gawé babarengan ngamajukeun Jawadwipa, bareng jeung wangsa séjénna
saperti jeung wangsa Wangsa Syailéndra jeung Wangsa Iswara, di Jawa
Tengah jeung Jawa Timur. Radén Sanjaya téh Gurhyang Duta Laksana
(Panembahan Patriot Sunda). ***
Dimuat dina Majalah Sasakala Sunda Ujung Galuh
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.