KUJANG GAGAMAN PIANDEL (Dok.Salakanagara)
- Get link
- X
- Other Apps
Ku: Hj. Titien Gilang Hadi
Kujang teh lain ngan saukur pakakas pikeun perang tapi oge pikeun
tatanen, pangarak jeung pusaka. Pakarang Sunda nu jadi ciri kasundaan
teh rupa-rupa wangun jeung ukuranana. Pikeun neuleuman ngeunaan naon
jeung kumaha nyieun kujang, ieu tulisan disusun, sakalian nyumponan
pameredih ti nu maca Salaka anu aya di mancanagara, anu kungsi nanyakeun
asal usulna sebutan Kudyang anu kiwari kawentar disebut Kujang. Urang
Sunda pasti kana reueusna mibanda kujang teh.
Sabenerna ti
baheula keneh oge kujang teh sok dipake pakakas pikeun tatanen, salian
ti jadi pakarang, pangarak, jeung pusaka. Wujudna anu onjoy
dibandingkeun jeung pakakas tradisional lianna anu sajaman nembongkeun
sipatna anu jadi ciri mandiri.
Upama dititenan kujang mah palebah
tangtungan ipis, bahanna tina beusi garing anu kualitasna hade, jeung
aya pori, wesi kuning, kitu deui waja, perak atawa emas. Malah kujang
anggoan para menak jeung pangagung mah aya anu ditaretes ku batu
permata, inten berlian, mapaesan pusaka anu kacida endahna. Kitu deui
kujang nu dijadikeun pakarang sok make panambah pamor mangrupa peurah.
Biasana peurah oray tiru, peurah oray taneuh, peurah oray gibug, peurah
kalajengking. Atuh tina tutuwuhan saperti geutah akar leteng, geutah
caruluk, atawa bubuk daun rarawea, jste, remen dipake pikeun kujang. Anu
matak ulah lalawora, sabab peurah jeung racun tutuwuhan teh lamun
ngagores bisa ngalumpuhkeun musuh nepi ka nyanghareupan pati.
Kujang pakarang, kitu deui kujang pusaka dipasieup ku “gaib sakti” anu
jadi “eusi”. Gaib teh bisa dieusikeun ku sipat jahat atawa sipat hade.
Anu jahat upamana: gaib maung, gaib hileud, gaib oray, gaib siluman,
jste. Gaib anu sarupaning kitu biasana disieupkeun pikeun kujang anu
make pamor pikeun senjata, ngancurkeun musuh atawa lawan. Sedengkeun
kujang pusaka biasana disieupan ku gaib sakti arwah para luluhur, atawa
para ‘guriang’ anu ngandung sipat hade, wijaksana, luhur budi.
Pola Jeung Wangun
Aya anu medar yen kujang make pola Tritangtu Sunda, salasahiji konsep
anu dumasar kana widang kakawasaan, nyaeta kalungguhan rama, resi jeung
ratu. Anu ngandung sipat kalungguhan rama ngagurat lemah, resi ngagurat
cai, ratu mah ngagurat batu.
Tapi teu sakabeh kujang dumasar
aturan Tritangtu, lantaran aya anu ngan digunakeun pikeun pakakas
sapopoe. Contona kujang bangkong di Garut saukur dipake peso dapur,
atawa kujang naga anu aya di Purwakarta gede gunana pikeun ngabukbak
tatangkalan.
Anis Djatisunda netelakeun yen dina pantun Bogor
aya sababaraha rupa kujang anu wangunna mangrupa sasatoan, kayaning:
kujang jago, ciung, kuntul, badak, naga jeung bangkong. Sedengkeun tina
segi fungsina aya nu disebut kujang pusaka, pakarang, pangarak jeung
pakakas.
Dina sababaraha carita anu kabandungan, nu nyebar dina
situs internet, kacatur yen nyiptakeun kujang sabenerna kailhaman ku
alat-alat tatanen anu mindeng digunakeun di abad 4-7 M. Kujang anu
dipupusti ku urang ayeuna sabenerna jieunan abad 9-12 M ciptaan para
empu anu kawentar, di antarana: empu Windu Sarpo, empu Ramayadi jeung
empu Mercukundo. Bada abad ka-12 kujang dijadikeun jimat ku para raja
jeung menak ti Pajajaran. Utamana dina mangsa pamarentahan Prabu Kuda
Lalean. Kacaritakeun dina hiji mangsa Prabu Kuda Lalean meunang ilapat
kudu ngareka wujud kujang anu dilaraskeun pulo Jawa. Anjeunna marentah
ka empu Windu Supo sangkan nyieun kujang sakumaha ilapat. Ieu kujang
mibanda dua ciri, nya eta wangunna mangrupa pulo jawa sedengkeun liang
palebah pesona aya tilu. Kujang anu make wangun pulo jawa nuduhkeun
kahayang pikeun ngawujudkeun cita-cita geusan ngahijikeun
karajaan-karajaan leutik di pulo jawa, jadi hiji karajaan nya eta
Pajajaran. Sedengkeun tilu liang dina peso kujang, nuduhkeun lambang
trimurti, atawa tilu aspek kahiyangan dina agama Hindu anu dianut ku
Prabu Kuda Lalean. Saterusna wangun kujang nambahan jadi sababaraha rupa
model.
Dina jaman kamekaran Islam, wangun kujang oge direka
deui mangrupa hurup arab “syin” sarta liangna ayeuna mah jadi lima. Ieu
teh kreasi Prabu Kian Santang nalika nyebarkeun agama Islam di tatar
Sunda. Anjeunna mihareup sangkan rahayat Sunda anu harita masih ngagem
kujang, ngaasosiasikeun kujang dumasar agama Islam. Syin anu jadi aksara
awal dina syahadat nyakseni Allah anu Tunggal jeung Muhammad utusan
Allah. Kalayan ngucapkeun kalimah syahadat, otomatis nuduhkeun ayana
pangakuan jadi panganut agama islam. Kujang model syin jadi pangeling
pikeun anu bogana supaya tetep taat kana ajaran agama Islam. Lima liang
palebah pesona ngaganti ajaran trimurti. Sababna mah lima liang
ngalambangkeun rukun Islam. Nyaho pola naon anu dipake dina kujang teu
gampang. Kudu ditalungtik heula kalawan gemet sangkan nyaho umur jeung
waktu dijieunna. Pikeun nangtukeun umur hiji artefak kujang biasana make
metode uji paruh waktu nu sok dipake dina widang arkeologi (metode
karbon C-14).
Kujang Gagaman
Sanajan kumaha bae oge, urang
kudu ngamumule titinggal karuhun. Dina mangsa Globalisasi urang
nyanghareupan perang budaya jeung ekonomi. Kumaha ari nasib kujang?
Kiwari kujang memang lain pakarang pikeun perang fisik, komo ideologi
budaya jeung ekonomi. Kujang mangrupa pamageuh spirit urang Sunda.
Kujang pamor dijadikeun gagaman atawa pusaka, tara dipake langsung di
pangperangan.
Kujang biasana dijadikeun Batur Ludeung atawa pakarang
pamungkas, mangrupa spirit pikeun nu boga. Dina kaayaan perang, spirit
jadi pangdorong sumanget nu utama. Pakarang canggih memang hade tapi the
man behind the gun leuwih hade. Pikeun urang Sunda spirit teh geus
diwariskeun ku luluhur dina wujud Kujang.
Di luhur geus dicaritakeun yen fungsi kujang teh jadi pusaka, pakarang, pangarak, pakakas.
Kujang Pusaka: daya kasakten kujang ngandung ajen sakral kakuatan gaib
(kasakten), pikeun ngajaga kasalametan diri kulawarga jeung masarakat
sangkan jauh tina bahaya.
Kujang Pakarang: ukuranana leuwih pondok
ti batan pakakas, tapi bisa dipake nubles, ngeureut jeung ngaraheutan.
Wangunna (sacara hipotesis) bisa jadi disaluyukeun jeung karakter urang
Pajajaran anu defensif dina nyanghareupan marabahaya, jauh tina sikep
ofensif. Sakumaha nu kaungel dina pedaran pakujajar Majajaran anu
nyaritakeun: “Sunda Pajajaran lain mudu pinter perang, tapi mudu pinter
diperangan”. Dina carita pantun beunang disebutkeun taya carita anu
meberkeun karajaan Pajajaran “nyerang” atawa “nalukkeun” karajaan lian.
Tapi malahan digempur ku nagara lian. Dumasar kana karakter Pajajaran
anu defensif tadi, kujang lain jadi pakarang pikeun “nyerang” tapi ngan
ukur pikeun “ngabela diri” mun geus kadesek. Cara ngagunakeun kujang
ngan sakali ditubleskeun kana beuteung musuh. Mun ditarik bakal
ngabudal-badil eusi beuteung, atawa ku sakali tubles oge musuh langsung
sakarat atawa maot.
Kujang Pangarak (alat upacara): kujang
pangarak dipakena dina kagiatan upacara. Carana dipanggul dina prosesi
ku barisan lulugu. Wangunna: gagangna panjang jiga tombak, jadi bisa
digunakeun dina kaayaan kadesek pikeun ngabela diri, ku jalan
ditojoskeun atawa dilempagkeun ka musuh.
Kujang Pakakas (alat
tatanen): gunana pikeun nutuhan tatangkalan waktu ngabukbak lahan keur
huma. Nepi ka ayeuna masih dipake di lingkungan masarakat Kanekes
(Baduy) jeung masarakat “pancer pangawinan”. Dina kaayaan darurat,
kujang bisa dipake pikeun ngabela diri ku cara ditebaskeun lantaran
kujang pakakas ukuranana leuwih panjang jeung rada gede.
Saha Wae Anu Sok Ngagunakeun Kujang?
Pantun Bogor kurang eces dina nyaritakeun naha ieu alat teh digunakeun
ku sakabeh warga masarakat atawa henteu. Kujang ngan dipake ku para
pangagung, nya eta para raja, prabu anom, golongan pangiwa, golongan
panengen, golongan agama, para putri jeung kaum wanita, sarta para
kokolot. Sedengkeun ra’yat biasa ngan ukur ngagunakeun pakakas, saperti:
bedog, congkrang, sundung, jsb. Mun arinyana make kujang oge ngan
sawates kujang pakakas pikeun kaperluan ngahuma. Dina urang hayang boga
kujang henteu meunang sambarangan waktu milih. Tapi kudu nyaho heula
status sosialna. Contona: kujang pikeun raja moal sarua jeung kujang
pikeun balapati. Kitu deui kujang pikeun balapati kudu beda jeung kujang
pikeun barisan pratulup jst.
Urutanana mimiti raja nepi ka
kokolot anu biasa make kujang pikeun pakarang perang, nya eta : raja,
lengser, brahmesta, prabu anom (putra makota), bupati panangkes jeung
balapati, geurang seurat, para bupati pakuan jeung luar pakuan, para
patih kaasup patih tangtu jeung mantri paseban, para lulugu, para
kanduru, para sambilan, para jaro kaasup jaro tangtu, para bareusan,
para guru, para pangwereg, para kokolot.
Ari nu disebut
golongan pangiwa jeung panengen nyeta para pangagung anu jeneng prabu
anom nepi ka golongan para bareusan, para guru jeung pangwereg.
Ayeuna urang pedar saha wae anu ngabogaan hak ngagunakeun kujang dumasar kana pancen jeung kalungguhan, kayaning:
Kujang ciung mata 9 anggoan para raja. Kujang ciung mata 7 dipake ku
mantri dangka jeung prabu anom. Kujang ciung mata 5 dipake ku geurang
seurat, bupati paningkis jeung para bupati Pakuan. Kujang jago dipake ku
balapati, para lulugu jeung sambilan. Kujang kuntul dipake ku para
patih (patih puri, patih taman, patih tangtu, patih jaba, jeung patih
palaju) oge dipake ku para mantri ( mantri majeuti, mantri paseban,
mantri layar, mantri karang jeung mantri jero). Kujang bangkong dipake
ku guru sekar, guru tangtu, guru alas, guru cucuk. Kujang naga dipake ku
para kanduru, para jaro (jaro awara, jaro tangtu, jaro gambangan).
Kujang badak dipake ku para pangwereg, para pamatang, para palongok,
para palayang, para pangwelah, para bareusan, prajurit, pratulup,
pangawin, sarawarsa jeung para kokolot.
Kujang teh henteu ngan
ukur keur para pangagung tapi digunakeun oge ku golongan agama, nyaeta
kujang ciung anu make mata salapan pikeun para brahmesta, rek sarua
jeung anu dipake ku para raja. Kujang ciung anu matana tujuh dipake ku
para pandita. Anu matana lima dipake ku para geurang puun. Ari kujang nu
matana tilu pakeeun para puun. Sedengkeun para guru tangtu agama jeung
para pangwereg agama make kujang ciung anu matana hiji.
Lian ti
make kujang ciung, golongan agama oge make kujang pangarak, nyaeta
kujang anu gagangna panjang pikeun upacara Bakti Arakanna, upacara
Kuwera Bakti jeung upacara-upacara sakral lianna. Sakapeung bisa oge
dipake pakarang lamun dina kaayaan darurat, tapi utamana kujang pakeeun
golongan agama mah jadi pusaka pangayom kasantosaan nagara.
Anu kacida matak reueus kaum wanita oge, nya eta para menak bangsawan
pakuan seperti para putri raja, para putri bupati, para ambu sukla, guru
sukla, para ambu geurang, para guru aes jeung para sukla mayang nyaeta
dayang-dayang kaputren mibanda kujang biasana mangrupa kujang ciung
jeung kujang kuntul. Sabab wangunna langsing jeung ukuranana leuwih
leutik dibanding ukuran kujang keur kaum pria anu leuwih “galabag”. Kaum
wanita Pajajaran golongan para menak Pakuan, ngagunakeun kujang anu
ngandung pamor jeung bahan pilihan, contona kujang pikeun para putri
biasana kujang mata lima, pamor sulangkar, tina beusi kuning. Sedengkeun
kujang anu matana tilu, seperti kujang buta pamor tutul bahanna tina
beusi waja.
Sedengkeun kaum wanita Pajajaran anu lain menak make
pakakas nu disebut “Kudi”, teu sarua wangunna jeung kujang. Kudi henteu
make eluk beuteung jeung tonggong, ngan sisina reregean siga kujang, ari
ukuranana mah ampir sarua jeung ukuran kujang “Bikang”. Bahanna tina
beusi waja, lemes tapi eweuh mataan.
Gosali Tempat Paneupaan
Dina lalakon pantun Bogor ngeunaan “Kalangsunda Makalangan” aya lalakon
anu ngagambarkeun tokoh Kumbang Bagus Setra jeung Rakean Kalang Sunda
nu make kalimah “Yuni kudi sagosali, rua kujang sapaneupaan” ngeceskeun
yen “paneupaan” teh tempat nyieun kujang. Ari tukang nyieun kujang
disebutna “guru teupa”, sadarajat jeung empu, ahli nyieun keris di Jawa.
Nyieun kujang teh henteu sagawayah, kudu nurutkeun patokan-patokan diantarana:
1. Patokan Waktu
Migawe paneupaan kujang kudu dimimitian ku munculna bentang kerti.
Sakumaha kaunggel dina siloka “Unggah kidang turun kujang, nyuhun kerti
turun beusi” anu ngandung harti munculna bentang kidang di beh wetan
waktu subuh hartina geus waktuna kujang dipake pikeun ngamimitian
“nyacar” (ngahuma). Kitu oge lamun bentang kerti aya dina posisi sajajar
luhureun sirah rada kasisi beh kaler waktu subuh nandakeun dimimitian
migawe paneupaan rupa-rupa pakakas tina beusi waja. Patokan waktu ieu
teh masih dilarapkeun di lingkungan masarakat Kanekes (Baduy).
2. Kasucian Guru Teupa
Guru teupa (paneupa kujang) dina waktu migawe nyieun kujang kudu olah
tapa (puasa) supaya aya dina kaayaan suci. Ngarah ngahasilkeun kujang
anu ngandung ageman (pamor). Utamana jadi sarat utama pikeun nyieun
kujang pusaka atawa kujang ageman. Guru teupa oge mibanda artistika
jeung daya estetika, malah biasana mah mibanda ilmu kasakten ngarah bisa
ngahasilkeun kujang anu sampurna sarta ngeusi “gaib sakti” dina kujang
ageman.
3. Bahanna
Pikeun nyieun kujang dibutuhkeun bahan tina logam jeung bahan-bahan lianna nyaeta:
a. Beusi, wesi kuning, waja, perak atawa emas pikeun nyieun waruga jeung selut (ring gagang kujang)
b. Akar kai, biasana make akar kai garu-tanduk pikeun nyieun ganja
atawa landean (gagang kujang). Ieu akar kai biasana seungit ngandung
aroma wawangian.
c. Papan, biasana make papan kai samida pikeun nyieun kowak atawa kopak (sarung kujang). Anu ieu oge kaina ngandung wawangian.
d. Emas, perak pikeun nyieun mata atawa pamor kujang pusaka atawa
kujang para menak Pakuan jeung para pangagung. Malahan mah aya anu make
batu perhiasan anu endah.
d. Peurah, biasana make peurah oray tiru,
peurah oray taneuh, peurah oray gibug, peurah kalajengking. Oge sok
dipakekeun racun tutuwuhan saperti geutah akar leteng, geutah caruluk
atawa bubuk daun rarawea.
e. Gaib sakti digunakeun jadi eusi pikeun
kujang anu ngandung ageman. Gaib teh aya anu sifatna alus jeung anu
sifatna jahat. Bisa dicokot tina gaib maung, gaib hileud, gaib oray,
gaib siluman jeung sajabana. Biasana gaib anu ieu digunakeun pikeun
kujang anu pamorna make ramuan racun pikeun ngagempur musuh. Sedengkeun
kujang pusaka ngagunakeun gaib sakti anu ngajadi eusi biasana arwah
leluhur atawa para guriyang anu ngabogaan sipat alus, hade, wijaksana
jeung hade budi.
Cara mawa kujang
Cara mawa kujang henteu sarua gumantung kana gede leutikna jeung kadar kasakralanana.
1. Disoren
Nya eta ku cara digantungkeun dina cangkeng beulah kenca make beubeur
ditalikeun kana cangkeng. Kujang anu disoren ieu nyaeta kujang galabag,
saperti kujang naga jeung kujang badak. Sabab kowakna (sarungna) gede.
2. Ditogel
Ditogel mah nya eta ku cara diselapkeun dina beubeur hareupeun beuteung
henteu make tali. Anu sok ditogel nya eta kujang bangking (kujang
leutik), saperti kujang ciung, kujang kuntul, kujang bangkong, kujang
jago, kudi anu ukuran kowakna leutik, jeung kujang ageman.
3. Dipundak
Nya eta ku cara dipanggul gagangna nu panjang siga mawa tombak. Cara ieu ngan pikeun kujang pangarak lantaran gagangna panjang.
4. Dijingjing
Nya eta ku cara dijinjing pikeun kujang pamangkas, sabab kujangna teu make kowak.
Cara Ngagunakeun Kujang
Cara ngagunakeun Kujang nya eta dicapit paksi na (bagean buntut anu
diasupkeun kana gagang) anu teu make ganja (gagang) ngagunakeun indung
suku. Sedengkeun cara nu lianna nyaeta dicapit ngagunakeun curuk jeung
indung lengeun terus ditubles-ditubleskeun. Ku naon kitu? Lantaran
kujang mangrupa pakarang anu henteu make gagang jeung kowak (sarung).
Lamun enya paneupa kujang Pajajaran ngahaja nyieun kujang sarupa kitu,
kacida bahayana. Lantaran bisa nyilakakeun raga nu makena, sahanteuna
bakal raheut ramo suku atawa lengeunna. Beda deui lamun wujudna buntut
(paksi) na tadi dijieun anu bisa kalayan gampang dicapit dina ramo.
Lamun dibandingkeun jeung carita pantun Bogor kacida tojaiahna, sabab
kacaritakeun kujang Pajajaran lengkep make ganja (gagang) jeung sarung.
Sigana mah carita tadi teh lantaran waktu kapanggih lolobana Kujang anu
dikali tina pendeman taneuh, geus teu aya kowak, komo deui matana (jadi
aya liangan). Sigana mah ku lila teuing kapendem jadi ganja jeung
kowakna anu dijieun tina kai jadi lapuk. Sedengkeun anu ilang matana
bisa oge ku lantaran geus dicarokelan sabab mata kujang teh dijieunna
tina emas jeung inten permata anu kacida alusna jeung mahal hargana.
Kujang anu masih keneh lengkep jeung matana bisa dititenan dina pintonan
museum Prabu Geusan Ulun di Kabupaten Sumedang.
Lenyepaneun
Sabada urang medar warisan luluhur anu mangrupa pakarang Sunda anu
kawentar ieu, malah mah jadi simbol identitas Sunda, katangen yen kujang
teh lain ngan saukur jadi lambang kakawasaan tapi pikeun lenyeupaneun.
Di antarana ngabejaan yen Kujang oge mangrupa pakarang para patani. Da
apan mayoritas rahayat Jawa Barat teh patani. Hayu urang lenyepan
simbol-simbol anu aya dina gagaman atawa pusaka. Kujang teh batur
ludeung atawa pakarang anu mintonkeun sumanget pikeun anu
ngagunakeunana.
Sing tarapti jeung gumati ulah nepi ka pusaka
Sunda ditukeurkeun kana lambaran dollar. Sanajan ayeuna urang
nyanghareupan kaayaan ekonomi lemah. Ulah nepi ka daya tahan budaya milu
lemah. Muga-muga para kolektor pituin Sunda anu geus ngamumule kujang
kalayan kacintaan jeung deudeuh di aranjeunna sacara fisik kujang geus
disalametkeun mugia dina koleksi fisik kujang, spirit kujang bisa jadi
hurip.
Jadi sawadina …… HURIP SUNDA!****
- Get link
- X
- Other Apps
Comments
Post a Comment
Saumpamina aya nu peryogi di komentaran mangga serat di handap. Saran kiritik diperyogikeun pisan kanggo kamajengan eusi blog.