Makam Prabu Hayam Wuruk Kapanggih di Walahir, Paséh
- Get link
- X
- Other Apps
Kintunan : Kang Aan Merdeka Permana
WILAYAH Kabupatén Bandung tétéla boga ajén mandiri pikeun wargana. Naon
sababna kitu, sabab ceuk maranéhna, di tempatna euyeub ku titinggal
sajarah. Saha anu nyangka yén makam Bunisora (adina Prabu Linggabuana)
aya di Kampung Walahir? Anu leuwih ngagebeg, tétéla deuih Prabu Hayam
Wuruk ti Majapahit ogé, makamna aya di éta tempat.
NAHA enya
kitu? Bisa waé. Da bongan aya masarakat nu boga pamanggih sarupa kitu.
Anu dipaké pikeun pituduh awal, pédah aya anu kungsi nyebutkeun yén di
Gunung Batutulis, Kacamatan Ibun, Kabupatén Bandung, aya makam Hayam
Wuruk. Malah, lain makam Hayam Wuruk waé, dalah di handapeunana aya
deuih hiji makam deui. Anu ieu mah nyaéta makam Prabu Mangkubumi
Bunisora.
Ieu dua tokoh sajarah kahirupan mangsa lawas téh,
makamna teu pati jauh. Perenahna di Kampung Néglasari Desa Loa,
Kacamatan Paséh, Kabupatén Bandung.
Naha makam Bunisora jeung makam
Hayam Wuruk bet aya di dinya? Ah, da teu kudu anéh. Soal dimakamkeun
mah, dimana waé ogé dimeunangkeun ari geus aya kasapukan ti saréréa mah.
Komo deui ieu pantar raja. Bisa dimakamkeun dimana waé sakahayangna.
Apan jaman kiwari gé loba pajabat anu maotna di Jakarta, dikurebkeun di
Bandung, di Surabaya, di Solo, malah aya anu kudu meuntas lautan sagala.
Jadi, soal jauh jeung deukeut mah teu kudu dipadungdengkeun deui. Ngan
meureun anu kudu ditanyakeun mah, naha Hayam Wuruk jauh-jauh ti Trowulan
Majapahit bet hayang dimakamkeun di wilayah Walahir, nyaéta wewengkon
anu aya Gunung Batutulis, Kabupatén Bandung. Nya kittu deui, Mangkubumi
Bunisora, jauh-jauh ti Kawali malah ménta dikurebkeun deukeut jeung
Hayam Wuruk.
Sasat dua pamingpin karajaan badag anu kungsi pagétréng
alatan ayana kajadian Perang Bubat, bet ngadak-ngadak kuburanana bisa
saampar, sanajan, boh Bunisora boh Hayam Wuruk, saenyana mah henteu pati
ulubiung langsung dina prakna perang mah. Da anu perang mah Prabu
Lingga Buana jeung pasukan Majapahit pingpinan Gajah Mada. Jadi,
saenyana mah, Hayam Wuruk jeung Bunisora mah, malah teu nyangka
saeutik-eutik acan bakal kitu jadina. Da maksudna gé rék mageuhan
duduluran ku cara tali perkawinan. Ngan sigana Gajah Mada teu satujuan
ku ayana tali perkawinan ieu, lantaran ceuk anggapanana bisa ngahalangan
kana maksud ambisina pikeun naluk-nalukkeun karajaan-karajaan di
Nusantara. Ti dinya pangna jadi Perang Bubat téh.
Perlu Panalungtikan
Lamun ngeunteung kana ngaran-ngaran tempat anu aya di sabudeureun Candi
Tangulun (mun téa mah bener dijieun ku Prabu Hayam Wuruk) anu diduga
bisa dipatalikeun jeung Prabu Hayam Wuruk anu asalna ti Karajaan
Majapahit, bisa waé ngaran Majalaya, Majasetra atawa Majakerta dipaké
pikeun muka lalangsé saheulaanan saméméh aya katerangan anu dianggap
valid.
Wilayah Majasetra, bisa jadi tempat anu pangheulana
dibaladah ku Hayam Wuruk dijadikeun lembur. Ti dinya maju ka wilayah
Majakerta, anu maksudna sanggeus lila ngabukbak leuweung jadi pilemburan
di Majasetra, lila ti lila beuki loba kaimpungan ku jalma anyar nepi ka
Prabu Hayam Wuruk terus ngadegkeun tempat-tempat atawa lahan-lahan jang
padumukan warga di sabudeureunana. Ieu kajadian téh méh ngaharib-harib
kana akajadian waktu Raden Sanjaya muka leuweung Wilwatikta saméméh jadi
Karajaan Kahuripan atawa Majapahit ka dieunakeun.
Sigana waé,
Prabu Hayam Wuruk cicingna di wilayah anyar téh lain waktu anu
saeukeudeung. Malah bisa jadi nepi ka tutup umur, nepi ka perlayana.
Malah ceuk sakaol mah, Hayam Wuruk nu geus malih warni jadi rahayat
biasa, méh aya kana satengah umur tina hirupna dipaké babakti di wilayah
wates Galuh, nyieun dayeuh manggung anyar dibarengan ku Ki Pacalang
jeung Ki Juru Basa.
Nepi ka danget ayeuna ngaran Pacalang dipaké
ngaran salah sahiji lembur di Kacamatan Paséh. Sedengkeun makam Ki Juru
Basa kapanggih teu jauh jeung makam Ki Pacalang. Masih kénéh di
sabudeureun Paséh jeung Ibun.
Boh makam Ki Pacalang boh makam Ki
Juru Basa ayana di tutugan pagunungan. Béda jeung makam Hayam Wuruk.
Perenahna aya di Gunung Batutulis, di wilayah Situs Walahir. Tegesna di
Kampung Néglasari, Désa Loa, Kacamatan Paséh. Di dinya aya dua makam. Ku
urang dinya disebutna makam Eyang Sepuh jeung makam Eyang Anom.
Malah, ari kuncén Méméd mah saenyana teu nyebutkeun yén makam anu aya
di Walahir téh makam Hayam Wuruk. Sabab, ieu kuncén anu sapopoéna kungsi
jadi pagawé désa téh boga vérsi séjén anu béda pisan. Ceuk Méméd, anu
disebut Eyang Anom jeung Eyang Sepuh téh katelahna Raden Kisamaun Sembah
Anom, anu ti oorok geus bisa nyarita jeung ngucapkeun dua kalimah
syahadat. “Anjeunna téh salah saurang incuna Sunan Gunung Jati,” pokna.
Béda pisan jeung pamanggih R. Lalam Wiranatakusumah anu kungsi panggih
jeung kuncén béh ditueunana. Hanjakal ayeuna mah geus maot. Éta kuncén
téh nyebutkeun yén makam Éyang Anom téh taya lian nyaéta makam Hayam
Wuruk. “Anjeunna téh raja,” omong kuncén harita bari semu haharéwosan.
Ayana katerangan kuncén anu béda-béda, bisa méré gambaran yén Situs
Walahir masih kénéh perelu panalungtikan. Saha saenyana Éyang Anom jeung
Éyang Sepuh téh? Naha enya makam Eyang Anom téh makam Prabu Hayam
Wuruk? Jeung lamun enya, sigana kudu geus waktuna ditalungtik sacara
kaélmuan sajarah. Sabab Prabu Hayam Wuruk sorangan kaasup salah saurang
Raja Majapahit anu geus remen disabit dina sajarah-sajarah resmi
nasional tapi ari maotna di mana mah ku ahli sajarah teu dicaturkeun.
Nya kitu deui pikeun kapentingan sajarah Jawa Barat, sigana perelu deuih
ditalungtik kalawan teleb makam Eyang Sepuh, anu ceuk sakaol mangrupa
makam Prabu Mangkubumi Bunisora, raja anu ngaganti Prabu Lingga Buana
satutas Perang Bubat. Da bongan, boh tokoh Hayam Wuruk boh tokoh
Bunisora geus asup kana sajarah anu diaku sacara resmi Atuh merenah
pisan mun lalangsé kasajarahan di tatar Sunda, kudu loba dibuka .(Dadan
Sungkawa)***
- Get link
- X
- Other Apps
mau yang asik ? adu ayam
ReplyDelete