ASAL-USUL KERIS (dok.Salakanagara)

Ada banyak teori cuba menjelaskan asal-usul penggunaan keris di Nusantara.Antaranya adalah teori yang pertama seperti yang dikemukakan G.B.Gardner dalam bukunya Keris and Other Malay Weapon
(1936).

Keris dianggap Gardner sebagai perkembangan lanjut daripada jenis senjata tikam zaman pra-sejarahyang terbuat daripada tulang ikan pari. Cara membuatnya adalah denganmemotong tulang ikan pari pada pangkalnya, kemudian dibalut kain padatangkainya, sehingga dapat digenggam dan mudah dibawa ke mana-mana (Hill1998). Tetapi, Harsrinuksmo (2004) mengatakan teori Gardner itu ada banyak kelemahan, kerana tradisi pembuatan keris yang tertua di Indonesia tidak berkembang di kawasan pesisir, tetapi di pedalaman pulau Jawa.Teori yang kedua tentang asal usul keris telah dikemukakan GriffithWilkens. Dia menganggap budaya keris baru muncul pada abad ke-14 danke-15M sebagai perkembangan daripada senjata tombak – senjata yang lazimdigunakan suku-suku yang tinggal di Asia dan Australia. Daripada mata lembingitulah lahir jenis senjata tikam yang lebih pendek, yang kemudian dikenal sebagaikeris. Alasan terjadinya perubahan bentuk daripada tombak kepada kerisdidasarkan pertimbangan bahawa tombak tidak mudah dibawa, lebih-lebih lagiuntuk menyusup hutan. Oleh sebab pada masa itu bahan besi masih susahdijumpai, maka lembing tombak dicabut daripada tangkainya sehingga dapatdigenggam (Harsrinuksmo 2004).Teori yang ketiga mengenainya telah dikemukakan

A. J. Barnet Kempersyang menyatakan bahawa munculnya tradisi pembuatan keris di Nusantara dipengaruhi kebudayaan perunggu yang berkembang di Dongson, Vietnam,sekitar abad ke-3M. Dia menduga bahawa keris adalah perkembangan lanjutan daripada jenis senjata penusuk pada zaman perunggu. Senjata tikam zaman itu berbentuk menyerupai manusia berdiri pada gagangnya, yang menyatu dengan bilahnya (Harsrinuksmo 2004). Namun, setelah dirujuk prasasti dan gambar pada relief di candi-candi diJawa, dapat diduga bahawa keris sudah dikenali orang Jawa sejak abad ke-5M.


Pada prasasti batu yang ditemui di Desa Dakuwu, Grabag, Magelang, JawaTengah, ditemui relief yang menggambarkan peralatan besi. Prasasti ini dibuatsekitar tahun 500M seperti yang tertulis dalam huruf Pallawa yang menggunakan bahasa Sansekerta. Prasasti ini menyatakan adanya sebuah mata air yang bersihdan jernih, terdapat beberapa gambar yang antaranya terdapat trisula, kapak,sabit, kudi dan belati atau pisau yang bentuknya mirip dengan keris.Ketrampilan mengolah logam di Jawa semakin berkembang setelah pengaruh kebudayaan India mulai masuk ke Nusantara sekitar abad ke-5M.Pengaruh itu dapat dilihat pada gambar yang terdapat di relief candi di Jawa,terutamanya candi Borobudur dan candi Prambanan, Jawa Tengah.

Pada relief itu terdapat gambar senjata tikam yang menyerupai lembaran daun – modelsenjata tikam yang telah berkembang lebih dahulu di India. Oleh para ahli,senjata tersebut dinamai ‘Keris Buda’ dan dianggap sebagai prototaip keris.Pada relief di candi Borobudur, tepat di sudut bawah bahagian tenggara,tergambar beberapa perajurit membawa senjata tajam yang menyerupai keris(Maisey 1998; Harsrinuksmo 2004). Di candi Prambanan pula terdapat gambar yang serupa, terutamanya di candi utama yang disebut sebagai candi Shiva. Dicandi ini terdapat relief monyet yang menghunus sejenis belati mirip keris danLaksmana sedang bertempur sambil memegang senjata serupa. Jenis senjatatikam di candi Prambanan itu tidak berbeza dengan yang ada di candi Borobudur:kedua-duanya tergolong sebagai jenis ‘Keris Buda’. Dilihat bentuknya, kerisitu berukuran pendek, gemuk dan agak tebal, mirip dengan senjata tikam yang berkembang di India.Relief tentang senjata yang menyerupai keris juga terdapat di candi diJawa Timur, misalnya, di candi Singosari (dibangunkan pada tahun 1300M),candi Jawi dan candi Panataran. Di candi Singasari terdapat relief yangmenggambarkan senjata mirip keris – bentuknya sama dengan yang terdapatdi candi Borobudur dan candi Prambanan. Di candi Jawi, juga terpahat relief Dewi Durga sedang menggenggam belati yang juga mirip dengan yang adadi candi Prambanan, kecuali gambar belati yang ada di candi Jawi itukelihatan lebih halus dan terang daripada yang ada di candi Prambanan.

Ini menunjukkan telah terjadi peningkatan kualiti dalam seni pembuatan keris. Dicandi Panataran juga terdapat relief yang menggambarkan Hanuman sedangmemegang senjata yang bentuknya tidak jauh berbeza dengan yang ada di candilain (Maisey 1998).Meskipun senjata – yang disebut sebagai ‘Keris Buda’ di atas wujud aslinya jarang - bahkan sukar dijumpai, hal ini bukan bererti senjata tersebut secaranyata tidak ada. Jika dirujuk pendapat J. J.Honigmann dalam bukunya TheWorld of Man (1959), kebudayaan adalah keseluruhan sistem gagasan yangtermanifestasi menjadi tiga sistem:

ideas , activities dan artefacts.
Ketiga-tiganyadinyatakan Koentjaraningrat (1979) sebagai sistem yang saling berkaitan, dandalam hal ini sistem yang paling abstrak ( ideas ) seakan-akan berada di atasuntuk mengatur aktiviti sistem sosial lain yang lebih konkrit, sedangkan aktiviti 31Melacak Asal-Usul Keris dan Peranannya dalam Sejarah Nusantara dalam sistem sosial menghasilkan kebudayaan materialnya ( artefact ).

Sebaliknyasistem yang berada di bawah dan yang bersifat konkrit itu memberi tenagakepada yang di atas. Pendapat itu menggambarkan bahawa kebudayaan adalahinteraksi timbal-balik antara sistem-sistem dalam wujud kebudayaan tersebut,iaitu hubungan antara idea, aktiviti dan artifak. Pendapat ini dijadikan landasanuntuk memperkuat gagasan bahawa ‘Keris Buda’ – sebagai artifak — secaranyata memang pernah ada, kerana gagasan tentangnya setidak-tidaknya sudahtermanifestasi dalam relief di candi di Jawa. Dengan lain kata, relief di canditersebut adalah pantulan dari gagasan mahupun aktiviti masyarakat Jawa waktuitu.Dugaan di atas diperkuat pendapat Soekiman (1983) yang mengatakan‘Keris Buda’ adalah keris pertama yang pernah dibuat di Nusantara – ketikatanah Jawa berada di bawah kuasa kerajaan Mataram Kuno (abad ke-8 sampaike-10). ‘Keris Buda’ diperkirakan adalah peninggalan keris generasi pertamayang kelak menjadi cikal baka lahirnya keris. Namun, belum diketahui secara pasti pada abad berapa dan pemerintahan siapa ‘Keris Buda’ dibuat.Setelah orde kekuasaan di Jawa berpindah ke Jawa Timur dengan berdirinyakerajaan seperti Kahuripan, Jenggala, Daha dan Singasari (abad ke-10 sampaiabad ke-13), tradisi pembuatan keris menunjukkan perkembangan yangmengesankan. Dari segi kualiti, keris yang dibuat pada periode ini jauh lebih berkualiti berbanding dengan masa Mataram Kuno. Pada periode ini kerisdikenali sebagai
tangguh


Jenggala. Keris yang dibuat pada zaman Jenggalaterkenal dengan kualiti besinya yang bagus dan penempaan pamornya yang prima (Garret & Solyom 1978).Setelah ketiga-tiga kerajaan tersebut itu tumbang, lahirlah KerajaanMajapahit (abad ke-13 sampai ke-15), kerajaan terbesar yang pernah wujud ditanah Jawa. Kerajaan Majapahit mencapai puncak kejayaannya pada masa pemerintahan Hayam Wuruk dengan patihnya, Gadjah Mada, pada tahun 1294.Pada masa inilah diduga kebudayaan keris telah tersebar luas sehingga kekawasan yang sekarang ini disebut sebagai negera jiran, seperti Malaysia, Brunei,Thailand, Filipina dan Kamboja (Garret & Solyom 1978).Barangkali fasa yang dianggap paling mewakili kejayaan pembuatan kerisdi Jawa adalah semasa Kerajaan Mataram Islam. Ketika itu, perkembangankeris berlangsung dengan pesat, baik secara kualiti mahupun kuantiti. Ada alasan pragmatik di sebalik perkembangan pembuatan keris sebagai senjata bagi perajurit Mataram. Pada masa pemerintahan Sultan Agung telah muncul dapur-dapur baru. Antara yang paling terkenal adalah dapur Nagasasra. Pada masaini juga telah dikenal budaya kinatah pada keris (Harsrisuksmo 2004).Tradisi pembuatan keris terus berkembang pada era nom-noman

yaitusetelah pecahnya Surakarta dan Yogyakarta pada tahun 1755. Pada era PakuBuwono terjadi kemajuan yang mencolok dalam penggarapan dan pemilihan bahan. Terjadi eksplorasi estetik baru, yang antara lain, menghasilkan sejumlah dapur dan ricikan ( detail ) yang semakin tegas, dalam, rapi dan beragam;
pengujian pembuatan dan model pamor; gaya baru dengan masuknya ukuransedikit lebih besar, serta nuansa necis dan gagah. Dari segi bahan, semakinnyata pengawalan kualiti menjadi lebih ketat ke atas bahan pamor dan bajanya(Danujaya 2000). Meskipun masa ini dianggap sebagai puncak keemasan tradisi pembuatan keris, tetapi keris telah kehilangan peranan utamanya dalamkebudayaan Jawa, kerana aspek fungsinya telah merosot: dari sebagai senjata – baik dalam erti lahiriah mahupun rohaniah – menjadi sekadar perabut upacarayang diagung-agungkan secara berlebihan.*

Comments

Popular posts from this blog

NGARAN PAPARABOTAN JEUNG PAKAKAS

Masrahkeun Calon Panganten Pameget ( Conto Pidato )

Sisindiran, Paparikan, Rarakitan Jeung Wawangsalan katut contona